Sådan bliver dit barns skoledag efter ferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli 2014

Havre74

sille000 skriver:

Sådan ser min søns skema ud i 1. Klasse

Skal han ikke have engelsk ?

Måske er det bare mig, der ikke kan se det på skemaet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2014

Havre74

lineog4 skriver:

Jeg kan sagtens se delelementer som virker gode i reformen, men mit helhedsindtryk er ikke der hvor jeg på nogen måde jubler.
Lektiecafe/hjælp er jo ikke nytænkning i hvert fald ikke alle steder. Min datter gik frivilligt i lektiecafe sidste år en gang om ugen og elskede det, for det var ude af klassekonteksten og de voksne der var i lektiecafeen kunne bede elever om at gå hvis de virkede som de ikke ville være der. Til næste år foregår det i samme klasse, med samme lærer og de samme elever som heller ikke gad i sidste time...
På min skole har vi også lektiecafe og har i samarbejde med forældre lavet indsatser hvor nogen elever skulle deltage i lektiecafeen i en kort periode - for indsatser synes bare ikke at virke hvis man gør dem hele tiden for så taber de interessen.
Så lige præcis lektiecafe er for mig bare nå og hvad så....?

Så er der usu timerne som er det nye og ja dem har min datter 45 minutter af om ugen, men mister så tilgengæld et par timer i hendes elskede klub hvor hun drøner rundt og laver live rollespil og får mere motion end skolen nogensinde formår at give hende og ja de 45 minutter varetages sp af dansklæreren som mandag har dansk fra 8-11.30, usu fra 12-12.45 og dansk fra 13-13.45....

Havde vi bare fået tid til at implementere, havde vi fået tid til at prøve, havde vi fået til at lave en forandring af gangen og ikke hele 3 store ting, ja så havde min begejstring måske været større og troen på succes ville jeg kunne finde frem.
Ikke en gang fælles mål til fagene er skrevet færdigt, så vi starter i august med ny form men med gammelt indhold da fælles mål fra 1.8 2014 - 1.8. 2015 er de samme som de var i år.

Man skulle tro, at vi har tilgang til den samme skole.

Det du skriver er meget ens med her. Her har der også været lektiecafe alle de år mine børn, har gået i skole og de er 7, 13 og 14 år.

I foråret i år kom der også rullende skolestart her, som der knap var forberedt.

Lærerne kan ikke klare presset og har mange sygedage, 2 af lederne er stoppet pga. stress, en tredje er brat stoppet.

Jeg kan intet godt finde ved reformen og synes at børn skal være børn så længe som muligt, med fritidsinteresser, kammerater med hjem osv., efter skoletid. Det bliver der dårligt tid til efter sommerferien.

Mht lektiecafe: Lad de børn der har behovet, få hjælp og lad være med at komme alle børn i de samme kasser.

Anmeld

2. juli 2014

Havre74

Mom skriver:

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at jeg jubler? Ei heller lagt op til at jeg mener andre bør gøre det samme, så jeg undre mig over du har citeret mig?

Jeg skrev at vi som forældre forholdt os positive, og det gør vi, blandt andet også for at få vores børn til at starte i skole efter sommerferie med et positivt gå på mod, som jeg syntes de fortjener.

Jeg ser lektiecafeen som et rigtig positivt tiltag, specielt når det bliver obligatorisk. Det giver fx. vores børn en mulighed for at holde fri når de har fri, og dermed vores familie lidt mere fri rammer til at lave noget i hverdagene, når vi ikke skal lave lektier 1 time hver eftermiddag.

Jeg ser de kreative og de aktive fag for noget positivt, da mange børn bare ikke får det med hjemmefra, og godt kunne trænge til at udfolde sig på de måder, og få nogle dejlige succesoplevelser.

Så indtil andet er bevist, og jeg måske selv erfare (og ingen af os ved jo hvordan det reelt bliver), at det måske ikke er så godt med den reform, ja så forholder vi os altså positivt i det lille hjem

Jeg deler ikke din begejstring med obligatorisk lektiecafe. Jeg synes da det er hyggeligt at lave lektier sammen med mine børn. Det giver også et godt indblik i, hvordan mine børn klarer sig.

