Hvorfor tvillinger må ikke være sammen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg synes også, at det er et spørgsmål, som bør tages op med forældrene og ikke bare noget, der dikteres af bhv./skolen. Det er i hvert fald vigtigt at drøfte både for og imod, for selvfølgelig er det ikke naturgivent, hvad der er bedst. Jeg ved ikke, om det er mere oplagt at lade dem blive sammen, fordi de er dreng og pige - de kan også få en rollefordeling, som ikke gavner nogen. Jeg har ofte set eksempler på, at tvillingepigen overhalede sin tvillingebror på stort set alle områder, fagligt, modenhedsmæssigt osv., og der har jeg syntes, det var en fordel, hvis de ikke gik i samme klasse, fordi drengen i den grad fik skåret ud i pap, at han var 'bagefter' - fx havde jeg en tvillingedreng, som helt op i 9. klasse fik voldsomt hjemve på en 3-dages lejrskole, mens hans 'seje' søster syntes, det var dybt pinligt. Men jeg har også haft to enæggede tvillinger i en klasse - på en skole, der kun havde et spor, så adskillelse ikke var mulig - og de var tilsyneladende så ens, at alle kaldte dem 'tvillingerne', og ingen af dem fik lov af omgivelserne til bare at være sig selv engang imellem. Ingen legede bare med A efter skoletid, men med A og B, og det behøver måske ikke at være et problem, men det blev det for dem - i en grad, så de skiftede skole til sidst for at 'få lov' at være to. Måske handler det i virkeligheden om at erkende, at ikke to par tvillinger er ens, og at det, der er godt for det ene par, ikke er det for det andet. Jeg tror måske også, at der er ved at være blødt lidt op på holdningen, så det ikke er en selvfølge at skille tvillinger ad - men jeg synes afgjort, man skal overveje nøje, hvad man gør.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2010

Det er stadig mig-vb

Bellis skrev:
Helene, så må du også købe den bog til hende, den er rigtig god (og der er et lille pic af mig og mine drenge i den :laugh: ) Hvad med dine børnebørn, er de enægget eller tveægget, dreng/pige ??
Tveægget, 2 drenge :dry: ( :laugh: )

Anmeld

27. september 2010

Kirle-vb

Jeg har ikke skrevet noget om det var fra tvillingernes side af, deres legekammerater eller de voksne :) Jeg skriver hvad jeg mener er fordelene ved at skille søskende ad. :)

Anmeld

27. september 2010

MAMMARAZZI-vb

Min datter har gået i børnehave med et sæt tvillinger, som begge gik på den samme stue. De var begge to bedstevenner med min datter, men jeg har egentlig aldrig tænkt over, om de sammen valgte min datter, eller om min datter valgte netop de to hver for sig. :huh: Men i børnehaven legede de oftest to og to - pigelege med pigen, og 'drengelege' med drengen. Da de var med hjemme til fødselsdag, var det også tydeligt at se, at de havde hver deres 'legeområder'. Selvfølgelig havde de hinanden som tvillinger, men det var aldrig sådan, at de rottede sig sammen mod min datter. Synes det gik fint. Min eneste frygt var bare, hvis de engang flyttede, fordi min datter så ville miste to legekammerater på én gang - og det gjorde de selvfølgelig :(

Anmeld

27. september 2010

kongster-vb

Måske lidt off topic - sorry NikFin - men jeg synes nogle gange børnehaven og skolen laver problemer hvor de ikke eksisterer. Fx legede min datter med både drenge og piger da hun gik i børnehave og skelnede slet ikke. Så startede hun i skole hvor de skulle sidde pige-dreng ved siden af hinanden, skulle have garderobe pige-dreng ved siden af hinanden, skulle gå pige-dreng når de var på tur etc etc. Der gik præcis 14 dage så var hun helt med på at der var forskel på piger og drenge og så gik der næsten to år før hun legede med drenge igen. Det var sikkert pædagogisk ment fra lærerens side men al den opmærksomhed på piger og drenge havde altså modsat effekt på hende. Kan forestille mig at det kunne blive det samme for tvillinger. For meget opmærksomhed på at de ikke må være sammen og ikke må ligne hinanden for meget og hver gang de vælger noget bliver det analyseret ud fra at de 'jo er tvillinger' - det kan da sikkert have en negativ effekt på individualitetsfølelse. Hvis de nu ikke har noget problem?

Anmeld

27. september 2010

mariamiss6-vb

Jeg er sikker på man har delt dine tvillinger, for at lære pigen, at din søn sagtens kan klare sig selv, og ikke har brug for at hun leger hans mor.... Nogle piger kan slet ikke bære hvis der skal ske deres søskende noget. Det er især udbredt hvis pigen er den store og drengen den lille.... Så skiller man børnene ad, i for eksempel børnehaven, så de begge kan få lidt fred for hinanden. Sådan at den ene ikke føler sig overvåget, og den anden ikke føler at hun SKAL beskytte sin bror. Men de vil heller aldrig være 100% delt, så længe de går i børnehave, for først og sidst på dagen er alle børnene sammen. Det drejer sig om et par timer hver dag, hvor de arbejder eller leger hver for sig.... det er jeg sikker på de ikke får traumatiske lidelser af.

