Når svigermor er for meget!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2014

Anonym trådstarter

Det skal også nævnes, at min pige blev født i uge 35, og har lige fra dag 1, haft brug for at være meget sammen med sin mor og far. Vi brugte den første uge af hendes liv på sygehuset, hvor vi kun havde haft besøg af mine forældre og 2 søstre. Min kærestes familie kom ikke, fordi at hans lillesøster ikke måtte være på neonatalafdelingen. (Aldersgrænsen var 12år). Da vi blev udskrevet, sagde vi til venner og familien, at vi gerne ville være foruden besøg de første par dage, for at den lille stille og roligt vennede sig til de nye omgivelser og lugte osv.
Allerede dagen vi kom hjem, to timer efter, stod min svigermor og A hjemme ved os og ville se hende.. Der følte jeg at hun kørte sig eget show, og var ligeglad med vores 'regler'.. Min kæreste sagde også til hende, at det ikke var iorden. De så hende, men kørte igen efter 3 kvarter. (Meget lange 3 kvarter!)
Tro det eller ej, så kom hun igen dagen efter, med hendes mor. (Min kærestes mormor, vores piges oldemor). Og så VILLE de begge to bare holde hende. De blev virkelig sure, da jeg hentydede til at jeg ikke ville have det.. Mormoren/oldemoren tog hende ud af armene på mig, bogstavligtalt. Jeg var så følsesladet, at hvis jeg havde sagt noget til hende, havde jeg givet mig til at tude.. Det magtede jeg ikke..
Altså jeg tror også at jeg ville se helt anderledes på det hele, hvis min svigermor spurgte om tingene - i stedet for bare at handle. Og hvis vi havde fået en bedre start fra starten af..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2014

Anonym trådstarter

Abemor skriver:

Det lyder som om du har en svigermor der elsker sit barnebarn overalt på jorden og er meget stolt af hende. Hun forsøger at danne et godt bånd mellem hende og faster ved at lade hende hjælpe og være med i de ting, der sker omkring baby. Hun hjælper og aflaster jer, ved fx at overtage når I skal ned og handle.

jeg ved det kan føles som et overgreb når andre "tager" ens barn og vil hjælpe. Det kan være SÅ svært (min svigerfar gør det). Men prøv at forestil dig det modsatte - at de ikke gad hende, at de ikke nussede og kyssede hende, at faster ikke gad hende

prøv at få vendt dit syn på sagen, for det lyder som om, at du har en super svigerfamilie

Kan slet ikke se det positive i det, når hun gør noget jeg ikke bryder mig om, eller har brug for at hun gør.. Har ikke brug for at hun aflaster, eller hjælper så tidligt i forløbet.. Så kan jeg kun sige det modsatte om det

Anmeld

2. februar 2014

Sandratoft

Anonym skriver:

Det skal også nævnes, at min pige blev født i uge 35, og har lige fra dag 1, haft brug for at være meget sammen med sin mor og far. Vi brugte den første uge af hendes liv på sygehuset, hvor vi kun havde haft besøg af mine forældre og 2 søstre. Min kærestes familie kom ikke, fordi at hans lillesøster ikke måtte være på neonatalafdelingen. (Aldersgrænsen var 12år). Da vi blev udskrevet, sagde vi til venner og familien, at vi gerne ville være foruden besøg de første par dage, for at den lille stille og roligt vennede sig til de nye omgivelser og lugte osv.
Allerede dagen vi kom hjem, to timer efter, stod min svigermor og A hjemme ved os og ville se hende.. Der følte jeg at hun kørte sig eget show, og var ligeglad med vores 'regler'.. Min kæreste sagde også til hende, at det ikke var iorden. De så hende, men kørte igen efter 3 kvarter. (Meget lange 3 kvarter!)
Tro det eller ej, så kom hun igen dagen efter, med hendes mor. (Min kærestes mormor, vores piges oldemor). Og så VILLE de begge to bare holde hende. De blev virkelig sure, da jeg hentydede til at jeg ikke ville have det.. Mormoren/oldemoren tog hende ud af armene på mig, bogstavligtalt. Jeg var så følsesladet, at hvis jeg havde sagt noget til hende, havde jeg givet mig til at tude.. Det magtede jeg ikke..
Altså jeg tror også at jeg ville se helt anderledes på det hele, hvis min svigermor spurgte om tingene - i stedet for bare at handle. Og hvis vi havde fået en bedre start fra starten af..

