Efternavn(e) til barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. januar 2015

August2015

Vi venter vores første barn, og h*n kommer til at få enten et eller begge af min kærestes navne. 

Jeg har min mors som mellemnavn og min fars som efternavn. 

Min kæreste har ligeledes to navne. Han bruger dog sjældent sit efternavn... Men oftest kun sit fornavn og mellemnavn... Så vi overvejer at bruge hans mellemnavn som efternavn. 

Jeg har valgt ikke at "videreføre" mine efternavne... Min mor har det helt ok med det... Min far blev først lidt skuffet... Men så sagde jeg meget bestemt til ham, at det er vores barn og 100% vores beslutning... Og at barnet er lige så meget en del af vores familie, uanset hvilket navn det får. Jeg synes overhovedet ikke, min far skulle blande sig i det... Og det kunne han egentlig også godt se, da vi fik snakket om det.

Jeg synes virkelig ikke, at jeres mødre kan være bekendt at blive skuffede over jeres valg/fravalg... Synes bare de skal være lykkelige over et dejligt barnebarn... Og respektere jeres valg.

Jeg er glad for, at jeg fik talt med min far om det... Og nu er der ikke nogen, der bliver skuffede. Jeg føler ikke, at barnet får mindre tilknytning til mig eller min familie overhovedet... Jeg ser bare ingen grund til mange navne... Og synes, at min kærestes navn er fint :-) også selv om vi har et bedre forhold til min familie end til min kærestes familie, som vi ikke ser så meget. Vi har bare valgt det navn, som vi synes lyder bedst.... Og så er det helt ligemeget om det oprindeligt kommer fra min familie eller hans. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2015

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes måske fire 'efternavne' er lige i overkanten. Jeg har selv tre 'efternavne' og jeg vælger nok et fra på et tidspunkt da selv det er lige et for meget. Det er sjældent man har en rubrik til decideret mellemnavne så ofte skal de listes under fornavn og der er aldrig plads nok! Jeg har en del kort og udfyldte papirer hvor mine efternavne er forkortet på den ene eller anden måde. 

Mine børn vil formentlig få et af mine mellemnavne og min kærestes efternavn. Jeg ville egentlig gerne have givet flere af mellemnavnene til børnene da de alle er gamle familienavne, men jeg synes det bliver for meget. Hvis mine børn så gerne vil tage et af de andre mellemnavne så kan vi altid finde ud af det senere hen. 

Anmeld

1. februar 2015

Mama85

Nu er det jo sådan at man kun har ét efternavn, resten er mellemnavne  Personlige synes jeg at moderens efternavn skal være børnenes mellemnavn og faderens efternavn som efternavn, og hvis det betyder at der er et par pigesure "Bedster" ja, så er det sådan det er. 

Anmeld

1. februar 2015

TNBC

Frk_Louise skriver:

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

Nu har jeg ingen børn(men børnene her, har kun farens efternavn) men jeg selv har min fars efternavn som mellemnavn, og min mors til efternavn, fordi det lyder bedre sådan. Da jeg var barn havde jeg min mors til mellenavn og min fars gamle efternavn som efternavn.. (Lyder det indviklet??)
Jeg tænker også på hvad mine kommende børn skal hedde til efternavn, da jeg virkelig gerne vil have de har begge de navne, da det ene er min bedstefars navn.

Angående kort, sygesikringskort, tror jeg godt der kan stå fire navne efter, min søster havde et mellemnavn, et sammensat(bindestreg) mellemnavn og så et efternavn. Og det har da stået på sygesikring.

Dankort, der bestemte jeg selv hvad der skulle stå på. Har fornavn og mellemnavn.

Jeg synes I skal sætte jer ned med navnene, og så se hvad der passer bedst sammen, og lad vær med at tænke over hvad mor og bedstemor tænker, det er ikke deres valg, det er jeres.

Anmeld

1. februar 2015

TNBC

serinasmor skriver:

Her har hun mit mellemnavn og fars efternavn 

Jeg regner med at jeg kommer til at beholde mit mellemnavn og tage fars efternavn når vi engang skal gå op ad kirkegulvet  

Så egentlig er det for at vi alle hedder det samme - det er bare ikke sket endnu  

Mit spørgsmål tilbage til dig vil nok være: 

Kan du forestille dig at i alle hedder det samme hvis/når i en dag bliver gift ? 

Hvis ja - hvordan ville du så blande det så det lyder godt med hver af jeres fornavne ?

Du kan jo vælge frit imellem 4 efternavne - det er muligt at kombinere 

men der er ikke plads til alle navnene på officielle dokumenter, sygesikringsbeviset (hvor myndighederne bestemmer hvilket der forkortes) dankortet osv

Er din kæreste villig til at skifte navn så i alle kommer til at hedde det samme? 

Vil lige fortælle at min søster havde fornavn, mellemnavn, sammensat(to navne med bindestreg) og så efternavn, så hun havde på en måde fire navne og de stod da fint på sygesikringsbeviset.

Og angående dankort, der kan du selv bestemme hvad der står af efternavn.

Anmeld

1. februar 2015

modesty

Frk_Louise skriver:

Det er jo nok det, der er problemet. At gøre alle bedsterne glade.

