Mor og meget mere skriver:
Jeg er slet ikke tilhænger af lektier og er aldrig blevet god til give eleverne noget for udover afleveringsopgaver og læsning, altid med flere dages varsel. Jeg kan gå med til nytteværdien af dem i overbygningen, hvor jeg altid selv har undervist, da vi simpelthen ikke kan nå at læse romaner og skrive stile i undervisningstiden, men tidligere i skolegangen synes jeg ikke, det er rimeligt at lægge mere ind i elevernes "skemadag" end selve skoletiden.
I alt for mange hjem er det en daglig stressfaktor, og rigtigt, rigtigt mange børn kan ikke overskue det og ender med nederlagsfølelse over at have lavet for lidt eller ingenting derhjemme - hvor de i en alder af 7-10-12 år i mine øjne burde have FRI tid til bare at være til. De skal efter min mening ikke vænne sig til eller øve sig i at administrere lektielæsning som 10-årige, fordi de muligvis en dag kommer i gymnasiet - langt mere modne og ideelt set også motiverede, eftersom de selv har valgt det.
Og så er der selvfølgelig også børn, der kan lide at lave noget skolerelateret i fritiden. Til dem og deres forældre - som i mange tilfælde mener, at lektier er vigtige, selvom forskningen siger, det er underordnet - plejer jeg at sige, at der ALTID er noget, man med held kan kaste sig over. Læse avisen, se nyheder i tv og tale med forældrene om det sete, læse en bog, som jeg gladeligt anbefaler, skrive et essay eller en novelle, som jeg med glæde vil rette, gå på nettet og øve kommaregler eller grammatik - alt efter, hvad de selv ved, de kunne blive bedre til - eller gå en tur med far og tal om hans store interesse for fugle eller verdenspolitik. Den form for lektier kan alle forældre, uanset faglig baggrund, være en del af, og tilmed giver det langt bedre oplevelser hjemme end traditionelle lektier.
Jeg tror, det er LANGT mere meningsfyldt, også på længere sigt, at blive god til selv at vurdere, hvor det kan betale sig at lægge en ekstra indsats, end at høvle eller knokle sig igennem samme lektie som 27 andre i klassen. På en god dag magter en dygtig lærer at lave tre-fire differentierede opgaver til en hel klasse, men aldrig 28 individuelle opgaver med udgangspunkt i netop det, A eller B trænger allermest til at øve.
Og jeg/vi når altså det, vi skal og meget mere til i undervisningen. Så hvordan jeg skal administrere opgaven som den lærer, der sørger for, at alle elever ved, hvad de skal i lektiecafeen, er endnu uvist. Det vil jeg tænke over i min ferie.
Jeg er heller ikke fortaler for traditionelle lektier, mener lektier skal differentierede eller individuelle, nogen skal måske slet ikke have lektier.
Og lektier skal ikke være: det du ikke nåede for så er der en gruppe der altid jar en kæmpe pukkel. Synes heller ikke det skal være læs for ellers kan du ikke følge, for der vil altid være en gruppe som ikke får læst eller ikke forstod det læste.
Jeg har givet lektier for i de små klasser, det kunne være en lektie som: find 5 sjove ord, beskriv en stol der hjemme, læs godnathistorie for far, tænk på en regnehistorie, lav en indkøbsliste. Men de var oftest tidsbestemte: brug 20 minutter på en uge og aldrig et ondt om det som ikke var færdigt, men gode ord om det som var.
Min datter går i en anden kaliber skole der har de et tons af lektier, og skal hun følge med der (eller tages ud men nu er hun bare glad for skolen) så må hun lære at administrere uden tænders gnidsel. Ikke fordi hun skal på gymnasiet - jeg har ikke den ambition for hende og hendes eget håb er skuespillerskolen

men fordi det gav os en dog hverdag og fordi jeg egentlig tror det er godt for de dejlige unge mennesker at tage ansvar og hun er vokset 10 cm af selv at kunne. Og ja så er hun måske bare motiveret og moden nok - jo slet ikke sikker jeg vil gøre det samme med de to andre for det afhænger af dem.
Men fuldstændig enig lektier i sig selv er ikke det jeg priser højest og det må aldrig blive en stressfaktor men en god stund (og jeg har også sidder her med en månedsopgave hvor der manglede 10 sider søndag og en grædende pige). Men det afhjælper lektiecafe ikke når lektiebyrden er så tung.
Og i 1. Klasse forstår jeg så slet ikke pointen i lektiecafe da læsningen de 15 minutter sammen med en voksen nok er det eneste jeg vil opfordre til og så nogen sjove opgaver alt efter behov og lyst.