Jeg synes også, at det er et spørgsmål, som bør tages op med forældrene og ikke bare noget, der dikteres af bhv./skolen. Det er i hvert fald vigtigt at drøfte både for og imod, for selvfølgelig er det ikke naturgivent, hvad der er bedst.
Jeg ved ikke, om det er mere oplagt at lade dem blive sammen, fordi de er dreng og pige - de kan også få en rollefordeling, som ikke gavner nogen. Jeg har ofte set eksempler på, at tvillingepigen overhalede sin tvillingebror på stort set alle områder, fagligt, modenhedsmæssigt osv., og der har jeg syntes, det var en fordel, hvis de ikke gik i samme klasse, fordi drengen i den grad fik skåret ud i pap, at han var 'bagefter' - fx havde jeg en tvillingedreng, som helt op i 9. klasse fik voldsomt hjemve på en 3-dages lejrskole, mens hans 'seje' søster syntes, det var dybt pinligt.
Men jeg har også haft to enæggede tvillinger i en klasse - på en skole, der kun havde et spor, så adskillelse ikke var mulig - og de var tilsyneladende så ens, at alle kaldte dem 'tvillingerne', og ingen af dem fik lov af omgivelserne til bare at være sig selv engang imellem. Ingen legede bare med A efter skoletid, men med A og B, og det behøver måske ikke at være et problem, men det blev det for dem - i en grad, så de skiftede skole til sidst for at 'få lov' at være to.
Måske handler det i virkeligheden om at erkende, at ikke to par tvillinger er ens, og at det, der er godt for det ene par, ikke er det for det andet. Jeg tror måske også, at der er ved at være blødt lidt op på holdningen, så det ikke er en selvfølge at skille tvillinger ad - men jeg synes afgjort, man skal overveje nøje, hvad man gør.
Anmeld