For mig er problemet nok mest, at det betyder noget for min mor, at hendes navn går videre og min far er nok egentlig lidt ligeglad  MEN.. Jeg hedder Louise - min mors efternavn og så min fars efternavn til sidst. Så jeg har jo altid brugt og er altid blevet kaldt ved min fars efternavn. 

Åha, jeg synes det er svært. 

Men du har ret - hun har ikke noget at bruge fire efternavne til..

Synes bare det er svært at vælge. Det lyder fint og passer godt sammen uanset hvordan vi gør. Har bare svært ved at vælge hvilke to, det skal være!

Jeg spurgte min mor og far hvordan de ville have det hvis vores søn kun fik et eller ingen af deres navne. Og de sagde at det var vores søn og udelukkende vores beslutning.

Jeg synes at I skal give JERES søn det navn som I synes er det rigtige.

Anmeld

1. februar 2015

Frk_Louise

Michfich skriver:

Mine forældre gjorde netop det som i tænker på og jeg har ikke haft de store problemer med det, men samtidig står jeg nu og skal vælge til mit barn og vil helst kun vælge et, hvilket er super svært med så mange. 

Det har også altid været en smule træls at folk ikke kunne dine navne eller spurgte til dem igen og igen. Desuden står der sjældent alle dine navne på værdipapirer og nogle kalder dig måske ét navn og andre bruger et andet og du bruger måske selv et tredje. Så på den måde er det besværligt. Synes selv i skal bestemme og man kan jo selv tage beslutningen om hvilke navne man vil bruge, men personligt ville jeg råde jer til at bruge 2-3 efternavne 

Tak for dit råd. Vil jeg helt sikkert have med i overvejelserne! 

Anmeld

1. februar 2015

Frk_Louise

August2015 skriver:

Vi venter vores første barn, og h*n kommer til at få enten et eller begge af min kærestes navne. 

Jeg har min mors som mellemnavn og min fars som efternavn. 

Min kæreste har ligeledes to navne. Han bruger dog sjældent sit efternavn... Men oftest kun sit fornavn og mellemnavn... Så vi overvejer at bruge hans mellemnavn som efternavn. 

Jeg har valgt ikke at "videreføre" mine efternavne... Min mor har det helt ok med det... Min far blev først lidt skuffet... Men så sagde jeg meget bestemt til ham, at det er vores barn og 100% vores beslutning... Og at barnet er lige så meget en del af vores familie, uanset hvilket navn det får. Jeg synes overhovedet ikke, min far skulle blande sig i det... Og det kunne han egentlig også godt se, da vi fik snakket om det.

Jeg synes virkelig ikke, at jeres mødre kan være bekendt at blive skuffede over jeres valg/fravalg... Synes bare de skal være lykkelige over et dejligt barnebarn... Og respektere jeres valg.

Jeg er glad for, at jeg fik talt med min far om det... Og nu er der ikke nogen, der bliver skuffede. Jeg føler ikke, at barnet får mindre tilknytning til mig eller min familie overhovedet... Jeg ser bare ingen grund til mange navne... Og synes, at min kærestes navn er fint :-) også selv om vi har et bedre forhold til min familie end til min kærestes familie, som vi ikke ser så meget. Vi har bare valgt det navn, som vi synes lyder bedst.... Og så er det helt ligemeget om det oprindeligt kommer fra min familie eller hans. 

Håber, at vores familier vil være lige så forstående overfor vores valg 

Anmeld

1. februar 2015

Sprit25

Åh jeg har stemt et af værd fordi det har vi herhjemme�� jeg har to efternavne. Et mere ualmindeligt og et ganske almindeligt. Min kæreste har dog kun et. 

Så vi har valgt mit ualmindelige og hans ene. Derudover er vi Obs på at vores børn ikke får for lange navne da jeg selv har et meget lang navn og hader det!!! Hader at skrive under på ting man satme aldrig stå på den bette linje. 

Det synes jeg også I skal tænke over. Selvom det kun er på papir ville h*n skulle skrive under med alle efternavne og der kan det faktisk blive træls. Bare et pas! 

Derudover vil I opleve at folk kun bruger det sidste hvis det er for langt!

Anmeld

1. februar 2015

TrineMine86

Frk_Louise skriver:

Herhjemme har vi hver især to efternavne. Min mand har to, da hans forældre er skilt og jeg har to, fordi mine forældre "kun" er kærester 

Nu skal vi så have døbt vores datter Katrine og er i tvivl om efternavne.

Vi er enige om, at det klinger bedst med to efternavne. Men jeg har svært ved at vælge mellem min "mors" eller min "fars" og min mand har det på samme måde.

Derfor har vi talt om at give hende alle fire efternavne og så kun bruge de to - det første og det sidste. Så det kun er "på papiret", at hun har fire.

Når jeg fortæller dette til folk, bliver det modtaget med enten grin eller et "ej, det er da synd"...

Hvorfor er det synd?  Hvad har i andre gjort?

Vi ville gerne have vores barn til at have 2 fornavne - og jeg har en regel i mit hoved med maks 3 navne, da jeg simpelthen også synes det er synd for børnene med mange navne - så her fik vores barn kun fars efternavn - og det navn tog jeg som mellrmnavn da vi blev gift - nu har jeg så 3 navne, og faktisk synes jeg allerede det er irriterende at skal skrive så mange navne hver gang jeg bliver bedt om at skrive mit fulde navn, hvilket jeg faktisk synes er ret ofte 

Jeg ville vælge et navn fra jer hver 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.