Sådan bliver dit barns skoledag efter ferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli 2014

Tip!

Jeg er egentlig ret glad for mit valg om at min søn skal på privat skole... 

Jeg bliver helt forpustet af at se time tallene... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2014

lineog4

Mom skriver:

Vi er blevet stillet i udsigt at intet ændre sig hvad angår min søns SFO, men det er nok fordi den ikke fysisk hænger sammen med skolen (den er for 3. klasse og op), men jeg ved endnu ikke hvordan den ser ud for min datter som starter i 0. klasse, men hun kommmer jo heller ikke til
kende til andet.

Jeg tror der er mange der fejlagtigt tror at børnene skal modtsge langt mere tavleundervisning, for det er slet ikke planen, planen er at de skal modtage læring gennem andre metoder som fx. bevægelse og kreative fag.

Nu hvor du så har modtaget din søns skema, og allerede nu vil flytte ham, inden du har set hvordan undervisningen reelt bliver, vil du fortsætte dit arbejde på en skole, og være tro mod det?

Jeg forstår ikke hvordan en 1. klasseselev kan ende med flere timer
end en 3. klasses (min søn), som har skema hver dag til kl. 14?

(Iøvrigt tak for god og sober debat stil, det er noglegange en mangelvare herinde )

Jeg mente nu sfo tiden hvor der var lektiecafe for det er ikke et krav det er i sfo, men blot noget lignende.

Jeg aner ikke hvordan de er nået til han skal være der til 14.25, han skal kun have 45 minutter mindre end sin søster.

Jeg tænker slet ikke tavleundervisning, for det er i det hele taget en misforståelse at skolen lige pt består af tavleundervisning som i gamle dage, tror jeg har da jeg havde normal klasser havde max 15 minutter hvor vi talte - og her mener jeg vi for det kunne lige så godt være en eller flere elever der forklarede, var i dialog osv på et modul på 90 minutter. Ellers var der stjerneløb, hentediktater, gruppearbejde, afprøve teorier i praksis, computer, corporative learning aktiviteter. Og til trods for det var det godt nok svært for en del at klare timerne efter kl 12 i 1. Og 2. Klasse.

Jeg er nu lærer i specialklasse, og de skal være der lige så mange timer - dog kun til 14 for indskolingen, og ja jeg kan fortsætte selvom jeg ikke kan lade mine børn fortsætte. For selvom man i specialklasse er under samme reform, så er der også en større elastik hvis eleverne har brug for hvile midt på dagen. Plus der er betydelig mindre elever i klassen så jeg kan tilgodese de skal hvile mm.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Mom skriver:

Vi er blevet stillet i udsigt at intet ændre sig hvad angår min søns SFO, men det er nok fordi den ikke fysisk hænger sammen med skolen (den er for 3. klasse og op), men jeg ved endnu ikke hvordan den ser ud for min datter som starter i 0. klasse, men hun kommmer jo heller ikke til
kende til andet.

Jeg tror der er mange der fejlagtigt tror at børnene skal modtsge langt mere tavleundervisning, for det er slet ikke planen, planen er at de skal modtage læring gennem andre metoder som fx. bevægelse og kreative fag.

Nu hvor du så har modtaget din søns skema, og allerede nu vil flytte ham, inden du har set hvordan undervisningen reelt bliver, vil du fortsætte dit arbejde på en skole, og være tro mod det?

Jeg forstår ikke hvordan en 1. klasseselev kan ende med flere timer
end en 3. klasses (min søn), som har skema hver dag til kl. 14?

(Iøvrigt tak for god og sober debat stil, det er noglegange en mangelvare herinde )

Og jo ingen grund til at have en debat der ikke er sober. For det viser jo netop at vi alle møder folkeskolen forskelligt og måske qua vores bagage, vores erfaringer, vores holdning til dagens tid osv osv osv...
Og jeg er da egentlig glad for de fleste forældre går ind i det positivt for det kræver virkelig positiv tilgang fra alle kanter hvis det skal lykkes så vi ikke ender som Sverige (for det er jo skræmmebilledet for alle).
Og derfor må jeg også overveje alternativer for min søn - min datter kan ikke flyttes tror jeg - for jeg er ikke sikker på jeg kan støtte positivt. Men det kan jeg som professionel men ikke som mor.

