Kontanthjælp i 2 mdr??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Synes også at have hørt noget med karantæne. Mener også at kommunen vil mene du skal prøve din bank, da det ikke er uforudset og du kunne have sparet op til de to måneder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Man kan IKKE få kontanthjælp når man er uddannelsessøgende. Man betragtes som værende uddannelsessøgende når man er imellem to uddannelsesforløb, som du er i dette tilfælde. Så er der undtagelser, men det lyder ikke som om du ryger under dem. 

Det er iøvrigt ganske normalt. Der er mange som kommer i den situation i løbet af deres uddannelse. 

Hov, kilde. 

https://info.jobnet.dk/mit+jobcenter/syddanmark/vejen/uddannelsessøgende-kontanthjælp

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
mor:) skriver:

Synes også at have hørt noget med karantæne. Mener også at kommunen vil mene du skal prøve din bank, da det ikke er uforudset og du kunne have sparet op til de to måneder.

Det lyder jo egentlig også fair nok. 

Anmeld

21. januar 2014

Carina:-)

Nu er det godt nok ikke aktuelt for mig.

Men synes det er urimeligt når man ellers ser hvad folk kan få penge til....

Det er trods alt mennesker der forsørger at få gang i deres liv med en uddannelse,og så kan de ellers se frem til 2 mdr uden penge .

Mange studerende har bolig,børn osv -så kan det da virke uoverskueligt at skulle stå uden penge i 2 mdr.

Og igen sammenholdt med at man kan få betalt sin tandlægeregning.,og andet godt -så ville det se bedre ud at man brugte pengene på at man hjalp de studerende med at fastholde deres studie 

OT 

Men tænker nogen gange at dem der skruer reglerne sammen har været skæve da de tog de beslutninger...

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

Nu er det godt nok ikke aktuelt for mig.

Men synes det er urimeligt når man ellers ser hvad folk kan få penge til....

Det er trods alt mennesker der forsørger at få gang i deres liv med en uddannelse,og så kan de ellers se frem til 2 mdr uden penge .

Mange studerende har bolig,børn osv -så kan det da virke uoverskueligt at skulle stå uden penge i 2 mdr.

Og igen sammenholdt med at man kan få betalt sin tandlægeregning.,og andet godt -så ville det se bedre ud at man brugte pengene på at man hjalp de studerende med at fastholde deres studie 

OT 

Men tænker nogen gange at dem der skruer reglerne sammen har været skæve da de tog de beslutninger...

Men, når man tager enkeltfag VED man jo at der bliver et hul mellem uddannelser. Så man kunne jo godt have haft det med i sine beregninger og lige ligge en lille sjat til side så man ikk går helt på røven i de to måneder ellers kunne man også forhøre sig lidt hos banken, venner og familie jo. Hvis man er på su er det jo ikke svimlende beløb man kommer til at mangle

Anmeld

21. januar 2014

Pcokate

Mor11 skriver:

Det lyder jo egentlig også fair nok. 

Jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået det princip.

Hvorfor tror man at studerende har så mange penge at de kan ligge til side til 2 mdr uden indkomst? Vi har som familie et rådighedsbeløb på omkring 3000,- når alle regninger er betalt.

Der er intet at spare op af ligesom vi ikke rejser m.m. Men ønsker os div. Ting i gaver og prøver konkurrencer.

Ja det er et valg at jeg tager udd. i stedet for mit gamle lorte job eller kontanthjælp. Men det er da et valg der gavner samfundet også...

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Pcokate skriver:

Jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået det princip.

Hvorfor tror man at studerende har så mange penge at de kan ligge til side til 2 mdr uden indkomst? Vi har som familie et rådighedsbeløb på omkring 3000,- når alle regninger er betalt.

Der er intet at spare op af ligesom vi ikke rejser m.m. Men ønsker os div. Ting i gaver og prøver konkurrencer.

Ja det er et valg at jeg tager udd. i stedet for mit gamle lorte job eller kontanthjælp. Men det er da et valg der gavner samfundet også...

Det er det helt sikkert, men når man ikk er under uddannelse kan man heller ikk få su. og man ved jo det kommer, så man kunne jo som ts, søge sommerjob i god tid, melde sig i vikarbureau og forklare hvornår man er til rådighed eller andet.  Ved udemærket at jobsne ikk hænger på træerne, men synes bare det er stort i forvejen at der er så mange økonomiske muligheder når man læser  

Anmeld

21. januar 2014

Pcokate

Mor11 skriver:

Det er det helt sikkert, men når man ikk er under uddannelse kan man heller ikk få su. og man ved jo det kommer, så man kunne jo som ts, søge sommerjob i god tid, melde sig i vikarbureau og forklare hvornår man er til rådighed eller andet.  Ved udemærket at jobsne ikk hænger på træerne, men synes bare det er stort i forvejen at der er så mange økonomiske muligheder når man læser  

Det er jo netop det. oven i det er su forudbetalt og job bagudbetalt. Så man skal have et arbejde imens man er i skole (og hvornår ser man så sit barn?). Derudover skal det være nok til at matche su+tillæg+lån+alt det boligsikring og hjælp til institution som man jo mister når man tjener deroppe ad (da lånene jo ikke tæller med i beregningerne). Så selv hvis man finder et arbejde skal man (ihvertfald vi) have fuldtidsjob samtidig med skole og barn (Ihvertfald i en måned hvis ikke mere da alt støtte bliver beregnet på årlig indtjening, koster det nok i de mdr. man kun havde su).

Der er heller ingen sommerferie (på trods af krav om 3 uger til knægten i sfo'en) til knægten. 

det er i mine øjne ikke fair. 

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Pcokate skriver:

Det er jo netop det. oven i det er su forudbetalt og job bagudbetalt. Så man skal have et arbejde imens man er i skole (og hvornår ser man så sit barn?). Derudover skal det være nok til at matche su+tillæg+lån+alt det boligsikring og hjælp til institution som man jo mister når man tjener deroppe ad (da lånene jo ikke tæller med i beregningerne). Så selv hvis man finder et arbejde skal man (ihvertfald vi) have fuldtidsjob samtidig med skole og barn (Ihvertfald i en måned hvis ikke mere da alt støtte bliver beregnet på årlig indtjening, koster det nok i de mdr. man kun havde su).

Der er heller ingen sommerferie (på trods af krav om 3 uger til knægten i sfo'en) til knægten. 

Næ, men igen. Det er jo jeres valg at have børn og studere. I får forsøgersatser og billige lån i forvejen, man skal jo stoppe et sted. I øvrigt er det med forud og bagud det samme for mange i arbejde. 

Jeg er 14. Dages lønnet og hvis jeg bliver fyret på den forkerte dag, er jeg også uden indkomst i en måned. Men pengene kommer jo. Bare senere. 

og ja, det er ikk meget man vil se sind børn hvis man skal arbejde ved siden a studie, men det er for en kort periode. Al den anden tid hvor su'en går ind, har i den samme tid som ellers. Nogen gange er livet hårdt og man må yde en ekstra indsats.

sorry hvis det lyder hårdt, synes bare at det kan blive liiiige sjovt nok nogen gange. 

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Pcokate skriver:

En anden ting er, at det kan være svært at bevise at man rent faktisk er mellem uddannelser og ikke bare lige vil have betalt sommerferien inden man vil finde sig et job. Kan huske at min kæreste først fik svar på optagelse på uddannelse den sidste dag i juli. Så, han ville jo ikke kunne redegøre for at han var imellem uddannelser i maj måned.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.