inspireret af tråden om hvem der skal med til fødslen kan jeg ikke lade være med at studse over at mange skriver de har en backup hvis nu manden bliver dårlig/ikke kan klare det/skal ud og ryge osv...
er det en normal tankegang at man skal tage über hensyn til manden mens man selv ligger i smertehelvede og er ved at føde hans barn?
har godt nok aldrig skænket en tanke at tage hensyn til min mand under fødslen, selvfølgelig er det ikke behageligt at se sin kone/kæreste ligge i smerter, men det er jo ikke ham der har smerterne 
nå blot en undren herfra 

En af min mands venner kunne ikke have sex med sin kone et år efter fødslen fordi det havde været så traumatisk for ham at se (det var en hård fødsel).
Jeg synes det er supervigtigt at man tager hensyn til mandens følelser i fødselssituationen. Man kan da også bare lade være, men jeg kan ikke se hvordan det skal kunne gavne hverken ham, én selv eller parforholdet at han har en virkelig dårlig oplevelse som kan sætte sig i ham i lang tid.
Jeg lavede den aftale med min mand at han kunne holde sig oppe ved mit hoved, så han slap for at se hvad der foregik mellem benene. Samtidig var det også ved hovedet at jeg havde mest brug for ham, så han kunne holde mig i hånden, så det var en win-win.
Hvis han havde haft brug for at gå ud og trække noget luft, eller for at dulme nerverne, så skulle han da selvfølgelig have lov til det. Og hvis det havde været så ubehageligt for ham at han ikke kunne være til stede, ville jeg da aldrig have tvunget ham.
Jeg havde ikke lyst til at have andre med til fødslen, kunne ikke se hvorfor jeg ikke kunne være lidt alene ind imellem. Men han blev ved min side i de 5 timer vi var på hospitalet (og de 15 timer jeg havde veer inden vi kom dertil).
Anmeld