Blev student, men hvad nyttede det.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2014

isabellasmor

lineog4 skriver:

Du har helt ret når man er fyldt 18 har man pligt til selv at informere sig, vi burde feks. Alle læse lovtidende og vide om nye love er trådt i kraft - skulle du blive anholdt i dag fordi du har en rød bluse på (søgt eksempel) gælder argumentet: men det vidste jeg ikke for du skal som borger selv søge oplysningen.

Men det ændrer jo ikke på man kan synes det er synd for et menneske der står i den situation som ts og måske endda en smule uretfærdigt og lidt dumt for samfundet da man faktisk opfordrer økonomisk til at stoppe sin uddannelse eller i hvert fald holde pause.

Og nej kontanthjælp er ikke "bare" at gå op og få, det er en akuthjælp for de som ellers ikke kunne leve, og med en en opsparing kan man leve. Men igen det er da pisse synd og jeg håber ts finder en løsning så hun kan holde en velfortjent pause med sin datter.

Jamen helt enig og det er jo netop også det jeg skriver i det citerede indlæg, at jeg sagtens kan forstå hvordan hun kan sidde i den situation nu, at hun ikke har tænkt over at undersøge nærmere. . . Jeg forholder mig bare til fakta og det er at man ikke kan få "overlevelses hjælp" når man har penge.  Og det er i min verden ikke kommunens , lovgivningen eller andre på Kh's skyld, det er hendes egen. 

Nu er jeg også en type som gerne Googler alle tvivlsspørgsmål og jeg sætter mig altid ind i tingene inden jeg foretager mig noget,  ja sågar i det hele taget inden jeg siger noget, for jeg ville ikke bryde mig om at stå i en situation hvor jeg egentlig nemt kunnet ha undgået det ved simpelt at spørge om hjælp eller råd. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
FruJacobsen skriver:

Fordi at sidde på skolebænken 10 dage efter man har født og færdiggøre sin uddannelse på normeret tid er langt ud over, hvad man kan forvente af en nybagt mor?

Ja det er det. Men det er jo noget moren selv har valgt. Det er blot et spørgsmål om prioritering i min verden: Barsel (tid med barnet) overfor blive færdig samtidig med sine klassekamnerater. 

Anmeld

3. juli 2014

Dorthe1986 skriver:

Det jeg mener er at hun har været langt billigere for staten ved at færdiggøre sin uddannelse, selv hvis hun fik lov at holde de 6 måneders barsel hun ønsker nu, end havde hun valgt at holde et år og så tage 3. G om. Jeg mener hun har gjort noget så vanvittig flot som at tage 3.g færdig, med en lille nyfødt! Jeg holdte heller ingen pause under min uddannelse da jeg fødte min søn, men det var trods alt en videregående, hvor det hele er mere fleksibelt. Men det var satme drønhårdt alligevel og ville ikke gøre det igen, kunne jeg gøre det om. Desuden er det jo helt vanvittigt når man tænker på at via den måde hun har gjort det på står hun hurtigere til rådighed for arbejdsmarkedet end hvis hun havde holdt barsel i et år. Jeg synes bare at reglerne er hen i hampen når de rammer en, der virkelig gør noget!

Ud fra et økonomisk synspunkt kan jeg godt forstå hvad du mener, men så er der jo den mulighed at man kan passe eget barn og få tilskud for det. 

Anmeld

3. juli 2014

Christina91

Kunne dette evt være en mulighed? Hvis du altså vil læse videre bagefter?

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/foerudda nnelse/Sider/default.aspx

Anmeld

3. juli 2014

Celine89 skriver:

Nu er der mange, der skriver, at folk er hårde ved TS. Måske det skyldes, at vi ser situationen forskelligt?

Som jeg læser historien, så har TS lige færdiggjort studentereksamen, og vil nu gerne holde barsel. Da hun ikke længere er under uddannelse, er hun ikke berettiget til barsel på SU, og da hun ikke har arbejdet eller færdiggjort en videregående uddannelse, kan hun ikke få dagpenge.

Så er der kontanthjælp tilbage. Her er problemet så, at TS har en opsparing. Den opsparing har hun, så vidt jeg har forstået, fordi hun har fået fire ekstra fødselsklip, og de penge har hun så kunnet spare op, fordi hun valgte ikke at holde barsel. Hun ville gerne have brugt pengene på nye møbler, men nu bliver hun nødt til at leve for dem i stedet, før hun er berettiget til kontanthjælp. Lige så snart hun er berettiget til kontanthjælp, går jeg da stærkt ud fra, at hun kan holde barsel til hendes datter er et år.

Så ja, det er da super ærgeligt, at finde ud af, at man ikke bare kan gå på barsel og få penge af kommunen, som man regnede med. Men langt de fleste studerende (inklusiv mig selv), bruger altså deres fødselsklip til at holde barsel for, og det kan jeg altså ikke se det ganske forfærdelige i. Jeg kunne forstå det, hvis TS havde en stor børneopsparing, som hun blev nødt til at holde barsel for, men sådan forholder det sig vist ikke.

