Gaveønsker til børn: tøj - go eller no-go?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2014

lineog4

Mom skriver:

Der vist på intet tidspunkt skrevet at børnene ligefrem dør af at få tøj i gave

Eller at man ikke MÅ give tøj i gave...

Men om det vat go eller no go at ønske tøj til børnene til jul og fødselsdag. Ogmin mening er klar, hvorfor dog gøre det, medmindre man ikke selv har råd til det (og det er en ærlig sag), eller børnene er så store at de begynder at ønske sig særlige mærker ect. Hvis man vitterlig ikke kan finde på noget, så ønsk sådan noget som tusser/farveblyanter, malerbøger mm. og så tilskud tilnoget større eller noget legetøj i den dyre ende..

Selvfølgelig skal man lære børnene at blive glade for hvad de modtager, men det er jo slet ikke det debatten handler om!

Kunne også se en 3. Begrundelse: at de i forvejen har et værelse der bugner af legetøj som sjældent er i brug og man bare næsten kan kaste op over flere plastic ting der bare er spild af penge  

Op til jul kan jeg i hvert fald få helt kvalme over alle de penge der bruges på ting der aldrig kommer i brug - har sågar på l loppemarkeder funder lego æsker som aldrig har været åbnet, med ordene: de fik så mange....

Nu får mine ikke mange gaver, for familien er lille, men var den større ville jeg med sikkerhed ønske noget praktisk også om det lige var tøj ved jeg ikke, men kunne sagtens være en dyne, en skrivebordstol, zookort, teaterbilletter, lampe osv. 

Og ja måske bliver de ikke overlykkelige over gave nummer 15, men mon de overhovedet husker gave nummer 10?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2014

TNBC

Mom skriver:

Der vist på intet tidspunkt skrevet at børnene ligefrem dør af at få tøj i gave

Eller at man ikke MÅ give tøj i gave...

Men om det vat go eller no go at ønske tøj til børnene til jul og fødselsdag. Ogmin mening er klar, hvorfor dog gøre det, medmindre man ikke selv har råd til det (og det er en ærlig sag), eller børnene er så store at de begynder at ønske sig særlige mærker ect. Hvis man vitterlig ikke kan finde på noget, så ønsk sådan noget som tusser/farveblyanter, malerbøger mm. og så tilskud tilnoget større eller noget legetøj i den dyre ende..

Selvfølgelig skal man lære børnene at blive glade for hvad de modtager, men det er jo slet ikke det debatten handler om!

Nej men når ligefrem ikke bør ønske sig tøj, bare fordi at børnene ikke bliver lige så glade, som for legetøj, så synes jeg lidt det lyder som om det gør man bare ikke. Jeg er så af den mening, hvis man vil ønske sig tøj så gør an det lige meget om man har råd til det eller ej, eller børnene selv ønsker det..

Hvorfor så overhovedet købe gaver til børn før de overhovedet selv spørg efter det? Børnene er jo ligeglade, du kan give dem en kasse eller andet og de er glade.

Jeg har ikke selv "modtaget" tøj til mit eget barn, men det er så hyggeligt at se hvad mosteren her køber til børnene, når hun kommer på besøg, og det er ikke fordi de ikke har råd til, hun kan bare godt li at købe tøj til dem, fordi hun desværre ikke ser dem så ofte. de er 22måneder og 7måneder, og bliver da også "glade" for det.

Jeg synes det er go, for jeg synes det skal være lidt blanding i gaverne.

Anmeld

26. oktober 2014

M (:

Da vi var små fik vi hvert år nattøj i julegave (fattede ikke systemet før jeg blev ret gammel) - og den gave måtte vi sjovt nok altid åbne inden aftensmaden.. Snedigt trick af min mor, for så tog alle 5 børn frivilligt nattøj på og var sengeklar umiddelbart efter mad og gaveudpakning 

Anmeld

26. oktober 2014

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Kunne også se en 3. Begrundelse: at de i forvejen har et værelse der bugner af legetøj som sjældent er i brug og man bare næsten kan kaste op over flere plastic ting der bare er spild af penge  

Op til jul kan jeg i hvert fald få helt kvalme over alle de penge der bruges på ting der aldrig kommer i brug - har sågar på l loppemarkeder funder lego æsker som aldrig har været åbnet, med ordene: de fik så mange....