Jeg ved der er nogle børn hvis forældre ikke har overskud til at hjælpe deres børn,

og

der er forældre der fagligt ikke kan hjælpe deres børn.

I det hele taget alle de børn, der har brug for lidt ekstra hjælp, de kan gå i lektiecafe, efter min mening.

Hvorfor synes du det er godt, det bliver obligatorisk ?

Anmeld

2. juli 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Havre74 skriver:

Jeg deler ikke din begejstring med obligatorisk lektiecafe. Jeg synes da det er hyggeligt at lave lektier sammen med mine børn. Det giver også et godt indblik i, hvordan mine børn klarer sig.

Jeg ved der er nogle børn hvis forældre ikke har overskud til at hjælpe deres børn,

og

I det hele taget alle de børn, der har brug for lidt ekstra hjælp, de kan gå i lektiecafe, efter min mening.

Jeg ser det måske lidt mere overordnet, da jeg netop ser at de elever som ikke kan få den fornødne hjælp derhjemme, kan få den i skolen.

Vi nyder skam også vores lektie stunder, og vil sikkert have dem hjemme, bare på en anden måde, og mere frit. Jeg ser også muligheden for at den enkelte elev kan få videreudviklet deres stærke sider
igennem lektiecafe, måske mee udvidet opgaver indimellem, så set med mine briller kan der kun være gode ting ved det.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Havre74 skriver:

og

En anden ting er også de lærer at administrere deres lektier. Min datter administrerer sine lektier selv og har gjort i hele 4. Klasse. Vi lavede en indsats i 3. Klasse om at lære at tjekke intra, finde de rigtige ting frem osv og har nu en datter der kan starte op selv uden voksenstyring/voksenkrav, og hun spørger os om vi har tid og ikke os der siger; nu skal du! En kompetence som uvurdelig.

Jeg synes vi er i gang med generelt i DK at lave regler for de som ikke kan frem for egentlig at se på hvad vi kunne gøre netop for dem, hvilken indsats ville hjælpe netop dem osv. Så har man kastet lektiecafeen som svar på at bryde den sociale arv, og det sjove er den hele tiden har været der og med frivilligheden gjorde det netop der var tid til den enkelte, og at lærere kunne sætte indsatser ind over for enkelte elever osv.

Nej var mine børn ikke super glade for skolen, var jeg ikke fan af deres klub og sfo, og en smule idealistisk omkring folkeskolen ja skiftede de nok efter sommerferien til en friskole.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Mom skriver:

Jeg ser det måske lidt mere overordnet, da jeg netop ser at de elever som ikke kan få den fornødne hjælp derhjemme, kan få den i skolen.

Vi nyder skam også vores lektie stunder, og vil sikkert have dem hjemme, bare på en anden måde, og mere frit. Jeg ser også muligheden for at den enkelte elev kan få videreudviklet deres stærke sider
igennem lektiecafe, måske mee udvidet opgaver indimellem, så set med mine briller kan der kun være gode ting ved det.

Men på en del skoler har det allerede været en mulighed uden en kæmpe reform. Lektiecafeen er der på de to skoler jeg har daglig gang på, og også på de fleste min omgangskreds har børn på. Og det endda et tilbud hvor der var en del mere tid til den enkelte elev fordi alle ikke deltog - nu deltager alle og skal aktiveres differentieret i nuet for man kan som lærer ikke vide på forhånd hvad de har brug for.
Hørte lige om en skole hvor 3 7. Klasser var slået sammen i lektiecafeen med kun 1 lærer.
Ved stadig ikke hvor mange elever og hvor mange lærere (eller pædagoger for det er det for det meste i indskolingen) der er hos min søn og datter når de har lektiecafe og har stadig ikke besluttet om de skal deltage overhovedet.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

mit1barn skriver:

Jeg tror nu at det bliver sundt for børnene at være mere i skole. Jeg synes overhoved ikke at skolebørn har været nok i skole, og det er sørme begrænset hvor meget man kan nå at lære fra 8-13 + vandpauser, frikvartere og spisepauser!

