Mor og meget mere skriver:
Hvis man som pædagog forsøger at anvende gruppens jargon, punkterer og udhuler man den let. De unge bruger den netop for at markere deres fælles identitet, og det sidste, de ønsker, er at dele den med andre, i særdeleshed voksne autoriteter. Derfor kan man selvfølgelig godt i sjov tage et udtryk i brug, men i det øjeblik, der går inflation i "deres" ord, så de bliver fælleseje, mister de - altså ordene - deres status. På linje med, at du som pædagog får lavet en piercing magen til gruppens eller kopierer deres tøjstil. Det er indtrængen på deres territorium. Derudover er du utroværdig, hvis du som voksen "gør dig til" og ændrer sprog, påklædning osv. - du skal netop vise, at du hviler i dig selv og er sikker på, hvem du er, så de kan spejle sig i din sikkerhed omkring, hvem DU er.
Jeg synes, du skal gøre dig nogle overvejelser omkring uhensigtsmæssig sprogbrug i en gruppe. Hvis et kendetegn for gruppens jargon er, at de udtrykker sig fx racistisk eller sexistisk - uden at de nødvendigvis mener det så slemt, som det lyder - skal du så som pædagog gribe ind, eller skal du lade dem bevare deres jargon? Som lærer i overbygningen kan jeg ikke ændre på, at en pigeklike kalder andre piger for "bitches" eller siger "so" om andre, når de ses privat, men i vores fælles domæne - skolen - vil jeg ikke acceptere det, og der er det min opgave at gøre dem opmærksomme på, hvilke negative reaktioner, de vil møde, hvis de tager det sprog i brug uden for deres lukkede/private sfære. Også selvom DE mener, at det jo ikke er så slemt ment.
På samme måde med en drengegruppe, der bruger "bøsse" som for-sjov-drilleord. De skal vide - og vi skal fortælle dem - at det ikke er acceptabelt i det offentlige rum, og at deres omgivelser vil reagere negativt på den jargon. Og der er din udfordring som pædagog at vejlede dem i dette, uden at du af den grund fremstår som røvkedelig og snerpet i deres øjne. Hvordan bevarer du deres respekt og accept samtidig med, at du sætter grænser? Hvordan undgår du at blive opfattet som kedelig voksen, når du rent faktisk kan fremstå som sådan, når du griber ind?
Det ville jeg fokusere på i dit sted.
Jeg vil hellere ikke accepter det. Der er nogle faste regler og rammer