Anmeld

27. september 2010

Bellis-vb

mariamiss6 skrev:
Jeg er sikker på man har delt dine tvillinger, for at lære pigen, at din søn sagtens kan klare sig selv, og ikke har brug for at hun leger hans mor.... Nogle piger kan slet ikke bære hvis der skal ske deres søskende noget. Det er især udbredt hvis pigen er den store og drengen den lille.... Så skiller man børnene ad, i for eksempel børnehaven, så de begge kan få lidt fred for hinanden. Sådan at den ene ikke føler sig overvåget, og den anden ikke føler at hun SKAL beskytte sin bror. Men de vil heller aldrig være 100% delt, så længe de går i børnehave, for først og sidst på dagen er alle børnene sammen. Det drejer sig om et par timer hver dag, hvor de arbejder eller leger hver for sig.... det er jeg sikker på de ikke får traumatiske lidelser af.
Nej, men det kan faktisk være et stor problem for tvillinger, at blive delt. Det vigtigste er, at se dem som de individer de er og ikke i forhold til de er tvillinger. Man skal altså virkelig kigge på, hvorfor man vil dele dem - for tvillinger er bare en stor del, af hinandens liv. Og selvom de lever og åner sammen i 12 år - så går langt de fleste tvillinger deres egne, uproblematiske vegne når de bliver teens. Ja, nogen vil have problemer, med det er faktisk de færreste. Hvis børnene legeer fint, hver for sig og har egne venner - jamen så behøver man ikke dele dem, fordi den ene er mere beskyttende. Her er Elias meget beskyttende overfor Felix, men Felix er ligeglad, hvorimod det er svært for Elias at være uden Felix. Han kan sagtens lege med andre og hygge og være sig selv, men Felix skal helst være i nærheden. Og det er fint nok, hvis han har det bedst sådan. Deres fordeling i stærke og svage sider, er lige fordelt og sålænge de trives, så behøver man ikke dele dem. Uha uha, der er lavet mange undersøgelser omkring det, og det har været meget moderne i DK at dele dem og adskille dem så meget som muligt, men det er ikke kun for det gode. Det vigtigste er, at huske de er individer og kigge på de enkelte børn. Mange tvillinger har altså brug for deres anden halvdel, og det er faktisk helt fint - fordi de netop når de bliver teens går egne veje.

Anmeld

27. september 2010

kongster-vb

mariamiss6 skrev:
Men de vil heller aldrig være 100% delt, så længe de går i børnehave, for først og sidst på dagen er alle børnene sammen. Det drejer sig om et par timer hver dag, hvor de arbejder eller leger hver for sig.... det er jeg sikker på de ikke får traumatiske lidelser af.
Næ, måske ikke. Men kriteriet skal vel være at det er noget som de får stor fordel af og ikke blot at de ikke bliver skadet?

Anmeld

27. september 2010

NikiFin-vb

Johannamor skrev:
Når du fortæller om dine børn, får man et indtryk af mange konflikter og børn, der opleves som problematiske. Måske er det, at pædagogerne skiller dine tvillinger ad, et forsøg på at løse op for nogle af de konflikter og problemer?
Jeg har ikke hørt noget om at de har problemer med tvillingerne. Det er kun David de ikke kan magte. Tvillingerne er endnu større banditter end David men hjemme. Ellers ser det ud som om de indretter sig bedre end David i børnehaven. Og selv hvis de adskiller dem fordi de skaber flere problemer når de er sammen kan de bare fortælle mig så jeg forstår situationen bedre. Men de sagte ikke noget om det. Jeg tænkte selv at det bliver nemmere for pædagogerne at kontrollere dem men eftersom de ikke siger det så jeg tror ikke at af denne grund har de taget den beslutning

Anmeld

27. september 2010

NikiFin-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Er dine tvillinger ikke også dreng og pige, Nikifin?
ja. Og de ligner slet ikke hinanden.
Jeg har ofte tænkt på, at det må være omverdenen der 'dømmer' tvillinger, at det er omgivelserne der gør det til et problem ved at tro, at de ikke kan behandle dem individuelt. At kalde dem 'tvillingerne' er jo et eller andet sted, lidt grimt, for de har jo navne og er individuelle mennesker, med individuelle krav og er ret ofte slet ikke ens på nogen måder, med mindre de er enæggede.....
enig
Min søn som går i 1 klasse, går også i klasse med 1 tvilling - den anden går i paralelklassen. Så der har vi adskillelsen igen!
håber ikke det er fordi forældrene har hørt nogen sted at det var det bedste og har gjort det uden at tænke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.