Jeg tror at man skal slappe lidt af, og lade være med at se det værste i noget som ens børn ikke engang har prøvet endnu.
Det kan godt være at det bliver sværer som forælder/forældre, men vi ved jo i teorin ikke om det kommer til at give pote for ens børn, og det kan jo være at de bliver gladere fordi at de på den måde få set mere til deres klassekammerater. 

Jeg er sikker på at det nok skal blive godt, og jer forældre som har skolebørn bliver altså nødt til at slappe lidt af omkring det.

Den nye skolereform hjælper de svageste uden at straffe de stærkeste, hvad er problemet i det?

Jeg synes nu ikke det bliver sværere for mig som forældre - tror slet ikke jeg kan se hvorfor det skulle blive det.
Men for mine børn bliver det nogen laaaange dage hvor man tager så meget læring fra dem som skabes via fritidspædagogikken, egen initiativ, leg osv. Og erstatter den med mere af det som har været.
Om de bliver glade for det, jeg tror personligt min søn som er boglig vil have det helt fint, hans krop vil nok bevæge sig mere end godt er for en lille knøs på 6 år kan bare ikke sidde stille så længe - i år har lærerne rummet det og må jo håbe det fortsætter.
Men ved også for min datter der har de store succeser i de sociale relationer, i teater, musik, live rollespil og sin klub, der vil tiden på dagen med nederlag blot blive forlænget - heldigvis er hun vellidt i skolen, og heldigvis er hun nu på mellemtrinet hvor nogen af hendes kompetencer fx analysering, stillingstagen osv i højsædet så måske alt det hun har lært hjemme gør den lange skoledag bliver okay - for tro mig meget af det som nu roses er lært uden for skolen (ikke for at sige et ondt om skolen men blot for at sige man lærer altså ikke kun i undervisningssituationen).

Men det er skønt der er forældre der tror på reformen og støtter op om reformen - men jeg vil også have lov at være betænkelig qua at jeg er forældre og kender mine børn, qua jeg er cand mag i pædagogik og qua jeg arbejder på en skole.

Anmeld

2. juli 2014

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Men på en del skoler har det allerede været en mulighed uden en kæmpe reform. Lektiecafeen er der på de to skoler jeg har daglig gang på, og også på de fleste min omgangskreds har børn på. Og det endda et tilbud hvor der var en del mere tid til den enkelte elev fordi alle ikke deltog - nu deltager alle og skal aktiveres differentieret i nuet for man kan som lærer ikke vide på forhånd hvad de har brug for.
Hørte lige om en skole hvor 3 7. Klasser var slået sammen i lektiecafeen med kun 1 lærer.
Ved stadig ikke hvor mange elever og hvor mange lærere (eller pædagoger for det er det for det meste i indskolingen) der er hos min søn og datter når de har lektiecafe og har stadig ikke besluttet om de skal deltage overhovedet.

Du vil kun opleve hele klasser i lektiecafeen hvis ingen af dem har npet deres lektier i timen, for dem der nå lektier er der mulighed for ydeligere opgaver hvis de vil, ellers bliver de sendt i SFO. Jeg tror stadig det kan blive rigtig godt, men som jeg også har skrevet tidligere så skal det selvfølgelig oplevese i praksis inden man kan danne sig ordentlige erfaringer, både positive og negative.

Vi kan bare ikke set bortfra, at reformen kommer, at vores børn har brug for at blive dygtigere, og det sker altså ved mere koncenteret skolegang.

Jeg er slet ikke i tvivl om at der sikkert er nogle downsides ved reformen, men det må jeg som forældre tage når det kommer. Jeg vil ikke tage sorgene på forskud.

Men for mine ungernes skyld ser jeg på det med positive briller, for som jeg har nævnt så mener jeg at de fortjener det. Og jeg syntes kun at vores børn (alle børn i DK), får bedre vilkår rent uddannelsesmæssigt og jobmæssigt når de engang når så langt, hvis de modtager mere (og bedre, og mere differenceret) undervisning.

