Efternavn(e) til barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. februar 2015

Kay

Vi er jo gift så det "sidste" efternavn er fælles men jeg har mit "gamle" ekstra efternavn og min mand har også 2 navne så tilsammen har vi 3 efternavne hvor det sidste er fælles... og vores 2 piger har fået alle 3 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2015

Chevro

Vi hedder det samme til efternavn, ikke gift! 

Og det er meget kedeligt og dansk!! Men så har vi begge to et rigtig flot mellemnavn, som er sjældent og pæne, og min kæreste ville ikke gå af med vores efternavn! 

Så vores børn har lange navne ;-) Men så kan de vælge og vrage senere hen

Anmeld

1. februar 2015

Stimap

Vores søn får både farens mellemnavn og efternavn ... 

havde det være en pige, eller vi senere skulle få det - ville hun få mit mellemnavn, men stadig farens efternavn.. :-) 

Anmeld

1. februar 2015

Missy_B

Frk_Louise skriver:

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

Min mand havde 2 mellemnavne og et efternavn. Inden vores barn blev født, skippede han sit efternavn , og valgte et af mellemnavnene som efternavn. Det efternavn hedder både han, vores barn og jeg tog det da vi blev gift. Vores kommende barn får samme efternavn.

Hvorfor skiftede han så kan man spørge? Tja 4 navne var for meget synes han. Det fyldte på postkassen, det kunne ikke altid stå i brevene, det var meget man skulle skrive når man skulle udfylde fulde navn mv.

Hvad i gør er op til jer selv, jeg ville aldrig selv bruge mere end 2 (max 3) navne efter fornavnet

Anmeld

2. februar 2015

Ciss

For mig var det naturligt at børnene skulle have et navn fra hver side af slægten. Deres far har kun et fornavn og et efternavn og han mente det var naturligt at de kun fik hans efternavn.

Det endte så med, at de fik mit mellomnavn (1.efternavn) i midten, fordi det er navnet på den gamle slægtsgård, min bedstefar oprindelig kom fra, og det navn betyder noget for mig.

I jeres tilfælde var det måske en ide at danne et nyt, fælles efternavn? Siden i har så mange efternavne til sammen og det ikke er så let at eksludere nogen. Jeg kender nogen, som gjorde det.

At give børnene fire efternavne fordi man ikke kan bestemme sig/blive enige er i mit hoved lidt at overføre problemet videre til dem. Det kan sikkert gå men det bliver hamrende irriterende i alle situationer, hvor man skal læses op fra en liste, skrive under med fuldt navn, fylde skemaer ud, hvor der ikke er bogstavfeldter nok osv.

Anmeld

2. februar 2015

Ciss

Frk_Louise skriver:

Ville næsten ønske, at vi kunne vælge et og så bare allesammen hedde det 

Men vi har begge en mor, som gerne vil have ført navnet videre. Og jeg er altid blevet kaldt ved min fars efternavn, så det bliver også svært at "give slip" på det. 

Jeg tror, I bliver nødt til at sætte foden ned på et tidspunkt. De vil gerne have ført navnet videre. Hvad er vigtigt for JER? Det er jer, som er forældrerne nu, og jeres børns navne skal være det, I synes er vigtigst. Ikke hvad jeres børns bedsteforældrer ville have valgt. De valgte, hvad I hedder, nu er det jer, som bestemmer hvad næste generations børn skal hedde. Bedsteforældrerne kommer ikke til at holde mindre af børnene, fordi de ikke har samtlige efternavne i slægten.

Lav evn et nyt efternavn af en lille bid af navnene fra hver side af slægten - men I skal ikke føle jer forpliktet til at have alle navnene med bare fordi alle bedsterne føler at deres navn skal føres videre.

Evn kan I gøre som mine forældre gjorde for at tækkes alle sider af familien: Jeg og mine søsken har alle tre samme efternavn (min fars), men vi har hvert vores mellomnavn. Den ældste har fra min mormors slægt, den næste fra min morfars slægt og jeg har så fra min farfars slægt.

Anmeld

2. februar 2015

Ciss

Frk_Louise skriver:

Vi har talt om det her fra morgenen af og er blevet enige om, at vi bruger min kærestes mellemnavn og mit efternavn.. Så det bliver Katrine plus to efternavne. Eller et mellem navn og et efternavn, er det vel 

Tusind tak for jeres svar - det gav os stof til eftertanke og hjælp til at finde det rigtige navn.. 

Se væk fra mine to tidligere svar. Havde Ikke set at afgørelsen var taget.

Til lykke med valget.

Anmeld

2. februar 2015

mortilnoahogmelina

Mine børn har 5 navne i alt . Oh det er fordi de har mellem navn mit og mandens efternavn hver især . 

Og så dets fornavn. 

Gør hvad i føler for , jeg har selv 5 navne, keg plejer kommenter med at lidt kongelig har man vel lov at være  

Anmeld

2. februar 2015

Clisolka

Her har begge børn fået deres fars efternavn, der er kun et - og et der ikke er helt almindeligt 

Det er også meningen at jeg skal have efternavnet. 

Anmeld

2. februar 2015

Mother-love

Her har ungerne mit mellemnavn og fars efternavn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.