Er det forkert af mig at laere mit barn 3 sprog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2014

Røverdatter

Maria_1988 skriver:

Jeg bor i udlandet med min soen og min mand. Det er her vi har boet i ti aar og har ikke planer om at flytte. 

Hernede i folkeskolen er det dog ikke saa godt som derhjemme. Det laerer ikke saa godt engelsk som man ville derhjemme! Derfor har jeg taget det valg at laere ham det og saa tage det som han faar i skolen som et lille "ekstra". Er det forkert af mig? Forvirrer jeg ham?

Han gaar i boernehave nu og hoerer graesk der, plus fra hans far som er graeker. Saa snakker jeg dansk til ham i weekenden, hvor jeg er sammen med ham hele dagen lang. Har saa valgt at snakke engelsk med ham i hverdagene hvor jeg er sammen med ham efter kl 15 hvor jeg henter ham fra boernehave. 

Han er to aar, og har nu gjort denne rutine i cirka 3 maaender. Kan se at han forstaar naesten alt graesk, cirka 50 % dansk og cirka 40 % af det engelske. Han snakker dog ikke. Han snakker sit eget pludre sprog og saa kan han et par ord:

Mam 

Mama (kalder jeg mig selv paa alle sprog, saa han ikke bliver forvirret, hvem mor er) 

Baba (far paa graesk) 

Pip pip (naar han ser en fugl)

Mere (dansk)

nej (dansk) 

Roed groed ;-) 

Jeg har daarlig samvittighed over at jeg maaske er skyld i at fylde for meget paa ham. Hvad syntes i? 

Jeg synes det er fint at du vil lære ham engelsk. Børn kan rumme meget mere end vi tror. Min venindes datter er 3 år og kan portugisisk, dansk og flamsk flydende og engelsk kan hun forstå og sige en smule (mor er brasilianer men dansk statsborger, og far er fra Belgien, så de snakker engelsk sammen)..

Så længe det falder dig og din søn naturligt at snakke engelsk ser jeg intet problem i det. Bare du ikke presser ham og sådan. Han er jo ikke så gammel. Se på ham, mærk efter på ham om han bliver alt for forvirret eller om han virker til at det er ok

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2014

FamilenStorm

Børns hjerner ved ikke endnu at den ikke kan "huske" "lærer en masse ting " osv (jo ældre man bliver jo mere bevidst bliver man om alt det man lærer og jo mindre stoler på din hjerne), så jeg vil også sige go for it.. Men måske som andre skriver, at far taler græsk, du taler dansk, og i sammen taler engelsk..

og lidt bonus info.. Det er bevist at 2 sproget børn, får "alzheimers"/ bliver senile 4 år senere end børn med 1 sprog, da hjernen kobler sammen hele tiden 

Anmeld

3. december 2014

Miti's mama

Maria_1988 skriver:

Jeg bor i udlandet med min soen og min mand. Det er her vi har boet i ti aar og har ikke planer om at flytte. 

Hernede i folkeskolen er det dog ikke saa godt som derhjemme. Det laerer ikke saa godt engelsk som man ville derhjemme! Derfor har jeg taget det valg at laere ham det og saa tage det som han faar i skolen som et lille "ekstra". Er det forkert af mig? Forvirrer jeg ham?

Han gaar i boernehave nu og hoerer graesk der, plus fra hans far som er graeker. Saa snakker jeg dansk til ham i weekenden, hvor jeg er sammen med ham hele dagen lang. Har saa valgt at snakke engelsk med ham i hverdagene hvor jeg er sammen med ham efter kl 15 hvor jeg henter ham fra boernehave. 

Han er to aar, og har nu gjort denne rutine i cirka 3 maaender. Kan se at han forstaar naesten alt graesk, cirka 50 % dansk og cirka 40 % af det engelske. Han snakker dog ikke. Han snakker sit eget pludre sprog og saa kan han et par ord:

Mam 

Mama (kalder jeg mig selv paa alle sprog, saa han ikke bliver forvirret, hvem mor er) 

Baba (far paa graesk) 

Pip pip (naar han ser en fugl)

Mere (dansk)

nej (dansk) 

Roed groed ;-) 

Jeg har daarlig samvittighed over at jeg maaske er skyld i at fylde for meget paa ham. Hvad syntes i? 

Det er overhovedet ikke for meget. Min pige kommer til at lære 4 sprog. Min niece lærer i øjeblikket 3 sprog (Dansk, tysk, engelsk) og hun klarer sig fint. Det er en gave at lære sin børn flere sprog, det er noget de aldrig kommer til at lære så godt igen som når de er små. Bare husk at børn der er flersprogede oftest syntes lidt bagud i starten, og ved 3 årsalderen bliver det lidt noget kludder indimellem. Men de lærer hurtigt at skelne mellem sprogene og hvem der taler hvad. Når han er omkring 4 vil han tale sprogene flydende (bare husk at alle børn er lidt forskellige)

MEN hvis han ikke svarer dig på sproget vil han kunne forstå det, men ikke tale det. Så sørg for at han taler tilbage på samme sprog som dig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.