Blev student, men hvad nyttede det.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli 2014

Mettefpigen

Dorthe1986 skriver:

Ja er enig i at man bør sætte sig ind i tingene. Men vi er enige om at ts er 19 år gammel, og har nok aldrig haft et behov for at tænke på kontanthjælp, hun finder ud af 2 måneder inden termin at hun skal være mor, Hun er i gang med sidste år på gym, Hun skal omstille sig mentalt på at være mor, i en alder af 19 år - tænk på hvor stor en følelsesmæssig rutsjetur det har været - hun har ikke haft mulighed for at vælge om hun overhovedet vil være mor - det skal hun! Alle de ting og så oveni alt det snakken i hjørner og kroge osv. Ville flertallet af os kunne nå at have sat sig ind i det hvis vi havde fået 2 måneder til det? Samtidig med alt det andet og normale liv der skal køre ved siden af (lektier osv) ? Jeg mener er det virkelig så svært at forstå hvorfor hun ikke nåede at sætte sig ind i det?

Det er svært men vil stadig holde fast i at hvis man vil på kh så må man sætte sig ind i reglerne...
Jaa det er super flot hun tog det sidste år, men hun valgte stadig ikke at holde barsel, så må man undersøge om det har konsekvenser...
Hun vil på kh, så må man undersøge hvordan reglerne er...
Jeg kan udemærket forstå hvor hårdt det må være, men under alle omstændigheder så bli'r man nødt til at undersøge tingene, sådan fungerer verden...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2014

Dorthe1986

Mettefpigen skriver:

Det er svært men vil stadig holde fast i at hvis man vil på kh så må man sætte sig ind i reglerne...
Jaa det er super flot hun tog det sidste år, men hun valgte stadig ikke at holde barsel, så må man undersøge om det har konsekvenser...
Hun vil på kh, så må man undersøge hvordan reglerne er...
Jeg kan udemærket forstå hvor hårdt det må være, men under alle omstændigheder så bli'r man nødt til at undersøge tingene, sådan fungerer verden...

Selvfølgelig det giver jeg dig også ret i. Jeg taler om ganske almindelig forståelse for hendes situation. Og omvendt så er reglerne jo totalt åndsvage skruet sammen når en som hende skal rammes af dem, og hendes måde at gøre tingene på er langt billigere for staten end den hun så skulle have valgt.

Anmeld

2. juli 2014

FruJacobsen

Jeps. Jeg fødte som sagt for 6 måneder siden vores uplanlagte datter, jeg var der i gang med STX 3g og ville ikke stoppe, så 10 dage efter at have født sad jeg som alle andre på skolebænken efter juleferien. 

I ved om nogen hvor hårdt det er at have et barn, men wow det er hårdt at skulle i skole, lave lektier, lave mad, gøre rent mm. (ikke at jeg har ondt af mig selv, det var mit valg) og jeg er stolt af det!!! Jeg har nu glædet mig super meget til at skulle på barsel et halvt år, men nu mener kommunen at jeg muligvis ikke er berettiget til det, kan det virkerligt passe?? Håber nogle kan hjælpe! 

Det ser ud til, at du er landet i et 'sort hul', hvor lovgivningen ikke er rimelig. Tjek evt. dette:

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/201 4/01/27/080840.htm

http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arkiv/2014/02/Uddannelseshjaelp%20Regler%20for%20visitation%20af%20unge%20praeciseres.aspx

Anmeld

2. juli 2014

Mettefpigen

Dorthe1986 skriver:

Selvfølgelig det giver jeg dig også ret i. Jeg taler om ganske almindelig forståelse for hendes situation. Og omvendt så er reglerne jo totalt åndsvage skruet sammen når en som hende skal rammes af dem, og hendes måde at gøre tingene på er langt billigere for staten end den hun så skulle have valgt.

Jeg synes egentlig det er fair nok regler... det er en hjælp til folk som ingen penge har, og det har hun...

Anmeld

2. juli 2014

Hugoline.

Man kan få penge for at passe sit barn hjemme, når det r under 3 år. Det kan man gøre i max 1 år. I Københavns kommune får man ca 7000 kr/ md, men det varierer alt efter hvilken kommune, man tilhører.

