Gruppesprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. februar 2014

Rixer

Yurie skriver:

Den skal jeg lige have igen. 

Vant til at sige hvad?

Og hvem?

Jeg har altså set det mange gange at pædagogerne i klubberne laver meget sjov med de unge men de unge er klar over at det er sjovt at pædagogerne siger salam og vacon og griner og de unge griner også for det er sjovt.. Det er jo ikke noget man mener

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2014

TNBC

Rixer skriver:

Jeg har altså set det mange gange at pædagogerne i klubberne laver meget sjov med de unge men de unge er klar over at det er sjovt at pædagogerne siger salam og vacon og griner og de unge griner også for det er sjovt.. Det er jo ikke noget man mener

Ja ja, men det er jo ord som de kender. Og det kommer også an på pædagogerne, og deres forhold til de unge. 

Du kommer ikke ind som ny pædagoger og begynder at snakke sådan. 

Salam betyder hej

Vacon har jeg aldrig hørt. 

Anmeld

28. februar 2014

Rixer

Yurie skriver:

Ja ja, men det er jo ord som de kender. Og det kommer også an på pædagogerne, og deres forhold til de unge. 

Du kommer ikke ind som ny pædagoger og begynder at snakke sådan. 

Salam betyder hej

Vacon har jeg aldrig hørt. 

Det er jo ikke det jeg siger. Jeg mener bare at pædagoger kan godt finde på og lave modspil. Det ved jeg da godt 

Anmeld

28. februar 2014

TNBC

Rixer skriver:

Det er jo ikke det jeg siger. Jeg mener bare at pædagoger kan godt finde på og lave modspil. Det ved jeg da godt 

Ja men du behøver ikk gå så meget ind i deres sprog.. Ligefrem prøve at lære det. 
Der er vel heller ikke så meget lære, lad det komme af sig selv. 

Jeg kan da også lære et ord eller to fra en iransk familie og så sige det, og de synes sikkert at det er monster sjovt når jeg siger det. Men jeg sætter mig ikke ned og lære deres sprog, fordi de kan dansk, men derfor vil jeg da gerne lære lidt. 

man kan snakke sammen selvom at man ikke snakker det samme sprog. 

Men jeg har vel svaret på, hvad gruppesprog er.. 

Jeg synes dog ikke der er så meget gruppesprog mere i dag, men bare unge der går i grupper. 

Anmeld

28. februar 2014

Rixer

Yurie skriver:

Ja men du behøver ikk gå så meget ind i deres sprog.. Ligefrem prøve at lære det. 
Der er vel heller ikke så meget lære, lad det komme af sig selv. 

Jeg kan da også lære et ord eller to fra en iransk familie og så sige det, og de synes sikkert at det er monster sjovt når jeg siger det. Men jeg sætter mig ikke ned og lære deres sprog, fordi de kan dansk, men derfor vil jeg da gerne lære lidt. 

man kan snakke sammen selvom at man ikke snakker det samme sprog. 

Men jeg har vel svaret på, hvad gruppesprog er.. 

Jeg synes dog ikke der er så meget gruppesprog mere i dag, men bare unge der går i grupper. 

Ja fuldstændig rigtigt men der er vel unge der har deres gruppe sprog. . 

Hvad med drøftelse hvad kan pldagog rollen være der hvis de drøfter om overnatning hvad de unge kunne tænke sig

Anmeld

28. februar 2014

TNBC

Rixer skriver:

Ja fuldstændig rigtigt men der er vel unge der har deres gruppe sprog. . 

Hvad med drøftelse hvad kan pldagog rollen være der hvis de drøfter om overnatning hvad de unge kunne tænke sig

Du tænker som overnatning i klubben? Lejrtur?

Jamen så sætter man sig som pædagog ned med de unge, og så bliver der lavet regler, for hvad man må have med, hvad der er forbudt, hvad man må og ikke må, hvad der skal ske, hvordan det foregår. m.m

Og hvad der sker, hvis man bryder de regler. 

Så føler de unge at de er en del af det, og der ikke bare bliver lagt regler over deres hoveder. 

