Der findes ikke nogen nedskreven regel, som påbyder, at tvillinger skilles ad i børnehaven eller skolen. Jeg synes heller ikke, det er rimeligt, at man har gjort det i børnehaven uden at tale med jer om det.
Men - det er udbredt praksis, at tvillinger går på hver deres stue og i hver deres klasse i DK. Man lægger vægt på, at der er tale om to individer, som skal have lov at udvikle sig hver for sig den tid af dagen, de ikke er derhjemme. Have lov at finde nye venner uden at føle sig 'klemt' og komme i loyalitetskonflikter, fordi den ene tvilling måske ikke bryder sig om det nye venskab. Have lov at være andet end 'den ene tvilling' nogle af døgnets timer. Ofte er den ene tvilling jo mere dominerende end den anden - eller fungerer som den andens 'beskytter' - og de roller skal de have lov at slippe, så de kan udvikle alt det andet, de er, ud over lige at være tvilling.
Dine børn er jo stadig tvillinger og fysisk sammen det meste af døgnet. Det er der ingen, der har taget fra dem - eller fra dig. Men de skal også lære at være sig selv. Det fungerer jo ikke sådan, at de skal følges ad resten af livet - jeg får det helt skidt ved at læse om, at man i Bulgarien lader dem studere sammen, selv om den ene ikke er kvalificeret. Sikke et pres, det kan lægge på den tvilling, som måske slet ikke brænder for studiet, men er 'dømt til' tvillingerollen nonstop.
Jeg har to gange haft tvillinger i samme klasse i skolen, fordi forældrene ønskede det - og det har ikke været nogen gevinst for børnene. Dels har det været svært, når tvilling A fik venner, og tvilling B var med 'på slæb' - dels har de haft prædikatet 'tvillingerne' og er ikke altid blevet behandlet/opfattet som to individer.
Jeg har selv to pseudotvillinger, som jeg bad om at få placeret på hver deres stue i børnehaven, netop fordi, de også er alt muligt andet end storebror og lillebror.
Og med hensyn til, at du har fået børn, fordi de ikke skal være alene, så er de der jo for hinanden derhjemme og er stadig søskende 'indeni', når de er hver for sig - men vi kan ikke som forældre bestemme, at vores børn SKAL have et tæt bånd resten af livet eller for den sags skyld holde meget af hinanden, mens de er børn. Vi skal give dem de bedste chancer for at udvikle deres egen identitet som individer - selv om du har et tæt forhold til din søster, så er du jo meget andet og mere end din søsters søster.
Anmeld