Det er ikke barsel, men så undgår man kontanthjælp og alle dens rigide regler

Anmeld

3. juli 2014

isabellasmor

Dorthe1986 skriver:

Det er jo ikke billigt for staten hvis det pludselig skal Være lovligt og få kontanthjælp selvom man har penge.. ja det er flot og stærkt det hun har gjort, det tror jeg ikke nogen her i tråden ikke synes,  men uanset udfordringer,  så skal man bare sætte sig ind i tingene så snart man fylder 18, så er man voksen og har et ansvar overfor sig selv, og i dette tilfælde også en lille bebs.  Jeg kan sagtens forstå at hun ikke har tænkt på at sætte sig ind i tingene, sagtens. Men sagen er bare at så er der bare ikke noget og komme efter, og det er altså ikke lovgivningen eller de andre kontanthjælps modtageres skyld.... 

Anmeld

3. juli 2014

lineog4

isabellasmor skriver:

Det er jo ikke billigt for staten hvis det pludselig skal Være lovligt og få kontanthjælp selvom man har penge.. ja det er flot og stærkt det hun har gjort, det tror jeg ikke nogen her i tråden ikke synes,  men uanset udfordringer,  så skal man bare sætte sig ind i tingene så snart man fylder 18, så er man voksen og har et ansvar overfor sig selv, og i dette tilfælde også en lille bebs.  Jeg kan sagtens forstå at hun ikke har tænkt på at sætte sig ind i tingene, sagtens. Men sagen er bare at så er der bare ikke noget og komme efter, og det er altså ikke lovgivningen eller de andre kontanthjælps modtageres skyld.... 

Du har helt ret når man er fyldt 18 har man pligt til selv at informere sig, vi burde feks. Alle læse lovtidende og vide om nye love er trådt i kraft - skulle du blive anholdt i dag fordi du har en rød bluse på (søgt eksempel) gælder argumentet: men det vidste jeg ikke for du skal som borger selv søge oplysningen.

Men det ændrer jo ikke på man kan synes det er synd for et menneske der står i den situation som ts og måske endda en smule uretfærdigt og lidt dumt for samfundet da man faktisk opfordrer økonomisk til at stoppe sin uddannelse eller i hvert fald holde pause.

Og nej kontanthjælp er ikke "bare" at gå op og få, det er en akuthjælp for de som ellers ikke kunne leve, og med en en opsparing kan man leve. Men igen det er da pisse synd og jeg håber ts finder en løsning så hun kan holde en velfortjent pause med sin datter.

Anmeld

3. juli 2014

Celine89

Nu er der mange, der skriver, at folk er hårde ved TS. Måske det skyldes, at vi ser situationen forskelligt?

Som jeg læser historien, så har TS lige færdiggjort studentereksamen, og vil nu gerne holde barsel. Da hun ikke længere er under uddannelse, er hun ikke berettiget til barsel på SU, og da hun ikke har arbejdet eller færdiggjort en videregående uddannelse, kan hun ikke få dagpenge.

Så er der kontanthjælp tilbage. Her er problemet så, at TS har en opsparing. Den opsparing har hun, så vidt jeg har forstået, fordi hun har fået fire ekstra fødselsklip, og de penge har hun så kunnet spare op, fordi hun valgte ikke at holde barsel. Hun ville gerne have brugt pengene på nye møbler, men nu bliver hun nødt til at leve for dem i stedet, før hun er berettiget til kontanthjælp. Lige så snart hun er berettiget til kontanthjælp, går jeg da stærkt ud fra, at hun kan holde barsel til hendes datter er et år.

Så ja, det er da super ærgeligt, at finde ud af, at man ikke bare kan gå på barsel og få penge af kommunen, som man regnede med. Men langt de fleste studerende (inklusiv mig selv), bruger altså deres fødselsklip til at holde barsel for, og det kan jeg altså ikke se det ganske forfærdelige i. Jeg kunne forstå det, hvis TS havde en stor børneopsparing, som hun blev nødt til at holde barsel for, men sådan forholder det sig vist ikke.