Du må stoppe din svigermors show, hun skal ikke trampe sådan på dig. Kan godt være de andre siger til dig at du skal være taknemmelig for en farmor der vil sit barnebarn, men synes ikke hendes handlinger overfor dig er i orden! 

Anmeld

2. februar 2014

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Du må stoppe din svigermors show, hun skal ikke trampe sådan på dig. Kan godt være de andre siger til dig at du skal være taknemmelig for en farmor der vil sit barnebarn, men synes ikke hendes handlinger overfor dig er i orden! 

Tak - det er virkelig rart at hører, at det ikke bare er mig, der er total over hys over mit barn. Jeg har rigtig rigtig svært ved bare tanken om at konfrontere hende med det.. Men jeg må jo tage mig sammen. Ellers bliver det jo aldrig et godt forhold vi har til hinanden..

Anmeld

2. februar 2014

Lotus86

Har godt nok lidt svært ved at forstå mange af de kommentarer om at du skal nyde, at din svigermor gør dig smadder ked af det. Det kan godt være at hendes gøren i nogles øjne vil være en hjælp, men når du ikke har det godt med det, så det jo ikke nogen hjælp. Hun træder på dig, og respekterer ikke dine grænser, og det er ikke okay. Man kan godt være glad for sit barnebarn uden man behøver gå over morens grænser. Jeg kan 100% forstå dig, man er så sårbar som nybagt mor, og følelserne sidder uden på tøjet. Som mange andre også råder dig til, så bliver du nødt til at sige noget, jeg ville dog nok ikke sætte mig ned og tage en snak med hende, men sige noget i de enkelte situationer når de opstår, og så er det bare ærgerligt hvis hun bliver sur, det er jeres barn, og tingene skal foregå på jeres præmisser, ikke hendes.

Anmeld

2. februar 2014

Sandratoft

Anonym skriver:

Tak - det er virkelig rart at hører, at det ikke bare er mig, der er total over hys over mit barn. Jeg har rigtig rigtig svært ved bare tanken om at konfrontere hende med det.. Men jeg må jo tage mig sammen. Ellers bliver det jo aldrig et godt forhold vi har til hinanden..

Men hvad siger din kæreste til det hele? Synes han også hun overskrider grænser?

Anmeld

2. februar 2014

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Men hvad siger din kæreste til det hele? Synes han også hun overskrider grænser?

Altså der er han heldigvis rigtig forstående overfor det jeg siger og mener. Og i langt de fleste situationer, giver han mig ret og syntes det samme. Men det er aldrig i øjeblikket det sker. Der tænker han ikke så meget over det, siger han. Han er selvfølgelig blevet mere opmærksom på de forskellige ting, fordi jeg snakker om dem hver gang vi har været sammen.
Han har det på samme måde, med mine forældre, som jeg har med hans, når det kommer til at konfrontere. Er der noget han ikke syntes om, siger han det til mig, og så snakker jeg med dem. Det er heldigvis ikke sket ved mine. Altså mine forældre er suveræne! Det syntes han heldigvis også :-) De spørger om alt stortset. Bliver der det mindste, siger de: "Du skal hvis over til din mor/far". Det er SÅ dejligt, at de forstår at man gerne selv vil også :-)

Anmeld

2. februar 2014

Lilotte87

Kan du så få sagt fra! Du kan lige så godt gøre det nu, for der vil komme mange situationer i fremtiden hvor du skal sige fra på vegne af din datter. 

Jeg synes så SLET ikke du er pyller. Ville ikke lade andre end min mand og jeg give mad og fanme nej om andre end os skulle skifte mit to måneder gamle barn. 

Du skylder alle at få sagt fra! Du opbygger mere og mere vrede. Måden du beskriver A på skærer i mit hjerte. 

Held og lykke 

Charlotte 

Anmeld

2. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Og det er min svigermor desværre
Hun vil være så meget ind over vores lille familie som muligt, og jeg holder det simpelthen ikke ud!!!

