Sådan bliver dit barns skoledag efter ferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli 2014

lene

dette er min ungers skemaer den øverste 1. klasse og den nederste 4.klasse

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2014

LinLin

lene skriver:

takker =)

Og hvis du vil have folk skal se dit svar, skal du trykke "besvar indlæg" (altså det du svarer på)

Anmeld

2. juli 2014

lene

ok tusinde tak =)

Anmeld

2. juli 2014

bøllen

serinasmor skriver:

Fra Avisen.dk Sådan bliver dit barns skoledag efter ferien

Efter sommeren vil børnene møde ind til en hverdag i en folkeskole, præget af den nye reform, skriver b.dk.

Summa summarum vil dit barn tilbringe længere tid i skolen - Sådan her vil skoledagen se ud.

Fra 0.-3. klasse skal eleverne have 30 timer om ugen, mens 4.-6. klasse får 33 timer og 7.-9. klasse 35 timer.

Læs resten

Må indrømme jeg frygter den nye reform . Har 2 drenge der er sensitive som lige klare deres hverdag som den er idag . Med den nye reform og flere timer bliver det endnu mere på bekostning af fritid / familietid 

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Jeg har kun set min datters skema, hun skal i 5. Klasse, i hendes skema er der 45 minutter som ikke enten er det samme som sidste år eller lektiecafe og det er 45 minutter om ugen vel og mærke.

Derudover skal hun have 9 forskellige lærer - pædagoger ved vi stadig ikke. Hun skal gå til to ting i musikskolen og det kan jo så erstatte noget undervisning men jeg ved ikke hvad for noget og hvad det betyder....

Alt er så meget hovsa nu skal vi.... Men jeg må jo krydse alt hvad jeg kan krydse for at det ikke bliver for dårligt.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Mom skriver:

Som udgangspunkt forholder vi os positivt indstillet til den nye skolereform, og vi har børn der skal hhv. i 6, 3 og 0. klasse.

Ja de skal være længere tid i skolen, men jeg syntes først det begynder at blive lige lovligt meget når de kommer i de større klasser, hvor de nærmest har et "fuldtids" arbejde (de er i skole næsten ligeså meget som en voksen fuldtidsansat). Men jeg syntes fx. at lektiehjælpen som bliver obligatorisk efter 1. år en god ide, da der jo desværre er en del forældre som ikke evner at hjælpe deres børn med skolearbejdet, og de børn vil få langt bedre muligheder for at klare sig godt i skolen end de har for nuværende..

Ja det kan godt virke som om der er en del ting omkring reformen som ikke helt er faldet på plads endnu, men som alt andet så skal man nogle gange se tingene i praksis inden man helt kan fintune det

Jeg kan sagtens se delelementer som virker gode i reformen, men mit helhedsindtryk er ikke der hvor jeg på nogen måde jubler.
Lektiecafe/hjælp er jo ikke nytænkning i hvert fald ikke alle steder. Min datter gik frivilligt i lektiecafe sidste år en gang om ugen og elskede det, for det var ude af klassekonteksten og de voksne der var i lektiecafeen kunne bede elever om at gå hvis de virkede som de ikke ville være der. Til næste år foregår det i samme klasse, med samme lærer og de samme elever som heller ikke gad i sidste time...
På min skole har vi også lektiecafe og har i samarbejde med forældre lavet indsatser hvor nogen elever skulle deltage i lektiecafeen i en kort periode - for indsatser synes bare ikke at virke hvis man gør dem hele tiden for så taber de interessen.
Så lige præcis lektiecafe er for mig bare nå og hvad så....?

Så er der usu timerne som er det nye og ja dem har min datter 45 minutter af om ugen, men mister så tilgengæld et par timer i hendes elskede klub hvor hun drøner rundt og laver live rollespil og får mere motion end skolen nogensinde formår at give hende og ja de 45 minutter varetages sp af dansklæreren som mandag har dansk fra 8-11.30, usu fra 12-12.45 og dansk fra 13-13.45....

Havde vi bare fået tid til at implementere, havde vi fået tid til at prøve, havde vi fået til at lave en forandring af gangen og ikke hele 3 store ting, ja så havde min begejstring måske været større og troen på succes ville jeg kunne finde frem.
Ikke en gang fælles mål til fagene er skrevet færdigt, så vi starter i august med ny form men med gammelt indhold da fælles mål fra 1.8 2014 - 1.8. 2015 er de samme som de var i år.

Anmeld

2. juli 2014

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Jeg kan sagtens se delelementer som virker gode i reformen, men mit helhedsindtryk er ikke der hvor jeg på nogen måde jubler.
Lektiecafe/hjælp er jo ikke nytænkning i hvert fald ikke alle steder. Min datter gik frivilligt i lektiecafe sidste år en gang om ugen og elskede det, for det var ude af klassekonteksten og de voksne der var i lektiecafeen kunne bede elever om at gå hvis de virkede som de ikke ville være der. Til næste år foregår det i samme klasse, med samme lærer og de samme elever som heller ikke gad i sidste time...
På min skole har vi også lektiecafe og har i samarbejde med forældre lavet indsatser hvor nogen elever skulle deltage i lektiecafeen i en kort periode - for indsatser synes bare ikke at virke hvis man gør dem hele tiden for så taber de interessen.
Så lige præcis lektiecafe er for mig bare nå og hvad så....?

