Mor og meget mere skriver:
Betyder brug af prævention i dine øjne, at kvinden implicit har lovet at få en abort, hvis præventionen svigter? For mig er der tale om en helt ny og uventet situation, som vi så måtte tage stilLing til. Når jeg bruger prævention, er det ikke et udtryk for et løfte til min mand om, at abort er næste, naturlige skridt. Det er udelukkende en bestræbelse på ikke at blive gravid.
Jeg synes, du lægger et kolossalt ansvar på kvinder, hvis det er udtryk for løftebrud og at ombestemme sig ikke at være parat til en abort, blot fordi man har sagt ja til prævention. Og så synes jeg generelt, at man bør være åben for, at livet indimellem kommer bag på en og afviger fra masterplanen, og at man i sådanne situationer som par som minimum må tage sin beslutning "fra scratch" i stedet for som en selvfølge at køre på principper og implicitte aftaler.
Personligt tror jeg så heller ikke, at ret mange mænd i faste forhold opfatter det som en naturlov, at kvinden får en abort, hvis præventionen svigter.
Om ikke andet understreger debatten her da, at det er en rigtigt god ide som par at have talt om konsekvenserne af en ufrivillig graviditet, før man evt. står i situationen. Jeg vil heller ikke synes, det er fair over for manden, hvis kvinden på intet tidspunkt har fortalt ham, at en abort for hendes vedkommende er udelukket.
Ja det synes jeg. Selvfølgelig kan man da snakke om det, forhåbentligt. Men jeg synes at der ligger en aftale måske explicit i det at bruge prævention, at man ikke vil have flere børn. I hvert fald ikke nu. Derfor bruger man prævention.
Ja det kan godt være at jeg lægger et ansvar over på kvinder. Men det er jo også dem der kan trække tingene ned over de mænd der ikke er interesseret i børn. Så derfor synes jeg, at hvis man er i et forhold, og den ene part klart har meldt ud, at han ikke er interesseret i flere børn, så synes jeg at det er mangel på respekt hvis man ignorerer det og siger, nå tak for dit input, men eftersom det er mig der skal gennemgå en abort så siger jeg nej.
Jeg kan godt høre, at vi er rigtig langt fra hinanden her.
Selvfølgelig kan man da snakke om tingene men jeg synes ikke at kvinden her er villig til at snakke om tingene. Jeg elsker mine børn mere. At manden så finder sig i det, er jo fair nok. Der er vi så bare forskellige. Jeg er så bare glad for, at min mand ikke ville.