Efternavn(e) til barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. januar 2015

Frk_Louise

Risse skriver:

Herhjemme diskuterer vi også meget efternavne, da vi begge har meget specielle men meget danske (stavemåde) efternavne der begge starter med K, og vi løber ind i samme dilemma; hvilket navn skal vi dog vælge? 

For vi havde snakket om at give begge navne videre, men hvilket skulle så være efternavn og hvilket 'kun' mellemnavn? Hvad med rækkefølge når nu de begge starter med K, og hvad vil vores kommende børn synes om at have 4 navne i alt, når nu vi ønsker at give dem et fornavn og et mellemnavn hver? 

Når det så er sagt, så er vi helt enige om at 4 navne i alt er grænsen, og vi snakker derfor stadig om at lade traditioner afgøre det, så mit efternavn bliver vores mellemnavn og så får børnene kun hans efternavn. Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle have 4 efternavne - selv hvis det kun er på papiret. For det er da netop på papiret at det bliver et problem for jeres kommende børn?

Jeg var egentlig i gang med at skrive at jeg synes at det er lidt vidt at sige at det er synd for børnene, men jeg må ærligt indrømme at jeg simpelthen ikke kunne finde et forsvar af at give ikke bare 4 navne, men 4 efternavne. At skulle hedde og skrive 4 efternavne bare fordi hverken mor eller far ville overgive sig, det er sgu faktisk lidt synd. De bliver jo ikke mindre ens barn eller barnebarn, bare fordi man ikke har alle efternavnene i familien. 

Det er såmænd heller ikke fordi, at ingen af os vil overgive os. Vi blev hurtigt enige om, at det bare skulle være to navne i starten. 

Men da vi så kom til at skulle vælge, blev vi i tvivl. Og derfor talte vi om at vælge alle fire.

Jeg vil skam gerne "overgive" mig og vælge et af mine efternavne og min mand vil gerne det samme. Det er måske bare ikke lige de navne, som bedsterne håber på. Men vi må nok bare bide i det sure æble så..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2015

lillespir26

Tænker evt din og din kærestes fars efternavn 

Anmeld

31. januar 2015

Frk_Louise

mor:) skriver:

Vores børn har alle vores efternavne. 

jeg har kun et efternavn (min fars) og da jeg ikke er fra Dk og kun har mine forældre og søstre i Dk syntes jeg det ville være synd hvis det gik tabt. Desuden har de danske navne så vi tænkte det var fint at de også havde noget fra mig. Min kæreste har to efternavne - det ene er et slægtsnavn fra min kærestes mors side og det betyder derfor noget for min kæreste at børnene også fik det. Det sidste er et efternavn fra min kærestes fars side. Dvs. et navn og tre efternavne. 

Man kan sige at det er rigtigt at det kun er på papiret de tre efternavne vil blive brugt, men for os har de betydning og historie 

Alle fire efternavne har også en betydning for os her - det er jo netop derfor, det også er så svært at vælge 

Anmeld

31. januar 2015

Frk_Louise

lillespir24 skriver:

Tænker evt din og din kærestes fars efternavn 

Så har jeg bare en svigermor og en mor, der bliver kede af det 

Anmeld

31. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Frk_Louise skriver:

Alle fire efternavne har også en betydning for os her - det er jo netop derfor, det også er så svært at vælge 

Det kan jeg godt forstå. Vi havde egentlig ikke talt/tænkt så meget over det - vi var hurtig enige om at det skulle være sådan

så må børnene lave det om når de bliver 18 hvis de synes det er så forfærdeligt

Jeg tror nu heller ikke de vil skrive alle tre efternavne når de skriver under - tror mere det bliver navn, forbogstav, forbogstav og så fuld efternavn. 

Anmeld

31. januar 2015

Alexander&Lærke

Nu kan man jo kun i dagens Danmark have et efternavn, alle andre er mellem navne ligesom hvis du hed Marie Louise.