Så er der usu timerne som er det nye og ja dem har min datter 45 minutter af om ugen, men mister så tilgengæld et par timer i hendes elskede klub hvor hun drøner rundt og laver live rollespil og får mere motion end skolen nogensinde formår at give hende og ja de 45 minutter varetages sp af dansklæreren som mandag har dansk fra 8-11.30, usu fra 12-12.45 og dansk fra 13-13.45....

Havde vi bare fået tid til at implementere, havde vi fået tid til at prøve, havde vi fået til at lave en forandring af gangen og ikke hele 3 store ting, ja så havde min begejstring måske været større og troen på succes ville jeg kunne finde frem.
Ikke en gang fælles mål til fagene er skrevet færdigt, så vi starter i august med ny form men med gammelt indhold da fælles mål fra 1.8 2014 - 1.8. 2015 er de samme som de var i år.

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at jeg jubler? Ei heller lagt op til at jeg mener andre bør gøre det samme, så jeg undre mig over du har citeret mig?

Jeg skrev at vi som forældre forholdt os positive, og det gør vi, blandt andet også for at få vores børn til at starte i skole efter sommerferie med et positivt gå på mod, som jeg syntes de fortjener.

Jeg ser lektiecafeen som et rigtig positivt tiltag, specielt når det bliver obligatorisk. Det giver fx. vores børn en mulighed for at holde fri når de har fri, og dermed vores familie lidt mere fri rammer til at lave noget i hverdagene, når vi ikke skal lave lektier 1 time hver eftermiddag.

Jeg ser de kreative og de aktive fag for noget positivt, da mange børn bare ikke får det med hjemmefra, og godt kunne trænge til at udfolde sig på de måder, og få nogle dejlige succesoplevelser.

Så indtil andet er bevist, og jeg måske selv erfare (og ingen af os ved jo hvordan det reelt bliver), at det måske ikke er så godt med den reform, ja så forholder vi os altså positivt i det lille hjem

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Mom skriver:

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at jeg jubler? Ei heller lagt op til at jeg mener andre bør gøre det samme, så jeg undre mig over du har citeret mig?

Jeg skrev at vi som forældre forholdt os positive, og det gør vi, blandt andet også for at få vores børn til at starte i skole efter sommerferie med et positivt gå på mod, som jeg syntes de fortjener.

Jeg ser lektiecafeen som et rigtig positivt tiltag, specielt når det bliver obligatorisk. Det giver fx. vores børn en mulighed for at holde fri når de har fri, og dermed vores familie lidt mere fri rammer til at lave noget i hverdagene, når vi ikke skal lave lektier 1 time hver eftermiddag.

Jeg ser de kreative og de aktive fag for noget positivt, da mange børn bare ikke får det med hjemmefra, og godt kunne trænge til at udfolde sig på de måder, og få nogle dejlige succesoplevelser.

Så indtil andet er bevist, og jeg måske selv erfare (og ingen af os ved jo hvordan det reelt bliver), at det måske ikke er så godt med den reform, ja så forholder vi os altså positivt i det lille hjem

Var bare tilfældigt det blev dig tror jeg og fordi du skrev om lektiecafe. Vi er ikke blevet lovet det bliver en lektiefri hverdag og tror jeg nu heller ikke da min datter har haft 3 timer lektier næsten alene i matematik hver uge ;-)

Med min søn 1. Klasse vil jeg slet ikke gå glip af den læse stund og kan som lærer slet ikke forestille mig der bliver muligheden for den stille læse stund på min 15 minutter hver dag (og ja jo slet ikke i weekenden ;-)).
Men ja vi skal for vores børns skyld vise det positive ansigt og støtte men jeg behøver ikke tro på det selv ;-) der er for meget som taler stik mod alt det jeg lærte på uni da jeg læste pædagogik, men også noget som taler med det jeg lærte

Anmeld

2. juli 2014

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Var bare tilfældigt det blev dig tror jeg og fordi du skrev om lektiecafe. Vi er ikke blevet lovet det bliver en lektiefri hverdag og tror jeg nu heller ikke da min datter har haft 3 timer lektier næsten alene i matematik hver uge ;-)

Med min søn 1. Klasse vil jeg slet ikke gå glip af den læse stund og kan som lærer slet ikke forestille mig der bliver muligheden for den stille læse stund på min 15 minutter hver dag (og ja jo slet ikke i weekenden ;-)).
Men ja vi skal for vores børns skyld vise det positive ansigt og støtte men jeg behøver ikke tro på det selv ;-) der er for meget som taler stik mod alt det jeg lærte på uni da jeg læste pædagogik, men også noget som taler med det jeg lærte

Helt iorden det blev mig

Mht læsestunden, så læser vi generalt mange bøger i hustanden, så det bekymere mig ikke, og man kan jo øve læsning og regning på mange måder, fx. når man handler ind

Anmeld

2. juli 2014

mit1barn

Jeg tror nu at det bliver sundt for børnene at være mere i skole. Jeg synes overhoved ikke at skolebørn har været nok i skole, og det er sørme begrænset hvor meget man kan nå at lære fra 8-13 + vandpauser, frikvartere og spisepauser!

Jeg tror at man skal slappe lidt af, og lade være med at se det værste i noget som ens børn ikke engang har prøvet endnu.
Det kan godt være at det bliver sværer som forælder/forældre, men vi ved jo i teorin ikke om det kommer til at give pote for ens børn, og det kan jo være at de bliver gladere fordi at de på den måde få set mere til deres klassekammerater. 

Jeg er sikker på at det nok skal blive godt, og jer forældre som har skolebørn bliver altså nødt til at slappe lidt af omkring det.

Den nye skolereform hjælper de svageste uden at straffe de stærkeste, hvad er problemet i det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.