Faktisk irriterer det mig lidt, når så mange i tråden åbenbart mener, at man selvfølgelig skal have en ekstra pose penge, når man vælger at færdiggøre sin uddannelse i stedet for at holde barsel. Hvorfor det? Jeg er enig i, at det er helt vildt imponerende, men det er trods alt noget TS selv har valgt, og det brude vel være belønning nok, at hun nu har fået huen på.

Hekt enig. Jeg brugte da også mine 12 fødselsklip på at holde barsel. 

Anmeld

3. juli 2014

mortilhelen

Hold da op, det er blev godt nok en langt længere debat end regnet med. Jeg lavede enligt dette indlæg (hvilket jeg også gjorde i starten af juni, dog uden svar), så jeg kunne blive oplyst om emnet, eftersom min kommune har svært ved at finde ud af hvad de skal gøre i mit tilfælde. 

Først vil jeg gerne takke de personer der forstår mig og også dem der har lidt mere svært ved det. Dejligt at I er interesseret.

Jeg havde aldrig i mit liv forestillet mig at jeg skulle kontanthjælp og ja, jeg burde have undersøgt det, men det gjorde jeg ikke grundigt nok. Jeg spurgte skolen ind til barselsklip, men fik heller ikke der et ordenligt svar!

Dette indlæg er ikke lavet for at jeg skal have ondt af mig selv eller nedgøre folk der er på kontanthjælp. Der findes selvfølgelig folk der er langt dårligere økonomisk stillet end jeg er.
Jeg forventer heller ikke at få en gave for det jeg er gjort. Jeg forventer ikke at alle skal sige at jeg er sej. Jeg forventer enligt kun at jeg bliver ligestillet med alle andre. Jeg har valgt at gemme nogle af de konfirmationspenge jeg fik i gave, så jeg kunne bruge dem til evt. en ny computer når jeg skulle på universitetet i Aalborg eller indskud til en lejlighed. Nu fik jeg så uplanlagt et barn og skulle hurtigt flytte i lejlighed, da jeg ikke ønskede at bo hjemme ved mine forældre med min datter. Her skulle der så også købes nye ting og har så valgt at spare penge til indskud til det nye hus jeg flytter i d. 1 august. Jeg har på konto stående omkring 28.000 kr, så når man har et indskud på 9.000 kr, så rykker det også hurtigt på pengene. 

Derudover synes jeg det er uretfærdigt at sige at jeg selv har valgt det. Selvfølgelig ville jeg langt hellere have gået hjemme med min datter, men jeg lod fornuften sejre. Jeg mente det var mest fornuftigt at gøre skolen færdig. Den måde nogle af jer sige det på, den gør ret ondt - så ved I det. 

Håber at I kan sætte jer bedre ind i min historie nu. 

Anmeld

3. juli 2014

BinaMor

bare lige lidt respekt herfrasejt

Anmeld

3. juli 2014

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

En flot slutning. ønsker dig alt mulig godt i din barsel og fremover. Du skal nok klare det hele fint. 

Din datter har en mor der tager ansvar , vær stolt af det.

Anmeld

3. juli 2014

mortilhelen

Mange tak i to  Ja, sådan ser jeg også selv på det, håber da at jeg tog det rigtige valg. Blev lidt forvirret. 

Anmeld

24. juli 2014

Kakao

lisbeth jess skriver:

Hej!

Til TS. Stort tillykke med huen, jeg er imponeret over du klarede at føde. med en graviditet du kun vidste i 2 måneder. Du har knoklet, nogen har passet den lille guldklump og nu havde du glædet dig til barsel.

Du er meget ung og hvordan skal du kunne nå at overveje alle konsekvenser på 2 måneder.Jeg mener du skal tage det helt roligt.

Vi har en barselslovgivning i Danmark som sikrer at barnet får den nødvendige tilknytningstid til mor/forældre.

den nødvendige tid er ikke afhængig om man er rig eller fattig, er på KH eller har været fornuftig og spare op. 

Du skal have noget kompetent hjælp.  jeg vil anbefale dig at ringe til mødrehjælpen. og bede om hjælp inden du henvender dig til sagsbehandleren  i kommunen. jo bedre rustet du er, jo mindre skal der kæmpes.

Vi snakker om barnets tarv her og barnet har brug for sin mor. I og med mor igen var på studiet 10 dage efter fødsel.

Du må være slidt og trænge til fred og ro omkring morrollen.

Håber du kan bruge dette input.

Ønsker dig så meget held og lykke fremover. med din datter og den barsel jeger sikker på du får.

Stort knus

lisbeth jess

lige mine tanker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.