At låne penge fra jeres ægtefælle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2010

uni-gruppe-vb

kongster skrev:
Ahr der var du hurtigere end jeg :-)
Great minds think alike...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2010

NikiFin-vb

Tak for siden, den er meget nyttig

Anmeld

8. juni 2010

Spunk-vb

Min mand og jeg har fællesøkonomi. Vi sætter de penge vi hver især tjener ind på den samme konto, som vi begge har dankort til. Vi køber de ting vi har brug for til hverdagen, og hvis vi ønsker os noget så køber vi også det. Vi har ikke 'lommepenge' og vi spørger ikke hinanden om lov til at købe ting vi ønsker os. Vi vender det dog med hinanden inden vi køber en ting som koster flere 1000 kr. Min mening er, at når man siger ja til medgang og modgang så siger man også ja til at dele sine penge med hinanden. Det kan da give anledning til mange konflikter og ærgerlighed hvis den ene part tjener meget mere end den anden. Den ene kan altså kaste om sig med penge, mens den anden skal spinke og spare. Det kan måske også være svært at tage en familieferie sammen, fordi den ene part ikke har råd. Men der er jo mange der har separat økonomi som får det til at fungere godt, og det kan også være den bedste løsning hvis man har et meget forskelligt syn på hvordan penge skal bruges eller spares op. Der kan man nok spare nogle konflikter ved at have separat økonomi. Jeg låner ikke penge ud til folk, for jeg blev altid irriteret hvis folk ikke betalte tilbage, eller hvis jeg var nødt til at minde dem om det, for at få mine penge retur. Hvis min mand og jeg havde separat økonomi ville jeg også forvente at han betalte tilbage, hvis han havde lånt af mig - i teorien. I praksis ville jeg nok ikke tage meget notits af det, hvis det kun drejede sig om 200 kr.

Anmeld

8. juni 2010

kongster-vb

Vi deler også vores penge med hinanden, dvs den som tjener mest betaler også mest, så der er ikke tale om at én skal spare og én har masser af penge til forbrug. Men det er vigtigt for mig at have mine egne penge som min mand ikke aner hvad jeg bruger til. Ligeledes er jeg glad for at jeg ikke skal tænke over at han nu igen igen har købt vildt ind på amazon eller gået amok i fotoudstyr. Det er hans penge og kommer ikke mig ved.

Anmeld

8. juni 2010

als-vb

Men det er vigtigt for mig at have mine egne penge som min mand ikke aner hvad jeg bruger til. Ligeledes er jeg glad for at jeg ikke skal tænke over at han nu igen igen har købt vildt ind på amazon eller gået amok i fotoudstyr. Det er hans penge og kommer ikke mig ved. Her er jeg fuldstændig enig, man kommer helt uden om at tale om hvis fnidder der er mest okay at købe. Vi har ikke super mange penge så vi køber ikke ret meget 'unødvendigt' eller går amok økonomisk for det sidder vi for hårdt i det til. Vi ligger lige mange penge i madpungen hver uge så der ikke er diskussion om hvis tur det er til at betale for maden. og resten er til min fornøjelse, så om de bliver brugt på neglelak eller tøj eller ting til huset er min sag.

Anmeld

8. juni 2010

Spunk-vb

Måske køber vi bare ikke så mange ting, eller også er vi meget tolerante - vi har i hvert fald aldrig diskussioner om den slags.

Anmeld

8. juni 2010

kongster-vb

Min mand sidder lige nu og mener han har et akut behov for den nye iphone - ipod touch og lækker mobil som han har i forvejen er tilsyneladende ikke nok... Så jeg er glad for at han har sine egne penge! Og så kunne jeg invitere familien på restaurant her til aften. Det ville jeg jo ikke kunne gøre hvis pengene var fælles. Altså så ville det jo ikke være mig der inviterede. Eller når jeg køber en lækker fødselsdagsgave til ham. Så ville jeg ikke bryde mig om at det var fra fællespengene eller at han kunne se på netbank hvad den havde kostet. Jeg har en rigtig god ven som jeg med mellemrum går ud og spiser med og han betaler naturligvis altid - gentleman som han er. Men hans kone er vist ikke udelt begejstret for vores venskab og jeg må indrømme det piner mig lidt at når han betaler for min middag er det med penge fra deres fælleskonto...

Anmeld

8. juni 2010

NikiFin-vb

als skrev:
Vi ligger lige mange penge i madpungen hver uge så der ikke er diskussion om hvis tur det er til at betale for maden. og resten er til min fornøjelse, så om de bliver brugt på neglelak eller tøj eller ting til huset er min sag.
hvor mange penge bruger I til mad om måneden? Også de andre... blev jeg pludselig nysgerrig over.... Vi bruger omkr. 5000 kr for ting fra supermarkedet, dvs det er ikke kun mad men også andre ting man køber derfra. Og vi er 2 voksne og 3 børn. Jeg vil ikke have fælles økonomi med min mand fordi han har alt på sit firma konto og der er altid flere penge på min egen konto end på hans egen :P

Anmeld

8. juni 2010

als-vb

vi bruger ca 800-1000 pr uge på mad og husholdning og bleer og vi er to mand og en lille dame

Anmeld

8. juni 2010

Hobitten-vb

Hmm. Vi har ikke 'fællesøkonomi' - og så alligevel.. Vi har hver vores lønkonto og opsparingskonto, men fælles lån og en fælles budgetkonto. Han tjener mest, og sætter derfor lidt mere end mig ind på budgettet. Vi skiftes til at handle (som det nu passer bedst ind i vores dagligdag), og hvis den ene af os løber tør for penge inden der kommer løn, flytter vi nogen over fra den anden lønkonto. Jeg er så heldig at mine bedsteforældre vandt i lotto for en del år siden, og der 'falder lidt af' ind i mellem. Derfor er min opsparing altid en del større end hans.. Og selvom vi snakker om at han 'låner' penge (f.eks. til et nyt jagtgevær) ved vi godt begge to, at de aldrig bliver betalt tilbage.. ;) Vi snakker alligevel altid sammen inden vi køber større ting, og det betyder sq ikke så meget om det er den ene eller den anden der betaler..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.