Efter min datter kom til verden, er hun virkelig blevet en belastning. Da jeg var gravid, var der ingenting med hende.
Hun vil konstant holde hende, og bliver min datter lidt ked, spørger hun med det samme, om hun ikke lige skal gå lidt rundt med hende (som om at hun var bedre end mig?) for at få hende lidt ned igen.. Når hun får lov til at holde hende, fx i køkkenet, tager hun hende altid med ind i et andet rum, fx stuen, og sætter sig godt til rette, med dyner/tæpper osv. og vil bare ikke af med hende igen
Hun kysser hende hele tiden - også på munden, hvilket jeg kun syntes at en mor og far gør! Jeg bliver især irreteret over det, fordi hun ryger
Min svigermor fik for 5år siden en efternøler, som er hendes lille kæleunge, rent ud sagt. Tøsen (vi kalder hende A) er overvægtig, og meget forkælet. Hun er naturligvis stolt over hendes nye titel 'faster' - og vil være så meget med til at passe den lille som muligt. Det kan jeg bare ikke have Jeg syntes hun er for lille og uerfaren.
Hun er snobbet - trods de 5år - næsvis og ligeud sagt ond, når hun ikke får sin vilje.
Hvis svigermor giver min datter flaske, siger A næsten hver gang, at nu vil hun altså gerne give hende resten. Det får A så lov til. (Af svigermor). Hun ved ikke engang hvordan man sidder ordenligt med hende! Er SÅ tosset over at svigermor ikke spørger mig først, om det overhovedet er iorden..
En dag vi var hjemme ved hende, skulle min kæreste og jeg i brugsen, som lå 10 min derfra. Vi skulle bare købe lidt ind til aftensmaden. Jeg mente at vi SAGTENS kunne have bettepigen med! Men min kæreste havde sagt til hans mor, at hun godt kunne blive her ved hende og A, mens vi lige handlede. Han sagde også til hende inden vi kørte: " Det er dig som holder hende - A skal altså ikke når vi ikke er der!".
Jeg sagde til min kæreste, at jeg var 100% sikker på, at A sad med den lille når vi kom tilbage. GANSKE rigtigt.. Hun sad med hende ALENE inde i stuen Pyha, jeg var sur..

Skal min datter skiftes af min svigermor (som hun går igang med af sig selv, når vi er på besøg!), spørger hun altid A, om hun ikke vil give hende tøj på bagefter fx. Min datter kan så ligge der og pyller, og få tøj på af en der ikke har forstand på det. Hvad med at tænke på pigens behov? Hun er ikke nogen dukke jo! Jeg er SÅ mega monster dårlig til at sige nej, så jeg siger ingenting. Ikke efter at hun nærmest skældte mig ud for at holde A udenfor. Så nu forventer jeg bare at min kæreste siger fra, på mine vegne. Han ved hvordan jeg har det med det! Det sker desværre bare for sjældent. Tror efterhånden at han har fået det indtryk, at jeg hader hans familie..

Ved ikke om det her blev alt for rodet.. Det hele er bare SÅ svært for mig at tackle. Jeg frygter hver gang at få besøg af hende. Hun er virkelig slem.. Ligeså er A..

Nogen gode råd? Eller andre der har det på samme måde?
Det skal lige siges at min datter lige er blevet 2 mdr!

Altså svigermor virker bare kærlig. Men det med lillepigen ville også være over min grænse. Jeg synes dog din beskrivelse af pigen er forfærdelig...hun er kun et barn og fortjener ikke den grimme beskrivelse.
Du og din kæreste må lære at sige fra. Svigermor gør ikke noget for at være ond. Det hun gør, gør hun af kærlighed og så må I sætte grænser.
Min svigermor spørge også og blander sig hvis mit barn græder. Jeg synes det er okay. Det handler ikke om at hun er bedre end dig. Det er blot for at hjælpe

Anmeld

2. februar 2014

Mum33

Anonym skriver:

Kan slet ikke se det positive i det, når hun gør noget jeg ikke bryder mig om, eller har brug for at hun gør.. Har ikke brug for at hun aflaster, eller hjælper så tidligt i forløbet.. Så kan jeg kun sige det modsatte om det

Men prøv alligevel. Kan godt være I pt ikke har "brug for hende", men tro mig - den dag man sidder i "saksen" med to børn i dp og to fuldtidsjob, og skal have hele trummerummen til at gå op i en højere enhed, så ELSKER man sin hjælpsomhed og kærlige svigermor. Så prøv for din egen skyld at se det positive

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.