Anmeld

2. juli 2014

Havre74

Mom skriver:

Jeg ser det måske lidt mere overordnet, da jeg netop ser at de elever som ikke kan få den fornødne hjælp derhjemme, kan få den i skolen.

Vi nyder skam også vores lektie stunder, og vil sikkert have dem hjemme, bare på en anden måde, og mere frit. Jeg ser også muligheden for at den enkelte elev kan få videreudviklet deres stærke sider
igennem lektiecafe, måske mee udvidet opgaver indimellem, så set med mine briller kan der kun være gode ting ved det.

Sådan som du her beskriver er det allerede på min de skoler mine børn går på, det er bare ikke påtvunget - og så alligevel, forældre kan meddele skolen, at børnene skal i lektiecafe, så det er forældrene og ikke børnene, der bestemmer. Det blev lidt rodet skrevet, jeg håber du forstår.

Anmeld

2. juli 2014

Havre74

lineog4 skriver:

En anden ting er også de lærer at administrere deres lektier. Min datter administrerer sine lektier selv og har gjort i hele 4. Klasse. Vi lavede en indsats i 3. Klasse om at lære at tjekke intra, finde de rigtige ting frem osv og har nu en datter der kan starte op selv uden voksenstyring/voksenkrav, og hun spørger os om vi har tid og ikke os der siger; nu skal du! En kompetence som uvurdelig.

Jeg synes vi er i gang med generelt i DK at lave regler for de som ikke kan frem for egentlig at se på hvad vi kunne gøre netop for dem, hvilken indsats ville hjælpe netop dem osv. Så har man kastet lektiecafeen som svar på at bryde den sociale arv, og det sjove er den hele tiden har været der og med frivilligheden gjorde det netop der var tid til den enkelte, og at lærere kunne sætte indsatser ind over for enkelte elever osv.

Nej var mine børn ikke super glade for skolen, var jeg ikke fan af deres klub og sfo, og en smule idealistisk omkring folkeskolen ja skiftede de nok efter sommerferien til en friskole.

Jeg er fuldstændig enig med dig.

Dit første afsnit, ja det er utrolig vigtigt de selv lærer at styre deres lektier/deres tid. Det får de jo brug for, når de skal læse videre.

Ja, jeg kan ikke selv skrive det bedre, end du har gjort i dit indlæg.

Jeg ville gerne flytte mine børn på privatskole efter sommerferien, bare af princip, for at vise modstand. MEN de har det rigtig godt hvor de er, så det gør man jo ikke bare. Desuden er de heldige at have dygtige lærer, som klarer at undervise individuelt i alle timer og ikke kun de timer, hvor de er delt ind efter niveau. Netop fordi det går så godt, kan jeg ikke se en grund til at ændre hele tiden. Jeg har ondt af lærerne og de børn, der har svært ved at omstille sig.

Ja en individuel indsats, er det der skal til og ikke kassetænkning. Jeg er træt af Danmark på dette område, for det er jo desværre ikke kun indenfor skoleområdet, at det er sådan.

Anmeld

2. juli 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Havre74 skriver:

Sådan som du her beskriver er det allerede på min de skoler mine børn går på, det er bare ikke påtvunget - og så alligevel, forældre kan meddele skolen, at børnene skal i lektiecafe, så det er forældrene og ikke børnene, der bestemmer. Det blev lidt rodet skrevet, jeg håber du forstår.

