Efternavn(e) til barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. februar 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

jeg har stemt blankt da jeg ikke ved hvilke efternavne i har (om de er lange eller korte osv.) men herhjemme har min søn "bare" fået mit efternavn som mellemnavn og sin fars som efternavn mens min datter er noget mere avanceret, for hun har fire navne sat sammen; Elise efter min farmor, Cordua som mellemnavn (min tipoldefars efternavn) og så Folkmann-Jensen som efternavn... det er sammensat af min kærestes efternavn og hans oldefars efternavn...

hvis I vælger at sammensætte nogle af navnene og der er under 2000 der hedder navnene, så skal I lige huske at I skal kunne bevise slægtskab...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2015

missehxx

Min søn fik mine efternavne, da alle i min famillie hedder det samme. Faren (min mand) hedder Laursen - et helt almindeligt kedeligt efternavn, og eftersom han er den eneste i sin familie som hedder det, så blev vi enige om at M skulle have mine efternavne.

Anmeld

1. februar 2015

Pigent

Frk_Louise skriver:

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

Jeg har stemt et fra mor og far, det er det mine børn ville få når det vi skal have børn 

Anmeld

1. februar 2015

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

både min mand og jeg har to efternavne... mit det ene har jeg altid selv hadet men da det er min afdøde fars navn overvejede jeg stærkt om det skulle gå videre... min mands mellemnavn er et slægtsnavn og der er kun 7 der hedder det i dk... desuden har min mand et -sen efternavn også, men da jeg på ingen måde er fan af moin svigermor så var det navn udelukket at give videre.. så vores drenge har min mands mellemnavn som mellemnavn og mit mellemnavn som efternavn.. det var også den kombination der lød allerbedst

til tråd starter vil jeg siden at jeres barn godt kan have alle fire navne - untagen hvis der er flere -sen navne imellem.. jeg synes det lyder så noller når man fx heidi jensen hansen....

Anmeld

1. februar 2015

Frk_Louise

Mulllesmor skriver:

både min mand og jeg har to efternavne... mit det ene har jeg altid selv hadet men da det er min afdøde fars navn overvejede jeg stærkt om det skulle gå videre... min mands mellemnavn er et slægtsnavn og der er kun 7 der hedder det i dk... desuden har min mand et -sen efternavn også, men da jeg på ingen måde er fan af moin svigermor så var det navn udelukket at give videre.. så vores drenge har min mands mellemnavn som mellemnavn og mit mellemnavn som efternavn.. det var også den kombination der lød allerbedst

til tråd starter vil jeg siden at jeres barn godt kan have alle fire navne - untagen hvis der er flere -sen navne imellem.. jeg synes det lyder så noller når man fx heidi jensen hansen....

Der er kun et af efternavnene, der er et -sen.. Men det var også det første, vi var enige om at undvære 

Fordi det er så almindeligt..

Anmeld

1. februar 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her hjemme har vi begge 2 efternavne. Jeg bruger begge mine, kærsten bruger kun det sidste af hans.

Vi valgte derfor at begge unger hedder begge mine efternavne også det sidste af kærestens. Det vil sige at de har 1 fornavn og 3 efternavne. For thea betyder alle 3 efternavne lige meget, og afhængig af humør hedder hun alle 3, nogle gange kun de 2 og andre gange bare det ene! Vh stine

Anmeld

1. februar 2015

NBNixen

Vi venter vores første barn til September og vi har allerede nu bestemt at vores barn og fremtidige børn skal havde begges efternavne - jeg har selv kun mit fornavn og et enkelt efternavn - hvor min forlovede har sit fornavn, mellemnavn og efternavn  . . Så vores børn får min forlovede's mellemnavn til mellemnavn og mit efternavn til efternavn . . Men synes også at 4 navne måske er lige meget nok . . 

Anmeld

1. februar 2015

lillelille

Vi kommer fra Island og der plejer børnene at hedde efter sin far. For exempel hvis mand som hedder Jon får en søn så bliver sønnen Jonsson, men hvis han får en datter så hedder hun Jonsdottir. Så vores søn hedder efter sin far, ligesom jeg hedder efter min far  

Anmeld

1. februar 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har stemt blankt. Vi er gift og har det samme efternavn, så vores børn hedder det samme som både mor og far. Det er kun 1 navn - altså fornavn og efternavn.

Jeg ville aldrig give mine børn 4 efternavne. De ville dårligt kunne være på sygesikringsbeviset. Fornavn - mellemnavn - efternavn er i min optik det længste man kan give sine børn. Alt andet ville være synd.

Anmeld

1. februar 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min kæreste og jeg har også to efternavne hver, så vores datter har fået et fra hver af os. Jeg har et gammelt navn der kan spores langt tilbage i tiden, så det ville jeg gerne give videre. - Det andet er et jeg længe har villet af med.

Min kæreste er fuldstændig ligeglad med det ene af hans navne, men meget stolt over det andet. Så det gav helt sig selv at det var det hun skulle hedde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.