Mine børn fik mit efternavn til deres mellem navn da det er lidt spicelt og deres fars til efternavn et mere alm sen navn, nemt at stave når man skal det. Men deres spicelle mellemnavn gør dem alligvel unikke, og kun dem i dk hedder det. Idag er far og jeg  i gift så jeg hedder det samme som børnene og mit efternavn fra dengang er blevet mit mellemnavn også.

Når hun engang skal skrive under med sit fulde navn kan det jo godt gå hen og blive lidt langt hvis der er 4 navne udover fornavnet.  

Jeg ville tage et fra dig og et fra far. Prøv at sige dem sammen hvad der klinger bedst. 

Men både dig og din mand må jo have jeres sidste navn som efternavn. Så er der ikke bare at give hende dem. 

Anmeld

31. januar 2015

Kløver

Vi gav et fra os hver, mit efternavn til mellemnavn og min mands efternavn til efternavn. Synes hurtigt det bliver for meget, med for mange navne med mindre der er en speciel årsag, til at man sætter flere navne på, feks navnebeskyttelse af efternavne 

Anmeld

31. januar 2015

serinasmor

Her har hun mit mellemnavn og fars efternavn 

Jeg regner med at jeg kommer til at beholde mit mellemnavn og tage fars efternavn når vi engang skal gå op ad kirkegulvet  

Så egentlig er det for at vi alle hedder det samme - det er bare ikke sket endnu  

Mit spørgsmål tilbage til dig vil nok være: 

Kan du forestille dig at i alle hedder det samme hvis/når i en dag bliver gift ? 

Hvis ja - hvordan ville du så blande det så det lyder godt med hver af jeres fornavne ?

Du kan jo vælge frit imellem 4 efternavne - det er muligt at kombinere 

men der er ikke plads til alle navnene på officielle dokumenter, sygesikringsbeviset (hvor myndighederne bestemmer hvilket der forkortes) dankortet osv

Er din kæreste villig til at skifte navn så i alle kommer til at hedde det samme? 

Anmeld

31. januar 2015

Frk_Louise

serinasmor skriver:

Her har hun mit mellemnavn og fars efternavn 

Jeg regner med at jeg kommer til at beholde mit mellemnavn og tage fars efternavn når vi engang skal gå op ad kirkegulvet  

Så egentlig er det for at vi alle hedder det samme - det er bare ikke sket endnu  

Mit spørgsmål tilbage til dig vil nok være: 

Kan du forestille dig at i alle hedder det samme hvis/når i en dag bliver gift ? 

Hvis ja - hvordan ville du så blande det så det lyder godt med hver af jeres fornavne ?

Du kan jo vælge frit imellem 4 efternavne - det er muligt at kombinere 

men der er ikke plads til alle navnene på officielle dokumenter, sygesikringsbeviset (hvor myndighederne bestemmer hvilket der forkortes) dankortet osv

Er din kæreste villig til at skifte navn så i alle kommer til at hedde det samme? 

Hvis min kæreste skal vælge mellem hans mors eller hans fars efternavn, vil han vælge hans mors.

Og det efternavn kommer jeg ikke til at tage, hvis vi bliver gift. Derfor er jeg heller ikke helt tosset med det til vores datter, fordi jeg netop også tænker lidt i de baner...

Jeg må lige prøve at vende den med min mand imorgen. Jeg lå bare og vendte og drejede alle navne inde i hovedet. Så meget, at jeg ikke kunne falde i søvn for det - så skulle ud med det et sted 

Anmeld

31. januar 2015

Bb2015

Frk_Louise skriver:

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

Mine forældre gjorde netop det som i tænker på og jeg har ikke haft de store problemer med det, men samtidig står jeg nu og skal vælge til mit barn og vil helst kun vælge et, hvilket er super svært med så mange. 

Det har også altid været en smule træls at folk ikke kunne dine navne eller spurgte til dem igen og igen. Desuden står der sjældent alle dine navne på værdipapirer og nogle kalder dig måske ét navn og andre bruger et andet og du bruger måske selv et tredje. Så på den måde er det besværligt. Synes selv i skal bestemme og man kan jo selv tage beslutningen om hvilke navne man vil bruge, men personligt ville jeg råde jer til at bruge 2-3 efternavne 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.