Faktisk irriterer det mig lidt, når så mange i tråden åbenbart mener, at man selvfølgelig skal have en ekstra pose penge, når man vælger at færdiggøre sin uddannelse i stedet for at holde barsel. Hvorfor det? Jeg er enig i, at det er helt vildt imponerende, men det er trods alt noget TS selv har valgt, og det brude vel være belønning nok, at hun nu har fået huen på.

Anmeld

3. juli 2014

lineog4

Celine89 skriver:

Nu er der mange, der skriver, at folk er hårde ved TS. Måske det skyldes, at vi ser situationen forskelligt?

Som jeg læser historien, så har TS lige færdiggjort studentereksamen, og vil nu gerne holde barsel. Da hun ikke længere er under uddannelse, er hun ikke berettiget til barsel på SU, og da hun ikke har arbejdet eller færdiggjort en videregående uddannelse, kan hun ikke få dagpenge.

Så er der kontanthjælp tilbage. Her er problemet så, at TS har en opsparing. Den opsparing har hun, så vidt jeg har forstået, fordi hun har fået fire ekstra fødselsklip, og de penge har hun så kunnet spare op, fordi hun valgte ikke at holde barsel. Hun ville gerne have brugt pengene på nye møbler, men nu bliver hun nødt til at leve for dem i stedet, før hun er berettiget til kontanthjælp. Lige så snart hun er berettiget til kontanthjælp, går jeg da stærkt ud fra, at hun kan holde barsel til hendes datter er et år.

Så ja, det er da super ærgeligt, at finde ud af, at man ikke bare kan gå på barsel og få penge af kommunen, som man regnede med. Men langt de fleste studerende (inklusiv mig selv), bruger altså deres fødselsklip til at holde barsel for, og det kan jeg altså ikke se det ganske forfærdelige i. Jeg kunne forstå det, hvis TS havde en stor børneopsparing, som hun blev nødt til at holde barsel for, men sådan forholder det sig vist ikke.

Faktisk irriterer det mig lidt, når så mange i tråden åbenbart mener, at man selvfølgelig skal have en ekstra pose penge, når man vælger at færdiggøre sin uddannelse i stedet for at holde barsel. Hvorfor det? Jeg er enig i, at det er helt vildt imponerende, men det er trods alt noget TS selv har valgt, og det brude vel være belønning nok, at hun nu har fået huen på.

Jeg synes egentlig ikke der skal være en pose penge, men en ordentlig info. Fik man på kommunen at vide; du har fået 4 ekstra klip udbetalt for at du kunne holde 4 mnd barsel. Dem skal du bruge nu og når du så kommer tilbage vil vi selvsagt hjælpe dig så du kan afholde resten af din barsel.
Og her i tråden, ja det stødende er nok mest: det burde du bare have vidst! Ja det burde ts, ligesom jeg bør være oplyst om alle love. Men nogen gange er man bare ikke oplyst nok og så har man vel lov til at råbe ØV meget højt?
Og selvsagt skal man trods sejhed forholde sig til samme regler som andre, men derfor kan man da godt have ondt af et ungt menneske som troede hun gjorde det rigtige og føler sig bondefanget - det har jeg i hvert fald

Anmeld

3. juli 2014

Celine89

lineog4 skriver:

Jeg synes egentlig ikke der skal være en pose penge, men en ordentlig info. Fik man på kommunen at vide; du har fået 4 ekstra klip udbetalt for at du kunne holde 4 mnd barsel. Dem skal du bruge nu og når du så kommer tilbage vil vi selvsagt hjælpe dig så du kan afholde resten af din barsel.
Og her i tråden, ja det stødende er nok mest: det burde du bare have vidst! Ja det burde ts, ligesom jeg bør være oplyst om alle love. Men nogen gange er man bare ikke oplyst nok og så har man vel lov til at råbe ØV meget højt?
Og selvsagt skal man trods sejhed forholde sig til samme regler som andre, men derfor kan man da godt have ondt af et ungt menneske som troede hun gjorde det rigtige og føler sig bondefanget - det har jeg i hvert fald

Selvfølgelig er det helt i orden at råbe ØV, men hvis man vælger at gøre det på et debatforum, så bliver ens indlæg selvfølgelig debatteret. 

Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvad TS skulle have vidst og ikke vidst - det jeg hæfter mig ved er, at hendes situation jo trods alt ikke er fuldstændig umulig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.