Jeg forstår

Anmeld

2. juli 2014

Havre74

lineog4 skriver:

Men de andre opgaver skal jo stilles af den lærer der er i lektiecafeen - og det er praksis i hvert fald hvor jeg er. Plus den sfo de går i ikke er den sfo du tænker på som i dag for man brænder ikke pædagog timer af på der måske kommer børn, så det er den skrabede udgave.,,

Har lige fået (og som i lige for 2 min siden) fået min søns skema for 1. Klasse og jeg trækker alt i land om han kan klare det for han skal være i skole hver dag fra 8-14.25 dvs. 32 1/2 time om ugen - det er det samme som mig på nedsat tid. Forskellen er bare han er 6 og jeg er 40... Så nu bliver han skrevet op i alle private alternativer selvom jeg siden jeg tog stilling til skoler og pædagog har været pro folkeskolen, men det der er at dræbe glæden ved skolen før de næsten er begyndt....

Lige præcis.

Og prøv engang at tænk på de børn, der starter men rullende skolestart, som bla. på min datters skole. De kommer direkte fra børnehaven og ind i 1./2. klasse, da skolen også har aldersintegreret undervisning... Jeg er i hvert fald glad for, at min datter, som den sidste årgang, nåede at få førskole og 0.klasse med.

Den nye reform skal gøre eleverne dygtigere. Hvordan bliver børn dygtigere af, at springe både førskole og 0. klasse over?

Hvorfor skal de hele tiden være dygtigere og dygtigere? Sikke et pres vi som samfund ligger på vores børn og unge mennesker. Det er synd for dem, lad dem være gode nok, som de er.

Det værste er, at vi forældre der er skeptiske i forhold til reformen, hele tiden bliver mødt af: "ta´ nu de positive briller på", "giv det nu en chance" osv...

NEJ, jeg vil have lov til at være skeptisk, uden at møde modstand for netop min skepsis. Jeg ønsker nemlig ikke, at mine børn skal være forsøgskaniner, men jeg kan ikke blive fri, medmindre jeg sender dem på privat-eller kostskole, langt væk fra deres sociale miljø.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Havre74 skriver:

Lige præcis.

Og prøv engang at tænk på de børn, der starter men rullende skolestart, som bla. på min datters skole. De kommer direkte fra børnehaven og ind i 1./2. klasse, da skolen også har aldersintegreret undervisning... Jeg er i hvert fald glad for, at min datter, som den sidste årgang, nåede at få førskole og 0.klasse med.

Den nye reform skal gøre eleverne dygtigere. Hvordan bliver børn dygtigere af, at springe både førskole og 0. klasse over?

Hvorfor skal de hele tiden være dygtigere og dygtigere? Sikke et pres vi som samfund ligger på vores børn og unge mennesker. Det er synd for dem, lad dem være gode nok, som de er.

Det værste er, at vi forældre der er skeptiske i forhold til reformen, hele tiden bliver mødt af: "ta´ nu de positive briller på", "giv det nu en chance" osv...

NEJ, jeg vil have lov til at være skeptisk, uden at møde modstand for netop min skepsis. Jeg ønsker nemlig ikke, at mine børn skal være forsøgskaniner, men jeg kan ikke blive fri, medmindre jeg sender dem på privat-eller kostskole, langt væk fra deres sociale miljø.

Puha lyder en smule angstprovokerende for nogen af de små pus med den rullende start.

Ja jeg mødes også af: lad os nu se, det skal nok blive godt. Men da jeg allerede nu ved hvordan min søn kan reagere efter en skoledag og det til kl 12 og han til næste år så lige har 2 1/2 time mere om dagen, ja så forbeholder jeg mig retten til at være skeptisk.
Når jeg ved hvordan min datter overlevede nogen af klassetrinene ved at kunne komme væk, kunne finde ro i de sociale relationer, og nu skal hun partout opholde sig i samme klasse i 33 klokketimer... Jo så er jeg igen skeptisk.

Hun blev forrige år rost af sine lærere for at gå fra at være stille, tale lavt og lige som undskyldende. Til at rette ryggen, tale højt og stå ved sine meninger. Hun svarede uden at tænke sig om: det har jeg lært ved teater, for der er jeg god og bliver rost.... Med en reform der holder dem til kl 15 hver dag så bliver der ikke meget tid til at finde den power alle de andre steder (for lur mig de bliver ikke lektiefrie) - hvorfor er det man har slugt en tro på børn/unge kun lærer og udvikler sig i skoleregi?