Nu får mine ikke mange gaver, for familien er lille, men var den større ville jeg med sikkerhed ønske noget praktisk også om det lige var tøj ved jeg ikke, men kunne sagtens være en dyne, en skrivebordstol, zookort, teaterbilletter, lampe osv. 

Og ja måske bliver de ikke overlykkelige over gave nummer 15, men mon de overhovedet husker gave nummer 10?

Sådan er det ik hos os, da vi er ret gode til at sortere jævnligt desuden er de efterhånden så store at det er begrænset hvor meget legetøj (i den størrelsesorden man giver gaver for), de ønsker sig. Nu er det de lidt dyrere ting de ønsker sig

Anmeld

26. oktober 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Yurie skriver:

Nej men når ligefrem ikke bør ønske sig tøj, bare fordi at børnene ikke bliver lige så glade, som for legetøj, så synes jeg lidt det lyder som om det gør man bare ikke. Jeg er så af den mening, hvis man vil ønske sig tøj så gør an det lige meget om man har råd til det eller ej, eller børnene selv ønsker det..

Hvorfor så overhovedet købe gaver til børn før de overhovedet selv spørg efter det? Børnene er jo ligeglade, du kan give dem en kasse eller andet og de er glade.

Jeg har ikke selv "modtaget" tøj til mit eget barn, men det er så hyggeligt at se hvad mosteren her køber til børnene, når hun kommer på besøg, og det er ikke fordi de ikke har råd til, hun kan bare godt li at købe tøj til dem, fordi hun desværre ikke ser dem så ofte. de er 22måneder og 7måneder, og bliver da også "glade" for det.

Jeg synes det er go, for jeg synes det skal være lidt blanding i gaverne.

Nja, børn skal nu ik være særlig gamle førend de har gaveønsker

Anmeld

26. oktober 2014

TNBC

Mom skriver:

Nja, børn skal nu ik være særlig gamle førend de har gaveønsker

Ja, men nu tænker jeg på babyer, 1-2årige, der ikke helt er med på hvad gaver er, hvorfor skal de så have dem? Hvorfor ikke bare skippe de første jul og fødselsdage, eller i hvert bare gaverne og holde en lille fest med mad? Hvem er det der skriver de ønsker? Forældrene, fordi man mener at det er det de mangler. Og hvis man mener at barnet mangler noget tøj, eller man som lineog4 siger, bare har et helt værelse fyldt med legetøj, og andet der bare ikke bliver brugt, hvorfor så ikke ønsker sig tøj eller andre ting, som måske ikke giver den samme jubel som en dukker eller en legoæske?

Ved godt det løber lidt af sporet, men hvorfor skal man vente til at børnene ligefrem ønsker sig tøj, hvorfor er det no go at sætte det på ønskelisten før?

Og der er jo nogen der er senere udviklet i sprog en andre, eller ikke ligefrem kan fortælle hvad de ønsker sig.

Her er der 1ord(som er helt tydeligt) og det ville så betyde at han skal ikke have andet end gravemaskiner fra alle, for det er det han siger. eller en kat eller sin far. Det er jo ikke meget at gå efter.

Anmeld

26. oktober 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Yurie skriver:

Ja, men nu tænker jeg på babyer, 1-2årige, der ikke helt er med på hvad gaver er, hvorfor skal de så have dem? Hvorfor ikke bare skippe de første jul og fødselsdage, eller i hvert bare gaverne og holde en lille fest med mad? Hvem er det der skriver de ønsker? Forældrene, fordi man mener at det er det de mangler. Og hvis man mener at barnet mangler noget tøj, eller man som lineog4 siger, bare har et helt værelse fyldt med legetøj, og andet der bare ikke bliver brugt, hvorfor så ikke ønsker sig tøj eller andre ting, som måske ikke giver den samme jubel som en dukker eller en legoæske?

