Jeg synes helt klart, at det er bedst at skille tvillinger ad i skolen. I de klasser, jeg har, og hvor hver sin tvilling går i hver sin klasse, trives tvillingerne klart bedst og det gælder både tvillingerne af samme og modsat køn.
Hos de tvillingepar, der består af en pige og en dreng, er pigen ofte den mest fremmelige af de to. Hun bliver hurtigt storesøsteren, der kvæler drengen med sin omsorg og støttepædagogik. Fagligt giver hun ofte drengen baghjul, fordi hun er bedre til at gå i skole - sidde på sin bagdel og høre efter -, og det lider drengen tit under.
Hos de tvillingepar, hvor begge er af samme køn, kører der en konkurrence uden lige. Det hele går op i, hvem der er bedst og mest populær, og det er sjældent, at begge børn er lige. Den ene tvilling kommer gerne til at ligge under for den anden.
Vi har selv nogle venner med tvillinger, og forældrene har hele tiden bedt om, at de kom på samme stue i børnehaven og i samme klasse i skolen, og det fejltrin tror jeg nok, at de har fortrudt mange gange, men de ville desværre ikke høre på de kloge dengang, og det er godt nok ærgerligt. I stedet for to børn i trivsel, har de nu ikke andet en ballade og tvister at fylde hverdagen ud med, fordi børnene skændes, konkurrerer og lever i et had/klærlighedsforhold til hinanden. De har ikke mange venner, for der er ikke nogen, der holde børnene ud.
Dér havde det helt klart været bedst, hvis de professionelle havde stået på sit.
Anmeld