Anmeld

2. juli 2014

lineog4

Mom skriver:

Du vil kun opleve hele klasser i lektiecafeen hvis ingen af dem har npet deres lektier i timen, for dem der nå lektier er der mulighed for ydeligere opgaver hvis de vil, ellers bliver de sendt i SFO. Jeg tror stadig det kan blive rigtig godt, men som jeg også har skrevet tidligere så skal det selvfølgelig oplevese i praksis inden man kan danne sig ordentlige erfaringer, både positive og negative.

Vi kan bare ikke set bortfra, at reformen kommer, at vores børn har brug for at blive dygtigere, og det sker altså ved mere koncenteret skolegang.

Jeg er slet ikke i tvivl om at der sikkert er nogle downsides ved reformen, men det må jeg som forældre tage når det kommer. Jeg vil ikke tage sorgene på forskud.

Men for mine ungernes skyld ser jeg på det med positive briller, for som jeg har nævnt så mener jeg at de fortjener det. Og jeg syntes kun at vores børn (alle børn i DK), får bedre vilkår rent uddannelsesmæssigt og jobmæssigt når de engang når så langt, hvis de modtager mere (og bedre, og mere differenceret) undervisning.

Men de andre opgaver skal jo stilles af den lærer der er i lektiecafeen - og det er praksis i hvert fald hvor jeg er. Plus den sfo de går i ikke er den sfo du tænker på som i dag for man brænder ikke pædagog timer af på der måske kommer børn, så det er den skrabede udgave.,,

Har lige fået (og som i lige for 2 min siden) fået min søns skema for 1. Klasse og jeg trækker alt i land om han kan klare det for han skal være i skole hver dag fra 8-14.25 dvs. 32 1/2 time om ugen - det er det samme som mig på nedsat tid. Forskellen er bare han er 6 og jeg er 40... Så nu bliver han skrevet op i alle private alternativer selvom jeg siden jeg tog stilling til skoler og pædagog har været pro folkeskolen, men det der er at dræbe glæden ved skolen før de næsten er begyndt....

Anmeld

2. juli 2014

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Men de andre opgaver skal jo stilles af den lærer der er i lektiecafeen - og det er praksis i hvert fald hvor jeg er. Plus den sfo de går i ikke er den sfo du tænker på som i dag for man brænder ikke pædagog timer af på der måske kommer børn, så det er den skrabede udgave.,,

Har lige fået (og som i lige for 2 min siden) fået min søns skema for 1. Klasse og jeg trækker alt i land om han kan klare det for han skal være i skole hver dag fra 8-14.25 dvs. 32 1/2 time om ugen - det er det samme som mig på nedsat tid. Forskellen er bare han er 6 og jeg er 40... Så nu bliver han skrevet op i alle private alternativer selvom jeg siden jeg tog stilling til skoler og pædagog har været pro folkeskolen, men det der er at dræbe glæden ved skolen før de næsten er begyndt....

Vi er blevet stillet i udsigt at intet ændre sig hvad angår min søns SFO, men det er nok fordi den ikke fysisk hænger sammen med skolen (den er for 3. klasse og op), men jeg ved endnu ikke hvordan den ser ud for min datter som starter i 0. klasse, men hun kommmer jo heller ikke til
kende til andet.

Jeg tror der er mange der fejlagtigt tror at børnene skal modtsge langt mere tavleundervisning, for det er slet ikke planen, planen er at de skal modtage læring gennem andre metoder som fx. bevægelse og kreative fag.

Nu hvor du så har modtaget din søns skema, og allerede nu vil flytte ham, inden du har set hvordan undervisningen reelt bliver, vil du fortsætte dit arbejde på en skole, og være tro mod det?

Jeg forstår ikke hvordan en 1. klasseselev kan ende med flere timer
end en 3. klasses (min søn), som har skema hver dag til kl. 14?

(Iøvrigt tak for god og sober debat stil, det er noglegange en mangelvare herinde )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.