Ved godt det løber lidt af sporet, men hvorfor skal man vente til at børnene ligefrem ønsker sig tøj, hvorfor er det no go at sætte det på ønskelisten før?

Og der er jo nogen der er senere udviklet i sprog en andre, eller ikke ligefrem kan fortælle hvad de ønsker sig.

Her er der 1ord(som er helt tydeligt) og det ville så betyde at han skal ikke have andet end gravemaskiner fra alle, for det er det han siger. eller en kat eller sin far. Det er jo ikke meget at gå efter.

Typisk har de fleste forældre en viden om hvad deres børn leger med

Det er fint du har din holdning. Jeg har min.. I min verden, kunne jeg ikke finde på at ønske mig tøj til mine børn. Vores pige kunne godt finde på at skrive tøj på sin ønskeliste, og det må hun gerne fordi HUN så ønsker det. Men jeg kunne ikke finde på at ønske det for hende, hvis jeg syntes mine børn mangler tøj så køber jeg det.

Også tænker jeg, at vi ikke kan koge mere suppe på den høne

Anmeld

26. oktober 2014

TNBC

Mom skriver:

Typisk har de fleste forældre en viden om hvad deres børn leger med

Det er fint du har din holdning. Jeg har min.. I min verden, kunne jeg ikke finde på at ønske mig tøj til mine børn. Vores pige kunne godt finde på at skrive tøj på sin ønskeliste, og det må hun gerne fordi HUN så ønsker det. Men jeg kunne ikke finde på at ønske det for hende, hvis jeg syntes mine børn mangler tøj så køber jeg det.

Også tænker jeg, at vi ikke kan koge mere suppe på den høne

Rigtigt at de ved det, men nu er jeg så heldige at mine nevøer og niecer ikke har noget imod at få tøj, selv de små og forældrene kan også lige det jeg køber. Men jeg går så heller ikke ind for at børn skal begraves i gaver med legetøj, men også gerne ting der kan bruges senere, ture og sådan noget.

Nej vi er ikke enige og det skal der jo også være plads til. (godt du ikke bor i Irland, for her får de nærmest tøj til de næsten 2år frem når barnet bliver født, hvis du kender en del) pigen er 7måneder og hun får stadigvæk dåbsgaver, 90%tøj og resten legetøj)

Anmeld

26. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

sikke en masse svar - både nogen helt brugbare med argumenter for- og imod som jeg kan forholde mig til, og nogen der har lidt for mange gisninger og gætterier med indover fair nok.  

vi har ikke kæmpefamilier, vores søn drukner ikke i en gaveregn - der er typisk 1gave pr husstand og tit er der nogen der giver sammen da meget legetøj som bekendt er ret dyrt.. Ialt får han måske 7-8 gaver. hans værelse er heller ikke ved at vælte i legesager da vi faktisk sjældent køber nyt og desuden er gode til at sortere når han vokser fra tingene  

Nå, men listen er nu sendt ud, vi fandt nogen flere ønsker - både legetøj og oplevelser - og så gik jeg lidt på kompromis og skrev nattøj på også, men kun fordi han virkelig virkelig mangler det og vi er en smule pressede pt.  

har det nok lidt sådan med børnefødselsdage at det skal være DERES dag med DERES ønsker, ikke vores. Det betyder jo ikke at faster ikke MÅ købe en trøje, selvfølgelig må hun da det! Det er jo en ønskeliste vi sender ud, ikke en indkøbsliste ;-P Og jeg og faren vil da vise oprigtig  begejstring for enhver gave, men jeg er ret sikker på at sønnen vil være pænt ligeglad med en trøje - så hvorfor ligefrem skrive den på blandt hans ønsker?  

Anmeld

26. oktober 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Selvfølgelig må der gerne være bløde pakker. Børn må gerne lærer, at man også kan få praktiske ting

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.