Celine89 skriver:
Nu er der mange, der skriver, at folk er hårde ved TS. Måske det skyldes, at vi ser situationen forskelligt?
Som jeg læser historien, så har TS lige færdiggjort studentereksamen, og vil nu gerne holde barsel. Da hun ikke længere er under uddannelse, er hun ikke berettiget til barsel på SU, og da hun ikke har arbejdet eller færdiggjort en videregående uddannelse, kan hun ikke få dagpenge.
Så er der kontanthjælp tilbage. Her er problemet så, at TS har en opsparing. Den opsparing har hun, så vidt jeg har forstået, fordi hun har fået fire ekstra fødselsklip, og de penge har hun så kunnet spare op, fordi hun valgte ikke at holde barsel. Hun ville gerne have brugt pengene på nye møbler, men nu bliver hun nødt til at leve for dem i stedet, før hun er berettiget til kontanthjælp. Lige så snart hun er berettiget til kontanthjælp, går jeg da stærkt ud fra, at hun kan holde barsel til hendes datter er et år.
Så ja, det er da super ærgeligt, at finde ud af, at man ikke bare kan gå på barsel og få penge af kommunen, som man regnede med. Men langt de fleste studerende (inklusiv mig selv), bruger altså deres fødselsklip til at holde barsel for, og det kan jeg altså ikke se det ganske forfærdelige i. Jeg kunne forstå det, hvis TS havde en stor børneopsparing, som hun blev nødt til at holde barsel for, men sådan forholder det sig vist ikke.
Faktisk irriterer det mig lidt, når så mange i tråden åbenbart mener, at man selvfølgelig skal have en ekstra pose penge, når man vælger at færdiggøre sin uddannelse i stedet for at holde barsel. Hvorfor det? Jeg er enig i, at det er helt vildt imponerende, men det er trods alt noget TS selv har valgt, og det brude vel være belønning nok, at hun nu har fået huen på.
Hekt enig. Jeg brugte da også mine 12 fødselsklip på at holde barsel.