At låne penge fra jeres ægtefælle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2010

Pia S-vb

Soap skrev:
Her er der ikke dit og mit men vores :)
Den stjæler jeg!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2010

NikiFin-vb

als skrev:
vi har 'delt' økonomi, vi har fælles lån, og en fælles budget konto hvor vi indbetaler lige meget og så er resten af vores løn vores egen. Nu tjener vi nærmest også det samme så det udgør ikke den store forskel. Vi låner til tider af hinanden, men det er mere en 'gave'.
det er det nemmeste tilfælde. Men kan ikke gøres hvis den ene tjener meget mindre. Hvis vi skal betale det samme til vores fælles budget og i det sidste regning har jeg kun 200 kr tilbage til mig selv... det er ikke retfærdig hvis den ene har sine lomme penge og nyder livet hvor samtidigt har den anden ikke penge til at drikke en kaffe med venner. :( Har I nogen ide hvad siger loven om det hvis den siger noget overhoved?

Anmeld

8. juni 2010

maj84-vb

Hvis jeg efter flere år blev mindet om en gæld, der lå langt tilbage, ville jeg nu også blive lidt fornærmet. Hvis man skal have lån og tilbagebetalinger til at fungere, handler det jo netop om, at man er enige om betingelserne, og at man indfrier (og opkræver!) lånene til den aftalte tid. Her går vi heller ikke op i småting, selvom vi har delt økonomi; vi kan sagtens betale ting for hinanden og give mindre pengebeløb, uden at de bliver krævet (eller forlangt) tilbage. Men når jeg decideret beder om et lån hos min mand, forventer vi også begge, at det betales tilbage snarest - det er jo bare den aftale, vi har.

Anmeld

8. juni 2010

kongster-vb

NikiFin skrev:
Men kan ikke gøres hvis den ene tjener meget mindre. Hvis vi skal betale det samme til vores fælles budget og i det sidste regning har jeg kun 200 kr tilbage til mig selv... det er ikke retfærdig hvis den ene har sine lomme penge og nyder livet hvor samtidigt har den anden ikke penge til at drikke en kaffe med venner. :( Har I nogen ide hvad siger loven om det hvis den siger noget overhoved?
Loven siger at man har fælles økonomi og hæfter for hinandens gæld når man er gift, med mindre man har noget særeje (tror jeg nok - men måske der er nogle lovkyndige der er klogere end jeg tilstede?) Ang ovenstående så har vi altid gjort det at dén som tjente mest betalte mest til budgetkontoen, så vi har det samme beløb til rådighed når fællesudgifter er betalt. I perioder har jeg tjent mest og i andre perioder har det været ham. Ligesådan med husarbejde. Den der er mest hjemme laver mest.

Anmeld

8. juni 2010

NikiFin-vb

Vi har ingen aftaler om de penge ting. Jeg fattede lige fra starten at for ham penge er mine og dine og det gør vi. Jeg forklarer hvad jeg talte om i den forrige post. Jeg bruger min mands Kvikly kort fordi det er mig der køber ind. Og den gang gjorde jeg det men pengene fra min konto. Så pengene i Kvikly kort skulle også være mine. Men han tog dem bare og puttede i sin lomme. Jeg er ligeglad med dem og jeg ville aldrig sige noget om det. Men den gang gjorde jeg det kun for at vise ham hvor idiotisk ser det ud.

Anmeld

8. juni 2010

kongster-vb

Det kan jeg godt forstå du synes er dræbende for forholdet. Jeg ville også undre mig meget hvis min mand forlangte at få 200 kr tilbage - især hvis han tjente meget mere end mig. Nærrighed er dræbende for ethvert forhold, synes jeg. Faktisk nok næsten det mest dræbende overhovedet.

Anmeld

8. juni 2010

NikiFin-vb

Hm. Så vidt jeg ved hvis f.eks. jeg låner penge i banken og det er kun mig der skriver under så er den gæld kun min og hvis jeg dør skal min mand eller børn ikke betale den tilbage for mig. Har jeg ret? Men (nu en dum eksampel) hvad sker der hvis kun den ene får penge og den anden får intet. Det er klart at alt i huset skal betales fra hvem har pengene. Men hvis den er gerrig og synes ikke at den anden har også brug for lomme penge eller giver ham for lidt og det ikke fordi den selv ikke har, men fordi den er bare gærrig og vil bruge alt til sig selv ... hvad gør den anden i så fald, kan man klage over det eller der er ikke særlige regler om det?

Anmeld

8. juni 2010

uni-gruppe-vb

NikiFin skrev:
Men (nu en dum eksampel) hvad sker der hvis kun den ene får penge og den anden får intet. Det er klart at alt i huset skal betales fra hvem har pengene. Men hvis den er gerrig og synes ikke at den anden har også brug for lomme penge eller giver ham for lidt og det ikke fordi den selv ikke har, men fordi den er bare gærrig og vil bruge alt til sig selv ... hvad gør den anden i så fald, kan man klage over det eller der er ikke særlige regler om det?
Synes nu ikke det er så dumt et eksempel,tror mange er havnet i den situation pludselig at være uden nævneværdig indtægt og ikke vide hvor man så står. Men er man gift kan du læse lidt mere her: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/521.html

Anmeld

8. juni 2010

kongster-vb

Nu har jeg læst mere på det og det viser sig (vist nok) at man IKKE hæfter for hinandens gæld. Læs evt på http://www.familieadvokaten.dk/Emner/500.html hvor der står en masse ting om økonomi og ægteskab

Anmeld

8. juni 2010

kongster-vb

Ahr der var du hurtigere end jeg :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.