Downs syndrom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2013

SjeBets

Jeg er af den holdning hvis man vælger en NF så er man vel afklaret omkring at har barnet en "defekt" så vil man have det fjernet. Hvorfor skulle man ellers få NF' en. Hvis man ville tage narnet uansey kunne man lige så godt fravælge den nf. Jeg fik den ikke med mine to første eller det vil sige dengang blev man ikke tilbudt scanninger med mindre de troede der var noget galt eller man var over 35

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2013

Lunae

Sandratoft skriver:

Af ren nysgerrighed: Hvis i til nf, fik af vide at der var stor chance for et barn med Downs syndrom, ville i så få foretaget en abort, eller se tiden an om i ikke fik et raskt barn alligevel? Eller, måske er downs syndrom måske slet ikke et abort grundlag for dig/jer?

Det er jo et virkelig svært spørgsmål! Det er så nemt for os, som aldrig har stået med valget, at have en mening om det, men tror måske at man vurderer sine værdier og tanker!

Min holdning er helt klar - abort ville ikke være en mulighed for mig pga af downs syndrom. Jeg tror på at vores familie ville kunne rumme et barn med downs og jeg er af den overbevisning at der er en dybere mening med livet! Når det så er sagt, så ved man ikke hvad man ville gøre, før man står i situationen!

Anmeld

25. november 2013

lineog4

SjeBets skriver:

Jeg er af den holdning hvis man vælger en NF så er man vel afklaret omkring at har barnet en "defekt" så vil man have det fjernet. Hvorfor skulle man ellers få NF' en. Hvis man ville tage narnet uansey kunne man lige så godt fravælge den nf. Jeg fik den ikke med mine to første eller det vil sige dengang blev man ikke tilbudt scanninger med mindre de troede der var noget galt eller man var over 35

Ikke enig - for det første kan der også tjekkes for andres trixomier - mener det er 18 og den er ulig liv, dvs. Det er ikke kun valg om Down men også andre "defekter". Derudover er der med Down ofte forbundet andre "defekter" især hjertefejl, så opdages down bliver barnet tjekket mere grundigt i løbet af graviditeten så man er parat til eventuel operation når barnet. Det vil sige det er ikke alene en scanning der handler om liv og død, men også en scanning der diagnosticerer og dermed er mere obs i graviditeten og lige efter fødslen. Selvom jeg ikke er sikker på jeg ville fravælge et barn med down ville jeg stadig  ønske scanningen

Anmeld

25. november 2013

SjeBets

lineog4 skriver:

Ikke enig - for det første kan der også tjekkes for andres trixomier - mener det er 18 og den er ulig liv, dvs. Det er ikke kun valg om Down men også andre "defekter". Derudover er der med Down ofte forbundet andre "defekter" især hjertefejl, så opdages down bliver barnet tjekket mere grundigt i løbet af graviditeten så man er parat til eventuel operation når barnet. Det vil sige det er ikke alene en scanning der handler om liv og død, men også en scanning der diagnosticerer og dermed er mere obs i graviditeten og lige efter fødslen. Selvom jeg ikke er sikker på jeg ville fravælge et barn med down ville jeg stadig  ønske scanningen

Læs første sætning. ... det er min holdning, siger ikke det er sådan

Anmeld

25. november 2013

lineog4

SjeBets skriver:

Læs første sætning. ... det er min holdning, siger ikke det er sådan

Er også bare ikke enig i den holdning, fordi for mig var nakkefoldscanning ikke for at skulle fravælge barnet men for at være sikker på at skulle der være et barn med Down så skulle der hurtigt findes ud af om der var alvorlige hjertefejl for det ville være afgørende for mig og ikke down, derfor ikke de søger for en slags defekt og kun en og finder de den vil jeg afslutte

Anmeld

25. november 2013

FF

nu bor jeg på færøerne og her har man ikke NF, kun scanning I uge 18-20 men om jeg fik en tidlig scanning, så nei havde ikke fået en abort, om barnet havde downsyndrom( eller  noget anden form for sygdom)

Anmeld

26. november 2013

L&V

Vi har været helt enige om det. Hvis første barn havde ds havde vi fået det hvis efterfølgende børn havde haft ds havde vi ik fået det.

Anmeld

26. november 2013

asff

Sandratoft skriver:

Af ren nysgerrighed: Hvis i til nf, fik af vide at der var stor chance for et barn med Downs syndrom, ville i så få foretaget en abort, eller se tiden an om i ikke fik et raskt barn alligevel? Eller, måske er downs syndrom måske slet ikke et abort grundlag for dig/jer?

Min kæreste og jeg er uenige, jeg ville beholde barnet og han ville ikke. Men er ikke i tvivl; hvis vi havde fået at vide, at det var et barn med downs, havde jeg beholdt det. Punktum

Anmeld

26. november 2013

FruK

Nu er man jo heldigvis ikke nødt til at vælge ud fra en sandsynlighed, men kan få at vide med sikkerhed, om barnet har downs eller ej.

Jeg fik et dårligt tal til NF i min sidste graviditet, og fik derfor lavet moderkagebiopsi. Den var fin - men hvad vi ville have gjort, hvis den ikke havde været, ved jeg ikke.

Det er jo ikke kun et spørgsmål om Downs eller ej. Der kan også være andre, værre ting i spil. Var det "kun" Downs havde vi måske nok valgt at beholde hende alligevel - men vi kunne ikke tage stilling til det, før vi stod i det.

Jeg synes ikke man kan sige, at man bare kan springe NF over, hvis man vil beholde barnet selvom det har Downs. De tjekker jo som nævnt for andre ting end Downs - også ting som kan være dødelige. Og selvom man kunne finde på at vælge er sygt barn til, så er det måske meget rart at være forberedt på, at det er sådan.

Anmeld

26. november 2013

Maja!

Da jeg blev gravid med min datter var manden og jeg enige om at hvis vi til nf fik at vide at der var stor chance for at babyen havde downs ville vi for fortaget en moderkage biopsi for at være sikker og en abort hvis det var tilfældet..

Dagen kom så til vores nf, og vi ser hjertet og de begynder at måle nakkefolden, der bliver ret stille i lokalet og scanningsdamen går pludselig ud af rumme, tilbage med hende kommer en læge.. de kigger på baby og fortæller at vi er i høj risiko for at få et barn med downs. 

De giver os en tid næste morgen til moderkage biopsi. 

Jeg er knust (min datter var den først graviditet ud af 3 hvor der havde været liv). vi kom hjem fra sygehuset og jeg brugte hele dagen og aftenen på at søge på nette om højrisiko. det ender med at jeg faktisk bliver helt i tvivl om jeg vil have fortaget biopsien.. min mand holder fast og vi møder op på sygehuset næste dag, efter fleres mislykket forsøg får vi en ny tid til biopsi da baby er for aktiv! 

Det var et klart tegn for mig, jeg skulle ikke rode mere i det..Og at hvis jeg fik et barn med downs så var der nok en mening med det.. vi aflyste biopsien og fik et par ekstra scanninger, der var ingen tegn på downs udover en for stor nakkefold. 

Men som vi fik at vide under hele graviditeten så var der stadig chance for at få et barn med downs. 

Men ja min datter kom til verden og hun er sund og rask der er ikke en dag hvor jeg fortryder mit valg.. 

Vil dog sige at jeg ikke ved hvordan jeg vil reagerer næste gang, i og med at vores datter også skal tages hensyn til.. 

Beklager det lange indlæg men ja man ved nok aldrig hvordan man reagerer før man står i situationen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.