Anmeld

2. juli 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

En anden ting er også de lærer at administrere deres lektier. Min datter administrerer sine lektier selv og har gjort i hele 4. Klasse. Vi lavede en indsats i 3. Klasse om at lære at tjekke intra, finde de rigtige ting frem osv og har nu en datter der kan starte op selv uden voksenstyring/voksenkrav, og hun spørger os om vi har tid og ikke os der siger; nu skal du! En kompetence som uvurdelig.

Jeg synes vi er i gang med generelt i DK at lave regler for de som ikke kan frem for egentlig at se på hvad vi kunne gøre netop for dem, hvilken indsats ville hjælpe netop dem osv. Så har man kastet lektiecafeen som svar på at bryde den sociale arv, og det sjove er den hele tiden har været der og med frivilligheden gjorde det netop der var tid til den enkelte, og at lærere kunne sætte indsatser ind over for enkelte elever osv.

Nej var mine børn ikke super glade for skolen, var jeg ikke fan af deres klub og sfo, og en smule idealistisk omkring folkeskolen ja skiftede de nok efter sommerferien til en friskole.

Jeg er slet ikke tilhænger af lektier og er aldrig blevet god til give eleverne noget for udover afleveringsopgaver og læsning, altid med flere dages varsel. Jeg kan gå med til nytteværdien af dem i overbygningen, hvor jeg altid selv har undervist, da vi simpelthen ikke kan nå at læse romaner og skrive stile i undervisningstiden, men tidligere i skolegangen synes jeg ikke, det er rimeligt at lægge mere ind i elevernes "skemadag" end selve skoletiden.

I alt for mange hjem er det en daglig stressfaktor, og rigtigt, rigtigt mange børn kan ikke overskue det og ender med nederlagsfølelse over at have lavet for lidt eller ingenting derhjemme - hvor de i en alder af 7-10-12 år i mine øjne burde have FRI tid til bare at være til. De skal efter min mening ikke vænne sig til eller øve sig i at administrere lektielæsning som 10-årige, fordi de muligvis en dag kommer i gymnasiet - langt mere modne og ideelt set også motiverede, eftersom de selv har valgt det. 

Og så er der selvfølgelig også børn, der kan lide at lave noget skolerelateret i fritiden. Til dem og deres forældre - som i mange tilfælde mener, at lektier er vigtige, selvom forskningen siger, det er underordnet - plejer jeg at sige, at der ALTID er noget, man med held kan kaste sig over. Læse avisen, se nyheder i tv og tale med forældrene om det sete, læse en bog, som jeg gladeligt anbefaler, skrive et essay eller en novelle, som jeg med glæde vil rette, gå på nettet og øve kommaregler eller grammatik - alt efter, hvad de selv ved, de kunne blive bedre til - eller gå en tur med far og tal om hans store interesse for fugle eller verdenspolitik. Den form for lektier kan alle forældre, uanset faglig baggrund, være en del af, og tilmed giver det langt bedre oplevelser hjemme end traditionelle lektier. 

Jeg tror, det er LANGT mere meningsfyldt, også på længere sigt, at blive god til selv at vurdere, hvor det kan betale sig at lægge en ekstra indsats, end at høvle eller knokle sig igennem samme lektie som 27 andre i klassen. På en god dag magter en dygtig lærer at lave tre-fire differentierede opgaver til en hel klasse, men aldrig 28 individuelle opgaver med udgangspunkt i netop det, A eller B trænger allermest til at øve. 

Og jeg/vi når altså det, vi skal og meget mere til i undervisningen. Så hvordan jeg skal administrere opgaven som den lærer, der sørger for, at alle elever ved, hvad de skal i lektiecafeen, er endnu uvist. Det vil jeg tænke over i min ferie. 

Anmeld

2. juli 2014

sille000

Havre74 skriver:

Skal han ikke have engelsk ?

Måske er det bare mig, der ikke kan se det på skemaet.

Jo den står på onsdag 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.