Anonym skriver:
Det var ment som straf. Det sagde hun selv. At han skulle straffes fordi at hun ikke viste hvad hun ellers skulle gøre. Min søn er lidt sensetiv. Og når tingene bliver for meget for ham, så kan han reagere på forskellige måde. Han er rigtig dygtig til at trække sig selv fra, og lave noget for sig selv. Men det er selvfølgelig ikke altid at han gør det. Her synes jeg at det er dagplejernes opgave at hjælpe ham, afløse ham osv. Når jeg kan mærke på min dreng at han er ved at få nok, så giver jeg ham en pause ved at jeg går ud med ham, og sidder med ham, snakker, leger osv. Sådan at han får en pause fra de andre børn. Hun kunne så fx give ham en bog at læse i eller lign. Sådan at han får en pause da han har fået mange indtryk. Jeg tror ikke at børn skubber, slår osv bare for at være "onde" der ligger altid noget bag det. Om
det er fordi barnet vil lege med det andet barn, og ikke kan udtrykke sig, eller barnet har fået nok, er misundelig eller hvad det nu kan være. Så er det bedst at hjælpe barnet med at håndtere de følelser end at straffe barnet.
Ja, men det ser han det jo ikke som. Han får jo den pause han har brug for, om I ser det som straf eller ej. Han sidder i 5minutter og slapper af. Om han sidder med en bog eller bare sidder og ser på noget, er vel ligemeget, så længe han får den pause, han har brug for.
Ved du hvad han lavede I de 5minutter? Var han ked af det?
Hvor sad han? Hvor var hun? Hvor var de andre børn?
Ja, du kan mærke på din søn hvornår det er ved at blive for meget, det kan hun måske ikke, og det er gået helt galt, og hun er kommet ud hvor hun ikke lige kunne bunde, og har "straffet" ham.
Jeg ser ikke de 5minutter som straf.
Men hvis du har et problem med det, så forklar hende hvordan hun håndtere ham, hvordan I gør det derhjemme, hvilke tegn hun skal holde øje med, så det ikke går galt igen. Hjælp hinanden, i stedet for at skælde hinanden ud. Og næste gang hun gør noget du ikke bryder dig om, så sig det vil jeg helst ikke have at du gør, for det kan min søn ikke klare, i stedet for at bliver sur.
Ikke alle kan se tegn hos børn, som andre kan.
Men vi gør tingene på forskellige måder og du skal huske på at hun har 2-3andre børn, og hun er nød til at have de samme regler for alle børnene, (ja, ved at din er sensitiv) men har han taget skadet? Er han ked af det? Mærket af det.