Twinkle little star skriver:
Jeg tænker lige.. Det kunne snildt ha været min søn i havde set, dog er han 5 år, blande bland selv snold til en fredag aften!
Han får helt selv lov at blande det han kunne tænke sig.. - for han spise 5 stykker, og så gider han det ikke mere, da han voldspist af det frugtfad vi har på bordet!
Jeg kan få helt ondt i maven over at "ej det ville mine børn ikke få lov til, bla bla bla" - der er næsten lige så meget usundt i et stykke spegepølse som i et stykke pålægschokolade, men det er da ren sundhed at sende spegepølsen med i bh..
Jeg er på ingen måde fanatisk hvad angår sukker! Jeg har set hvad nul sukker i hverdagen gør ved børn der får tilbudt et glas saftevand! De hælde ned i store mængder, for nu må de endelig! Så er det måske sundere med det enkelte glas til aftensmaden, så de har et mere naturligt forhold til det og selv siger fra.
- som det første idag i kiwi går min søn hen og tar et æble.. fyldt med farlig frugt sukker (føøøøj da), og på fredag må han gerne blande for 30 kr bland selv..
hiv hatten op, tag briller på og se på hele konteksten, ikke bare en brøkdel af det!
Enig et langt stykke hen af vejen, vi har en "plejer" mentalitet om hvad er sundt og hvad skal vores børn have - bare rugbrød fx en god sund madpakke skal bestå af rugbrød - øhh nej ikke i Italien eller Tyrkiet og deres mad er lige så lødigt som vores.
og vi har fået en sukkerforskrækkelse med os i takt med maven voksede - jeg kan sagtens forstå vi ikke skal hælde vingummi i vores børn (og må indrømme det egentlig ikke er sukkeret jeg er mest "bange" for men alle de skønne Eer), men der fra til der ikke må komme glasur på en fødselsdagsbolle er for mig et overdrev.
Og den 3 årige kunne jo som min være nummer 3 i flokken og klog nok til at se at hans 3 stykker vingummi bare ikke fylder det samme som hans 10 årige søster slikpose til en 20er. Og hånden på hjertet hvor mange af vores børn spiser alt deres slik og hvor mange af os voksne spiser resten når de er gået i seng 
Vi er forfærdelig hurtige til at pege af hinanden - jeg peger da og selv bare ikke lige om slik, men så måske over den postkasserøde spegepølse eller knorrs lasagne eller hvad det kan være. Og har nogen gange følelsen af det at være forældre er en konkurrence om hvem har mest overskud og er mest politisk korrekte - falder selv i den med begge ben, men forsøger hele tiden at holde fast på jeg gør det her fordi det er godt for mig og mine og ikke fordi det skal se godt ud. Og jeg lader mine børn blande for 30 kr også selvom jeg nu ved nogen vil undre sig. Læste en gang, at rod i hjemmet er en hjælp til andre for så kan de komme og føle sig mere oven på
Så vil nu se mine store silikoser som hjælp til andre for så føler de sig mere oven på
Og mit eneste problem med dem er min vægt...
Eneste jeg er uenig i er argumentet, hvis man ikke får lov så spiser man mere... Fik den samme da vi nægtede vores datter fjernsyn de første to år af hendes liv, hun ender med kun at ville se fjernsyn. Men den holder ikke her, derimod lille lillebror hvor vi ikke kunne holde den er mest glad for fjernsyn. Trangen til de søde sagformå jeg indrømme handler om noget helt andet. Og der er hverken noget galt med 30 kr silikoser, 10 vingummier eller slet intet slik - det er som det er bedst for den enkelte familie....