Hvorfor tvillinger må ikke være sammen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2010

Polyp-vb

'Jeg synes at mange af de pædagoger bruger børn og naive forældre at kurere deres syg behov for at kontrollere og diktere andre folks liv. Det gøre dem at føle sig stærke og måske kan de også lide at pine børn og forældre. Btw. børn kan heller ikke lide den slags pædagoger. Jeg synes at de skal ud af systemet og finde anden kur af deres psykologiske problemer ' - off topic...men det er lige netop denne form for partsindlæg, der bringer andres p.. i kog..for nu at sige det 'pænt'...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2010

NikiFin-vb

LYP skrev:
'Jeg synes at mange af de pædagoger bruger børn og naive forældre at kurere deres syg behov for at kontrollere og diktere andre folks liv. Det gøre dem at føle sig stærke og måske kan de også lide at pine børn og forældre. Btw. børn kan heller ikke lide den slags pædagoger. Jeg synes at de skal ud af systemet og finde anden kur af deres psykologiske problemer ' - off topic...men det er lige netop denne form for partsindlæg, der bringer andres p.. i kog..for nu at sige det 'pænt'...
For nogen tid siden kiggede jeg på bøger. En kvinde ved siden af mig holdt en bog og kiggede i den. Så lagte hun bogen tilbage på sin plads. Jeg tog bogen at kigge i den. I det øjeblik begyndte 'hendes pis at koge' og hun sprang rasende: Hvorfor rører du ved den bog. Nu køber jeg den ikke. Og hun gik vred. Jeg følte mig ikke skyldig og det gør jeg heller ikke nu her. Hvis man har problemer med andre folks meninger skal man finde en udvej for sig selv. Jeg har intet at gøre med andre folk personlige problemer.

Anmeld

5. oktober 2010

Happymummy-vb

Jeg har ikke tvillinger og har som sådan ingen førstehånds-erfaringer erfaring med tvillinge-problematikker. Men jeg har grublet lidt over denne tråd og har lagt mærke til, at der fokuseres stort set kun på selve tvillingerne og deres trivsel i indlæggene. Bare rent hypotetisk (og slet ikke sarkastisk eller ironisk eller noget!): Kunne det tænkes, at det ikke kun er tvillingernes trivsel man tænker på, men f.eks. de andre børn i den gruppe, de skal indgå i? Jeg tænker på, at som forælder til et enebarn mærker jeg tydeligt en forskel på om min søn leger med to, der er søskende eller to, der er venner. Der er som regel en helt anden loyalitet søskende imellem, som ikke er lige så udtalt venner imellem. De danner lidt hurtigere en 'fælles front', som jeg egentlig godt kan forestille mig kan være til gene for andre enkelte børn eller den større gruppes trivsel. Og hermed slet ikke være sagt, at hverken tvillinger eller pseudotvillinger generelt eller jeres unger danner front eller er til gene for de andre børn - min pointe er bare, at det kunne måske være hensynet til andre børn, som spiller ind - for hensynet til hvert af de andre børn i institutionen er jo nu engang lige så vigtigt som hensynet til ens eget/egne :) Men jeg synes nu også det er lidt underligt, hvis pædagogerne ikke giver en forklaring på hvorfor de vil skille dem - det er dårlig kommunikation (ikke magtliderlighed og ondskab), selvfølgelig skal I informeres om de valg, der bliver truffet på vegne af jeres børn.

Anmeld

5. oktober 2010

kongster-vb

Det er din ret, men jeg er enig med LYP her. Den slags udtalelser provokerer uden at føre noget med sig og det er bl.a. sådan noget der ødelægger ellers ret gode debatter. Du har selv bedt om at blive gjort opmærksom på hvornår noget du siger virker provokerende og det har LYP så gjort. Jeg for min part vælger at ignorere den slags indlæg som LYP citerer, da jeg finder dem grundløse og ligegyldige, men de irriterer mig stadig.

Anmeld

5. oktober 2010

Webredaktøren-vb

NikiFin skrev:
LYP skrev:
Hvis man har problemer med andre folks meninger skal man finde en udvej for sig selv. Jeg har intet at gøre med andre folk personlige problemer.
Når man beder folk om at forholde sig til en problematik, så behøver man naturligvis ikke være enig, men man må respektere, at folk har taget sig tid til at dele deres erfaringer med en. NikiFin - du er adskillige gange blevet opfordret til at lytte til, hvad der virker hæmmende for debatten fremfor at få en god dialog/debat. Lad derfor være at forsvare dig i forhold til LYP, der forsøger at give en hjælpende hånd. Generaliserende udsagn som 'den slags pædagoger' fjerner fokus fra din tråd om tvillingernes trivsel. Tænk derfor over indholdet af, hvad LYP skriver og overvej kraftigt at tage imod det gode råd, om at åbne op for debatten frem for at lukke interessante problemstillinger med ligegyldige generaliseringer. Er du i tvivl om ovenstående, så skriv til tr@oxygen.dk, så tager vi resten uden for forummet.

Anmeld

5. oktober 2010

kongster-vb

ABC skrev:
Kunne det tænkes, at det ikke kun er tvillingernes trivsel man tænker på, men f.eks. de andre børn i den gruppe, de skal indgå i?
Det er faktisk en ret interessant tanke. Min datter leger nogle gange med underboens trillinger (ja - trillinger!) som er et år ældre end hende. Men selv om hun egentlig godt kan lide dem, så bliver det hurtigt lidt overvældende at der er tre. Hun vil gerne lege med én af gangen (bare ind imellem) men synes det er svært at gå ned og spørge om bare én af dem vil med hende hjem. De har også et meget tæt bånd og mange konflikter, som er 'indgroede' hos dem og min datter føler sig ofte udenfor når hun leger med dem, fordi de har deres egen verden og ALTID er sammen. Hvordan har I tvillingemødre det med hvis én tvilling bliver inviteret hjem til en kammerat og ikke den anden?

