Puha jeg synes det er svært - efter vi mistede Lia har vi jo talt og talt om en masse hvis'er, hvad hvis hendes hjertefejl var en hvor man kunne have opereret, hvad om vi havde valgt en operation med det til følge at hun de første år ville lide af iltmangel og formodentlig med en retardering til følge, hvad om i sidste operation var blevet hjerneskadet som en historie der har været bragt i Politiken. Jeg nåede at have hende i mine arme, jeg nåede at vide jeg ville elske hende trods handicap - men gælder det samme hvis jeg er 12 Uger henne?
Jeg har tilgengæld også stået i helvede og kæmpet mig op ikke mindst med min store datter i hånden - jeg har bragt usikkerhed, sorg og død ind i hendes liv og ville jeg kunne det igen som et bevidst valg. Med down følger ofte en hjertefejl, der følger formodentlig ikke et langt liv - kan jeg bringe det ind i vores liv igen eller er det for egoistisk?
Jeg ved jeg hellere havde er handicappet barn end et dødt barn, men jeg ved ikke om jeg kan tilvælge er barn der ryster vores grundvold igen. Da jeg blev gravid efter Lia talte vi meget om det, og vi var enige om for vores stores datters skyld ville vi fravælge et barn der havde en hjertefejl der var ulig liv som Lias, men Down afhang af hvor meget der fulgte med.
Anmeld