Sandratoft skriver:
Af ren nysgerrighed: Hvis i til nf, fik af vide at der var stor chance for et barn med Downs syndrom, ville i så få foretaget en abort, eller se tiden an om i ikke fik et raskt barn alligevel? Eller, måske er downs syndrom måske slet ikke et abort grundlag for dig/jer?
Åh, jeg synes, det er så svært, for mange med Downs har gode liv og er enormt berigende for deres omgivelser. MEN mange er også rigtig alvorligt syge, - helt små babyer må gennemgå traumatiserende hjerteoperationer mv. gang på gang osv. osv.
Jeg er selv mor til et barn med et syndrom, og jeg kan fortælle, at det absolut værste jeg ved er, når hun er syg! Det er så hårdt at se sit lille barn i smerter og med stor angst blive behandlet med nåle, slanger og alverdens apparater og medicin. Jeg tænker ofte, når vi står i de - heldigvis forbipasserende situationer på børneafdelingen - at vi fanme er heldige, at vores datter ikke er kronisk syg, men blot har højere risiko for det hele...
Og så er der det med søskende. Der ER forskel på, om det handicappede barn er den første, anden eller tredje i rækken. Og forskel på, hvor meget overskud man har som familie.. Der er SÅ meget, der spiller ind.
Jeg tror ikke, jeg ville kunne vælge et Downs barn fra, men blev jeg gravid med et nu, burde jeg nok gøre det. - For mine to pigers skyld, - både den handicappede såvel som den raske.
Anmeld