Frk_Louise skriver:
Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 
Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.
Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.
Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.
Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...
Hvorfor er det synd?
Hvad har i andre gjort?
Herhjemme diskuterer vi også meget efternavne, da vi begge har meget specielle men meget danske (stavemåde) efternavne der begge starter med K, og vi løber ind i samme dilemma; hvilket navn skal vi dog vælge?
For vi havde snakket om at give begge navne videre, men hvilket skulle så være efternavn og hvilket 'kun' mellemnavn? Hvad med rækkefølge når nu de begge starter med K, og hvad vil vores kommende børn synes om at have 4 navne i alt, når nu vi ønsker at give dem et fornavn og et mellemnavn hver?
Når det så er sagt, så er vi helt enige om at 4 navne i alt er grænsen, og vi snakker derfor stadig om at lade traditioner afgøre det, så mit efternavn bliver vores mellemnavn og så får børnene kun hans efternavn. Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle have 4 efternavne - selv hvis det kun er på papiret. For det er da netop på papiret at det bliver et problem for jeres kommende børn?
Jeg var egentlig i gang med at skrive at jeg synes at det er lidt vidt at sige at det er synd for børnene, men jeg må ærligt indrømme at jeg simpelthen ikke kunne finde et forsvar af at give ikke bare 4 navne, men 4 efternavne. At skulle hedde og skrive 4 efternavne bare fordi hverken mor eller far ville overgive sig, det er sgu faktisk lidt synd. De bliver jo ikke mindre ens barn eller barnebarn, bare fordi man ikke har alle efternavnene i familien.