Anmeld

5. oktober 2010

Bellis-vb

kongster skrev:
ABC skrev:
Kunne det tænkes, at det ikke kun er tvillingernes trivsel man tænker på, men f.eks. de andre børn i den gruppe, de skal indgå i?
Det er faktisk en ret interessant tanke. Min datter leger nogle gange med underboens trillinger (ja - trillinger!) som er et år ældre end hende. Men selv om hun egentlig godt kan lide dem, så bliver det hurtigt lidt overvældende at der er tre. Hun vil gerne lege med én af gangen (bare ind imellem) men synes det er svært at gå ned og spørge om bare én af dem vil med hende hjem. De har også et meget tæt bånd og mange konflikter, som er 'indgroede' hos dem og min datter føler sig ofte udenfor når hun leger med dem, fordi de har deres egen verden og ALTID er sammen. Hvordan har I tvillingemødre det med hvis én tvilling bliver inviteret hjem til en kammerat og ikke den anden?
Mit hjerte ville bløde - eller det er ikke så meget anderledes, end når de lille er ude og lege og den store ikke har en legeaftale - jeg ville synes det var synd. I mine drenges børnehave er de 4 hold tvillinger på de samme 2 stuer, de samme som jeg gik/går i mødregruppe med. De leger en del emd hinanden og finder hurtigt hinanden, så det er jo nemt. Men de er jo som søskende, og hver deres venner skal de jo have lov til at have. Men det kan være svært, ikke at føle at den ene bliver valgt til/fra - men det er jo ikke børnenes skyld, det er mere forældrenes behov :laugh:

Anmeld

5. oktober 2010

NikiFin-vb

Nu begynder det at lyde lidt som om det at have en tvilling er noget dårligt for samfundet og skal repareres på alle unaturlige og tvunget måder man finder på. Og hvorfor lader vi bare ikke børnene at lære at klare selv alle slags helt normale situationer i livet så som at støde på tvillinger eller søskende en gang imellem i stedet for at byde dem på noget de aldrig har bedt om. I mine øjne ser det som om folk prøver at finde hele tiden opdigtede problemer. Det er fordi folk i dag har ikke så mange problemer og åbenbart har brug for nogen at kæmpe med og vise på den måde at de gør det stort arbejde, lige meget hvor unødvendigt og ofte dumt det er. Når jeg har kæmpet mod en bande onde idioter og kun min søster havde været ved min side skulle det betyde at hun skulle væk fordi hun er min søster? Oh my God, det lyder helt sindssyg. :angry: Dumt og naive at opgive de gaver man har fået fra livet og alt det uden nogen fornuftig grund, kun opdigtede dårlige undskyldninger

Anmeld

5. oktober 2010

mariamiss6-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jamen der er jo nogen der er bedste venner på endnu højere niveau end tvillinger er tvillinger. Skal de så også skilles ad, fordi de skal lære at klare sig selv? Det er ligesom om det er lidt tabu at mene at mange tvillinger har rigtig god gavn af hinanden, og får det gjort til noget grimt og småsygt, at de ikke kan undvære hinanden.. Dvs man gennem tvillinge barndommen skal lære at leve væk fra hinanden, mens alle andre børn næsten ikke kan blive rystet godt nok sammen? Alle forældre begejstres når sønnen eller datteren får en bedste ven at dele glæder og sorger med, men venskabet må ikke være mellem tvillinger?
Faktisk 'skiller' man også nogle gange bedste venner ad. Dette sker jo altså så oftest, hvis det er fordi at den ene eller begge parter ikke er i stand til at sige fra, eller se ud over egen næsetip, eller hvis en eller begge parter ikke kan finde ud af at lege med andre, enten ved at man er mere end to i legen, eller ved at lege to sammen, men med en anden kammerat. Altså man skiller dem jo ikke ad direkte og for evigt. Man giver dem måske hver deres opgave/aktivitet og viser dem på den måde at der er andre børn end lige dem selv og så den ene anden.... Og for måske at udvikle diverse sociale kompetencer.... bortset fra det, så (hvis det er et rigtigt godt sted i hvert tilfælde) opfordrer man jo også gerne forældrene til at invitere nye playdates med hjem, end bare de/den sædvanlige. Måske handler det også nogle gange om, både i tilfælde med tvillinger og bedste venner, at den ene er klar til at komme videre før end den anden, og at den efterladte så står tilbage uden andre venner. at komme videre kan jo både være at der opstår en ny bedste ven, og den gamle efterlades, eller at for eksempel den ene part skal i skole, men ikke den anden (i børnehave tilfældene). Det 'efterladte' barn vil så ofte også føle sig ret alene i verden, og ikke have lyst til, eller ved måske ikke hvordan, at skabe nye relationer....

Anmeld

5. oktober 2010

kongster-vb

Bellis skrev:
Mit hjerte ville bløde - eller det er ikke så meget anderledes, end når de lille er ude og lege og den store ikke har en legeaftale - jeg ville synes det var synd.
Det kan jeg sagtens forstå - det ville mit også. Da den lille var mindre var han SÅ ulykkelig når storesøster skulle lege hos en veninde og han kunne slet ikke forstå at han ikke skulle med. Men især med tvillinger som er forskellige, så kan andre børn jo have lyst til at lege med bare én af dem og ikke begge to på en gang. Og med vores trillinger nedenunder så er der forskel på at lege to piger sammen og så fire piger, hvoraf de tre er søskende. Det betyder at pigerne ofte bliver fravalgt samlet, desværre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.