Anmeld

28. februar 2014

Rixer

Yurie skriver:

Du tænker som overnatning i klubben? Lejrtur?

Jamen så sætter man sig som pædagog ned med de unge, og så bliver der lavet regler, for hvad man må have med, hvad der er forbudt, hvad man må og ikke må, hvad der skal ske, hvordan det foregår. m.m

Og hvad der sker, hvis man bryder de regler. 

Så føler de unge at de er en del af det, og der ikke bare bliver lagt regler over deres hoveder. 

Ja det er rigtigt.. Jeg glemte det med reglerne i klubben i min film men ja vi snakkede om reglerne bagefter men da det skulle tage to min. Var der ikke tid til det.

Hvad med en venskabelig samtale hvad er rollen her ? Jeg har selv skrevet at være lytter og åben

Anmeld

28. februar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Rixer skriver:

Hvis man som pædagog forsøger at anvende gruppens jargon, punkterer og udhuler man den let. De unge bruger den netop for at markere deres fælles identitet, og det sidste, de ønsker, er at dele den med andre, i særdeleshed voksne autoriteter. Derfor kan man selvfølgelig godt i sjov tage et udtryk i brug, men i det øjeblik, der går inflation i "deres" ord, så de bliver fælleseje, mister de - altså ordene - deres status. På linje med, at du som pædagog får lavet en piercing magen til gruppens eller kopierer deres tøjstil. Det er indtrængen på deres territorium. Derudover er du utroværdig, hvis du som voksen "gør dig til" og ændrer sprog, påklædning osv. - du skal netop vise, at du hviler i dig selv og er sikker på, hvem du er, så de kan spejle sig i din sikkerhed omkring, hvem DU er. 

Jeg synes, du skal gøre dig nogle overvejelser omkring uhensigtsmæssig sprogbrug i en gruppe. Hvis et kendetegn for gruppens jargon er, at de udtrykker sig fx racistisk eller sexistisk - uden at de nødvendigvis mener det så slemt, som det lyder - skal du så som pædagog gribe ind, eller skal du lade dem bevare deres jargon? Som lærer i overbygningen kan jeg ikke ændre på, at en pigeklike kalder andre piger for "bitches" eller siger "so" om andre, når de ses privat, men i vores fælles domæne - skolen - vil jeg ikke acceptere det, og der er det min opgave at gøre dem opmærksomme på, hvilke negative reaktioner, de vil møde, hvis de tager det sprog i brug uden for deres lukkede/private sfære. Også selvom DE mener, at det jo ikke er så slemt ment. 

På samme måde med en drengegruppe, der bruger "bøsse" som for-sjov-drilleord. De skal vide - og vi skal fortælle dem - at det ikke er acceptabelt i det offentlige rum, og at deres omgivelser vil reagere negativt på den jargon. Og der er din udfordring som pædagog at vejlede dem i dette, uden at du af den grund fremstår som røvkedelig og snerpet i deres øjne. Hvordan bevarer du deres respekt og accept samtidig med, at du sætter grænser? Hvordan undgår du at blive opfattet som kedelig voksen, når du rent faktisk kan fremstå som sådan, når du griber ind? 

Det ville jeg fokusere på i dit sted. 

Anmeld

28. februar 2014

SanJose

Rixer skriver:

Hvad er et eksempel?

Jeg kan godt forstå det er lidt op ad bakke for dig, når du ikke engang ved hvad et eksempel er. Undskyld, men altså..

Et eksempel er en henvisning til en konkret realisation af et generelt fænomen eller abstrakt idé, med det formål at lette modtagerens forståelse.

Anmeld

28. februar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SanJose skriver:

Jeg kan godt forstå det er lidt op ad bakke for dig, når du ikke engang ved hvad et eksempel er. Undskyld, men altså..

Et eksempel er en henvisning til en konkret realisation af et generelt fænomen eller abstrakt idé, med det formål at lette modtagerens forståelse.

Du misforstår spørgsmålet. Han spørger, hvilket eksempel, der henvises til - altså "HVAD (,mener du,) er et eksempel?" 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.