Efternavn(e) til barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad hedder jeres børn til efternavn?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

8.353 visninger
60 svar
32 synes godt om
31. januar 2015

Frk_Louise

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2015

modesty

Frk_Louise skriver:

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Jeg har stemt fars efternavne, men han har kun et. Så - fars efternavn.

Det var simpelthen det der lød bedst. Ingen af mine efternavne passede godt med min mands.

Og jeg er bedøvende ligeglad med om min søn har mit navn eller ej. 

Anmeld

31. januar 2015

migxher

Jeg synes godt nok også det er mange med 4, hvad skal hun dog bruge alle de navne til  Og specielt hvis det kun er på papiret de alle skal bruges. Hvis det bare er for at gøre alle bedsteforældre glade, så synes jeg  det er fjollet. Det vil nok også bare være at sætte hende i lidt af et dilemma når hun engang selv skal have børn og vælge navne til dem. 

Anmeld

31. januar 2015

Frk_Louise

modesty skriver:

Jeg har stemt fars efternavne, men han har kun et. Så - fars efternavn.

Det var simpelthen det der lød bedst. Ingen af mine efternavne passede godt med min mands.

Og jeg er bedøvende ligeglad med om min søn har mit navn eller ej. 

Jeg vil så gerne have, at hun har mit navn 

Anmeld

31. januar 2015

lineog4

Jeg har stemt fars, men farmand har kun et. Mine børn har derfor helt umoderne bare et fornavn og et efternavn 

Grunden til det blev fars var vi vurderede hvem i vores familie det betød noget for. Jeg hed min fars efternavn og han var død ergo der var ikke nogen det betød noget for. Min mand har kun sin bror, men han går tilgengæld meget op i slægt osv, så for ham betød det meget at vores børn fik deres slægtsnavn.

jeg har så senere fået min mands efternavn selv om jeg havde forsvoret at det nogensinde ville ske. Men det blev pludselig vigtigt da vi fik en gravsten  Så nu hedder vi alle det samme, og vi har alle kun et fornavn og et efternavn

Anmeld

31. januar 2015

ErDetSnartNU

Jeg ville vælge et af mors og et af fars. Jeg synes fire efternavne er meget voldsomt, og jeg ville selv være ked af at have så mange - også selv om det kun "er til papiret" (= helt unødvendige i mine øjne

Anmeld

31. januar 2015

Frk_Louise

migxher skriver:

Jeg synes godt nok også det er mange med 4, hvad skal hun dog bruge alle de navne til  Og specielt hvis det kun er på papiret de alle skal bruges. Hvis det bare er for at gøre alle bedsteforældre glade, så synes jeg  det er fjollet. Det vil nok også bare være at sætte hende i lidt af et dilemma når hun engang selv skal have børn og vælge navne til dem. 

Det er jo nok det, der er problemet. At gøre alle bedsterne glade.

For mig er problemet nok mest, at det betyder noget for min mor, at hendes navn går videre og min far er nok egentlig lidt ligeglad  MEN.. Jeg hedder Louise - min mors efternavn og så min fars efternavn til sidst. Så jeg har jo altid brugt og er altid blevet kaldt ved min fars efternavn. 

Åha, jeg synes det er svært. 

Men du har ret - hun har ikke noget at bruge fire efternavne til..

Synes bare det er svært at vælge. Det lyder fint og passer godt sammen uanset hvordan vi gør. Har bare svært ved at vælge hvilke to, det skal være!

Anmeld

31. januar 2015

Risse

Frk_Louise skriver:

Herhjemme diskuterer vi også meget efternavne, da vi begge har meget specielle men meget danske (stavemåde) efternavne der begge starter med K, og vi løber ind i samme dilemma; hvilket navn skal vi dog vælge? 

For vi havde snakket om at give begge navne videre, men hvilket skulle så være efternavn og hvilket 'kun' mellemnavn? Hvad med rækkefølge når nu de begge starter med K, og hvad vil vores kommende børn synes om at have 4 navne i alt, når nu vi ønsker at give dem et fornavn og et mellemnavn hver? 

Når det så er sagt, så er vi helt enige om at 4 navne i alt er grænsen, og vi snakker derfor stadig om at lade traditioner afgøre det, så mit efternavn bliver vores mellemnavn og så får børnene kun hans efternavn. Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle have 4 efternavne - selv hvis det kun er på papiret. For det er da netop på papiret at det bliver et problem for jeres kommende børn?

Jeg var egentlig i gang med at skrive at jeg synes at det er lidt vidt at sige at det er synd for børnene, men jeg må ærligt indrømme at jeg simpelthen ikke kunne finde et forsvar af at give ikke bare 4 navne, men 4 efternavne. At skulle hedde og skrive 4 efternavne bare fordi hverken mor eller far ville overgive sig, det er sgu faktisk lidt synd. De bliver jo ikke mindre ens barn eller barnebarn, bare fordi man ikke har alle efternavnene i familien. 

Anmeld

31. januar 2015

Frk_Louise

lineog4 skriver:

Jeg har stemt fars, men farmand har kun et. Mine børn har derfor helt umoderne bare et fornavn og et efternavn 

Grunden til det blev fars var vi vurderede hvem i vores familie det betød noget for. Jeg hed min fars efternavn og han var død ergo der var ikke nogen det betød noget for. Min mand har kun sin bror, men han går tilgengæld meget op i slægt osv, så for ham betød det meget at vores børn fik deres slægtsnavn.

jeg har så senere fået min mands efternavn selv om jeg havde forsvoret at det nogensinde ville ske. Men det blev pludselig vigtigt da vi fik en gravsten  Så nu hedder vi alle det samme, og vi har alle kun et fornavn og et efternavn

Ville næsten ønske, at vi kunne vælge et og så bare allesammen hedde det 

Men vi har begge en mor, som gerne vil have ført navnet videre. Og jeg er altid blevet kaldt ved min fars efternavn, så det bliver også svært at "give slip" på det. 

Anmeld

31. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vores børn har alle vores efternavne. 

jeg har kun et efternavn (min fars) og da jeg ikke er fra Dk og kun har mine forældre og søstre i Dk syntes jeg det ville være synd hvis det gik tabt. Desuden har de danske navne så vi tænkte det var fint at de også havde noget fra mig. Min kæreste har to efternavne - det ene er et slægtsnavn fra min kærestes mors side og det betyder derfor noget for min kæreste at børnene også fik det. Det sidste er et efternavn fra min kærestes fars side. Dvs. et navn og tre efternavne. 

Man kan sige at det er rigtigt at det kun er på papiret de tre efternavne vil blive brugt, men for os har de betydning og historie 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.