At låne penge fra jeres ægtefælle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2010

Frede-vb

Hos os er alle penge fælles... ja, det vil sige, at det er min mand, der tjener dem, og mig der bruger dem B) Mine forældre havde seperat økonomi, da de levede, og det var et værre bøvl. De talte ikke om andet end penge - hvem der skyldte hinanden hvad mv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2010

kaffe04-vb

:silly: NU er jeg så alene med min dreng, så jeg står alene for husholdningen, men var jeg i et forhold så ville jeg gerne at noget er fælles men også at have sin egen lønkonto hvor vi hver især kan købe noget vi gerne vil, indenfor økonomien naturligvis. :lol:

Anmeld

9. juni 2010

MIKMAR-vb

I min verden findes der kun fællesøkonomi, hvis man er gift og har børn sammen, men sådan er det vist langt fra alle steder, men hvor er det grobund for mange unødige skænderier ikke at have fælles penge....kan jeg høre på de venner vi har, som ikke har fællesøkonomi, det må da også være møg besværligt! Lige et spørgsmål til jer som ikke har fællesøkonomi, deler man pengene op i dine og mine, fordi man er bange for at blive snydt eller?

Anmeld

9. juni 2010

als-vb

Nej det er ikke i frygt for at blive snydt, men på den måde skal man ikke godtgøre hvorfor pengene er blevet brugt til hvad, og man kan ikke stå i en situation hvor der så ligepludselig ikke er flere penge fordi den ene lige har fundet noget den måtte eje. Jeg kan gode lide at vide hvad jeg har at bruge hver måned, jeg kan godt lide at have 'mine egne penge'.

Anmeld

9. juni 2010

MIKMAR-vb

Det kan da godt være, at det kun er mig som ikke ser det som et problem herhjemme, fordi det er mig som 'styrer' økonomien her i huset, så jeg har jo altid penge :) :) :) Min mand 'får' penge af kassen, når han har bruge for det og ellers checker han lige om der er økonomi til at købe et eller andet han lige mangler! Men det sker kun sjældent at vi skændes om penge!!!

Anmeld

9. juni 2010

NikiFin-vb

Jeg synes faktisk at folk burde skændes om penge mere hvis de har fælles økonomi :dry: Især hvis den ene bruger væsentlig mere end den anden. Nogle folk er mere praktiske og sparsomme og kan føle sig irriterede hvis den anden bruger for mange penge på unødvendige ting

Anmeld

9. juni 2010

kongster-vb

MIKMAR skrev:
Lige et spørgsmål til jer som ikke har fællesøkonomi, deler man pengene op i dine og mine, fordi man er bange for at blive snydt eller?
Snydt?? Nej overhovedet ikke. Jeg kan bare godt lide at have penge som er mine og som jeg alene disponerer over. Og jeg kan lide ikke at vide alt hvad min mand bruger penge til og at han ikke ved alt hvad jeg bruger penge til :-)

Anmeld

9. juni 2010

Caidas-vb

Her er alt fælles. Fælles lønkonto. Fælles budgetkonto. Fælles lån. Jeg 'betaler' regninger, dvs overfører penge fra kontoen. Hvis en af os får skattepenge eller da vi fik atp-penge, beholdt vi hver vores. Men som regel, hvis der er stor forskel, får den anden gerne 1-2000 kr. Og det er som regel ham der får mest, og mig der bruger. Min mor og hendes samlever har hver deres økonomi, hvor de låner af hinanden (som regel låner han af hende). Min mor rejser alene, men nogle gange inviterer hun ham med. De får begge pension, men hun har en gammel erstatning. Det er hendes lejlighed og sommerhus, og han bor der bare til 'leje' De sidder og laver regnskab hver gang de handler ind. Ikke så slemt mere, mest hans smøger og medicin og hendes medicin.

Anmeld

9. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Vi har aldrig haft fællesøkonomi - vi betaler hver især vores egne regninger. Det er min lejlighed, jeg betaler huslejen. Det er hans bil, han betaler alt vedrørende bilen. Det er ham der har oprettet alle mobilerne, så de regninger æder han også, det er mig der har oprettet telefon og internet, så den regning æder jeg osv osv... Den der handler ind betaler, om jeg handler ind 16 gange om måneden eller om han gør, eller jeg handler hele måneden, er ikke issues vi hænger os i. Skal vi handle større ting feks møbler, så plejer jeg at betale, fordi jeg har flere penge, men han tilbyder altid vi kan splejse. Jeg har aldrig været i en situation hvor jeg har skulle låne penge af ham. Men omvendt har han engang i mellem skulle låne af mig (til hans åndssvage biler!), men det med at ''låne'' er sådan lidt fjollet, for jeg vil aldrig have pengene tilbage og bliver nærmest mobset hvis han kommer og vil give mig pengene, og jeg vil jo også gerne køre med i bilen....så hul i det. Sjovt nok har vi aldrig haft diskussioner omkring penge.

Anmeld

9. juni 2010

Det er stadig mig-vb

MIKMAR skrev:
Lige et spørgsmål til jer som ikke har fællesøkonomi, deler man pengene op i dine og mine, fordi man er bange for at blive snydt eller?
Nej, for os har det ikke noget med at føle sig snydt at gøre, men grundlæggende udspringer det sig i, at vi har meget forskellige interesser. Og hans løn kan slet ikke matche de udgifter mine interesser har - i Februar/Marts måned brugte jeg feks 80.000 kr på en rejse til Tibet - den slags penge har han slet ikke. Og sådan en rejse interesserer ham heller ikke en brik. Og så er det jo lidt svært, hvis nu økonomien havde været fælles. Og så vil hverken han, eller jeg, bryde os om at skulle spørge den anden ''om lov'' til et eller andet. Vi kan rigtig godt lide den model med, at man bare køber hvad der passer en, når man vil og har råd, uden at skulle have den andens økonomi med i regnskabet. Det rager jo ikke ham om jeg bruger 10.000 kr på sko, eller har lyst til at rejse. Lige så lidt som det rager mig, om han vil købe en bil, en lejlighed eller spille sin løn op på heste :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.