Der er da helt sikkert lavet gode film i dette årtusind, som kunne være værd at se.
Jeg kender dem bare ikke :-)
Nej, jeg vil gerne se nutidige film og det gør vi også, men jeg vil også gerne give hende noget film-historie og dele nogle af mine yndlingsfilm med hende. Nogle vil hun synes er noget gammelt lort og andre vil hun kunne lide. Nogle synes jeg også har overlevet sig selv og andre har ikke.
Fx synes jeg James Bond filmene er lidt kedelige efterhånden, men klassikere som Spartacus, Den Tredje Mand, Tolv Vrede Mænd, Some Like It Hot, Breakfast At Tiffanys, Hitchcock, Casablanca etc er stadig værd at se. Jeg er måske lidt en filmnørd, men jeg synes hun skal præsenteres for klassikerne - og der hører E.T. og Tilbage Til Fremtiden (og en masse andet Spielberg), Grease osv også til. Ligesom Monty Python har dannet skole for senere tids crazy comedy.
Og så er det hyggeligt at se film fra min barndom igen. Og det er dem, jeg kender bedst, så det er dem, jeg kan anbefale.
Men du har en god pointe. Jeg læste for nylig at forældre har en tendens til at læse de historier højt som de kender fra deres barndom og ikke sætter sig ind i børnelitteratur fra idag. Det gælder nok også film. Jeg forsøger dog at købe nyt også og fx Wikke-Rasmussen (også helte fra min barndom...) har jo lavet nogle super film for nylig også. Men vi ser altså også Harry Potter og andre nymodens ting ;-)
Anmeld