Alt for meget sukker i babygrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. august 2009

mor_sabina

linda2009 skriver:

Jeg er faldet over denne undersøgelse, som klart påviser, at der er alt for meget sukker i de færdigkøbte pakker med babygrød. Sundhedsstyrelsen anbefaler ligefrem, at babyer ikke får færdigkøbt grød hver dag. 11 ud af de 13 testede varianter af grød fra bl.a. Hipp, Beauvais og Nestlé indeholder dobbelt så meget sukker som det anbefalede niveau.

Se mere i Praxis på  TV2 iaften kl. 20.50

Det giver da stof til eftertanke... Se her:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-24574295.html?rss

Selve undersøgelsen her:
http://gfx-master.tv2.dk/images/Nyhederne/Pdf/Babymad.pdf

Hilsen Linda 33+3

Jeg vil lave det hele selv så jeg ved hvad der er i. Synes nemlig ikke der er nogen grund til at komme sukker i maden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2009

Pige2009

mor_sabina skriver:

Jeg vil lave det hele selv så jeg ved hvad der er i. Synes nemlig ikke der er nogen grund til at komme sukker i maden.

Det er lige netop det jeg vil frem til. Håber mange flere ville lave deres grød selv.

Anmeld

25. august 2009

Skouboe

Jeg må sige at jeg ikke er overrasket, og jeg er enig i at producenterne godt kunne have informeret bedre...

Men - jeg er faktisk lige så overrasket over så mange herinde der er overraskede. Har I smagt på købegrøden?Jeg har et princip med at smage på alt hvad jeg putter i munden på min baby, og købegrøden - især Nestlé Risgrød med Banan smager som slik.

Freja har altid fået hjemmelavet grød efter sundhedsstyrelsesn opskrifter (deres bog "Sund mad til babyer og småbørn" kan bl.a. købes på apoteket eller downloades gratis på sst.dk), og hvis vi skal nogle steder eller har travlt eller hun ikke kan lide den første grød eller ikke vil have varm mad pga. tænder osv, laver jeg en gang købegrød til hende. Det sker vel en gang eller 2 om ugen. Hun får så til gengæld som regel en par teskefulde købe mos oveni hendes ris/majs/hirse grød. Det er også indimellem hjemmelavet, men 2/3 af tiden er det altså noget der bliver prioriteret ned. Til gengæld laver jeg alt hendes grøntsagsmos selv.

Anmeld

25. august 2009

Pige2009

Skouboe skriver:

Freja har altid fået hjemmelavet grød efter sundhedsstyrelsesn opskrifter (deres bog "Sund mad til babyer og småbørn" kan bl.a. købes på apoteket eller downloades gratis på sst.dk)

Har du et link? Kan ikke lige finde den...

Anmeld

25. august 2009

Trolde_mor

linda2009 skriver:

Ja, det kommer i aften Hvor undersøgelsen uddybes.... Er det lang tid siden du har købt den?

Har lige fundet det på tvtid. Skal jeg godt nok se..

Tror det er halvanden måned siden.

Men så den i Føtex for 14 dage siden, så tror sagtens du fortsat kan få fat i den der

Anmeld

25. august 2009

Trolde_mor

linda2009 skriver:

Fandt lige linket til dig

http://www.sst.dk/publ/Publ2006/CFF/Mad_8/Mad.pdf

Anmeld

25. august 2009

Trolde_mor

Skouboe skriver:

Jeg må sige at jeg ikke er overrasket, og jeg er enig i at producenterne godt kunne have informeret bedre...

Men - jeg er faktisk lige så overrasket over så mange herinde der er overraskede. Har I smagt på købegrøden?Jeg har et princip med at smage på alt hvad jeg putter i munden på min baby, og købegrøden - især Nestlé Risgrød med Banan smager som slik.

Freja har altid fået hjemmelavet grød efter sundhedsstyrelsesn opskrifter (deres bog "Sund mad til babyer og småbørn" kan bl.a. købes på apoteket eller downloades gratis på sst.dk), og hvis vi skal nogle steder eller har travlt eller hun ikke kan lide den første grød eller ikke vil have varm mad pga. tænder osv, laver jeg en gang købegrød til hende. Det sker vel en gang eller 2 om ugen. Hun får så til gengæld som regel en par teskefulde købe mos oveni hendes ris/majs/hirse grød. Det er også indimellem hjemmelavet, men 2/3 af tiden er det altså noget der bliver prioriteret ned. Til gengæld laver jeg alt hendes grøntsagsmos selv.

Tak for tippet om sundhedsstyrelsens bog

Anmeld

25. august 2009

mor_sabina

linda2009 skriver:

Det er lige netop det jeg vil frem til. Håber mange flere ville lave deres grød selv.

Havde en kollega som var lidt gammeldags på det område og hun sagde da jeg blev gravid husk at lave al din grød selv!!!! Skal du nogen steder har du selvfølgelig små potioner i fryseren du kan tage med, ai ai sir sagde jeg Så da jeg præsenterede min stejle holdning for mødregruppen grinte de noget af mig lige indtil de hørte om undersøgelsen idag faktisk Vi havde også en dreng i den vuggestue hvor jeg arbejdede som ikke ville spise suppe som os andre og som reglerne lød når børnene var under 1 år blev de tilbudt grød (nestlé) og det labbede han i sig, det siger lidt ik?
Men dejligt der kommer fokus på det

Anmeld

25. august 2009

qp

linda2009 skriver:

Du får en gratis fra sin sundhedsplejerske

Anmeld

25. august 2009

Lise

qp skriver:

Fandene for dårligt de skriver det på pakkerne og man ikke kan regne med det!!

Har ikke læst tråden, så måske andre har skrevet det. MEN står der ikke "Ikke tilsat HVIDT sukker"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.