Set fra et teoretisk synspunkt er der intet i vejen for at lære børn lige så mange sprog det skal være. Det kan de sagtens lære at TALE og FORSTÅ, men så stopper det positive også!!!
Efterhånden som man kommer længere og længere op i gennem uddannelsessystemet, har man brug for abstrakt tankegang, og der har man brug for et 'tankeværktøj', altså man skal have noget at tænke med.
Forskning viser at vores bedste tankeværktøj er vores modersmål (også selvom man senere har lært et andet sprog så godt at man tænke og drømme på det sprog) så er det stadig strukturene i vores modersmål vi tænker efter.
Børn der er vokset op med flere sprog har ikke lige så veludviklet et tankeværtøj og derfor løber de ind i problemer senere hen i deres uddannelsesforløb. De taler måske flere sprog fuldstændig fejlfrit og flydende, men det har intet med deres tankeværktøj at gøre.
Af den grund ville jeg ikke lære mit lille barn flere sprog. Husk han kan sagtens lære det senere! Men det er nu hans tankeværktøj skal grundlægges, som han først skal bruge om mange mange år!
Anmeld