Hvor meget slik?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2013

modesty

Tidligere i dag stod jeg og blandede en fredagsslikpose til mine drenge. Ved siden af står en mor med sine 2 børn. En på ca 6 og en på ca 3.

De får en pose og en skovl hver, og så giver de den ellers gas. De får for 30 kr hver! Ved ikke om det er mig, men det synes jeg virkelig er meget.

Mine drenge er 3½ og får for 6-8 kr hver fredag. De får ikke selv lov til at blande. De får hver deres pose og så peger de på det de gerne vil have og så bestemmer jeg hvor mange stykker.

Hvad er jeres regler omkring slik? Og hvor ofte får jeres børn slik?

Min dreng er godt nok kun to, så det kan sevfølgelig nå at ændre sig, men han får ikke slik. Han kan få et stykke chokolade i ny og næ, og smage lidt saft og sådan, og hvis der er fødselsdag eller lignende får han lidt kage, men ellers ikke.

Jeg er ikke vokset op med fredags/lørdagsslik, så det er et koncept der ligger ret fjernt fra mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2013

Tip!

Jeg tænker lige.. Det kunne snildt ha været min søn i havde set, dog er han 5 år, blande bland selv snold til en fredag aften! 

Han får helt selv lov at blande det han kunne tænke sig.. - for han spise 5 stykker, og så gider han det ikke mere, da han voldspist af det frugtfad vi har på bordet!

Jeg kan få helt ondt i maven over at "ej det ville mine børn ikke få lov til, bla bla bla" - der er næsten lige så meget usundt i et stykke spegepølse som i et stykke pålægschokolade, men det er da ren sundhed at sende spegepølsen med i bh.. 

Jeg er på ingen måde fanatisk hvad angår sukker! Jeg har set hvad nul sukker i hverdagen gør ved børn der får tilbudt et glas saftevand! De hælde ned i store mængder, for nu må de endelig! Så er det måske sundere med det enkelte glas til aftensmaden, så de har et mere naturligt forhold til det og selv siger fra. 

- som det første idag i kiwi går min søn hen og tar et æble.. fyldt med farlig frugt sukker (føøøøj da), og på fredag må han gerne blande for 30 kr bland selv.. 

hiv hatten op, tag briller på og se på hele konteksten, ikke bare en brøkdel af det! 

Anmeld

4. november 2013

TNBC

Twinkle little star skriver:

Jeg tænker lige.. Det kunne snildt ha været min søn i havde set, dog er han 5 år, blande bland selv snold til en fredag aften! 

Han får helt selv lov at blande det han kunne tænke sig.. - for han spise 5 stykker, og så gider han det ikke mere, da han voldspist af det frugtfad vi har på bordet!

Jeg kan få helt ondt i maven over at "ej det ville mine børn ikke få lov til, bla bla bla" - der er næsten lige så meget usundt i et stykke spegepølse som i et stykke pålægschokolade, men det er da ren sundhed at sende spegepølsen med i bh.. 

Jeg er på ingen måde fanatisk hvad angår sukker! Jeg har set hvad nul sukker i hverdagen gør ved børn der får tilbudt et glas saftevand! De hælde ned i store mængder, for nu må de endelig! Så er det måske sundere med det enkelte glas til aftensmaden, så de har et mere naturligt forhold til det og selv siger fra. 

- som det første idag i kiwi går min søn hen og tar et æble.. fyldt med farlig frugt sukker (føøøøj da), og på fredag må han gerne blande for 30 kr bland selv.. 

hiv hatten op, tag briller på og se på hele konteksten, ikke bare en brøkdel af det! 

helt enig. jeg kender en pige, der ikke fik slik før hun var næsten 6, og hun blev helt besat af det. plagede hele tiden. jeg fandt hende i et skab, fordi hun skammede sig over at hun havde drukket en cola der var til os alle tre(en halvliters, der var lidt under halvt fuld)

og jeg har også set det der med saftevand, at det bare bliver hældt ned og så vil de have mere. det bliver ikke nydt, fordi de skal tage chancen når den nu er der.

Anmeld

4. november 2013

Skouboe

Ingen af mine unger kan lide slik, så det giver sig selv.

Anmeld

5. november 2013

*Pingvinen*

Fordelen ved børn i den alder er, at når de er mættet af alt det søde, priser de bare ikke mere! Ikke som vi voksne, der bare skovler i hovedet. Også kan ingen jo se om de havde gjort noget ekstraordinært ved at få det slik. Foragelsen kan jo også have gået den anden vej, hvor hun rynker næse af din måde :-)

Anmeld

5. november 2013

Chris86

Faith skriver:

Tidligere i dag stod jeg og blandede en fredagsslikpose til mine drenge. Ved siden af står en mor med sine 2 børn. En på ca 6 og en på ca 3.

De får en pose og en skovl hver, og så giver de den ellers gas. De får for 30 kr hver! Ved ikke om det er mig, men det synes jeg virkelig er meget.

Mine drenge er 3½ og får for 6-8 kr hver fredag. De får ikke selv lov til at blande. De får hver deres pose og så peger de på det de gerne vil have og så bestemmer jeg hvor mange stykker.

Hvad er jeres regler omkring slik? Og hvor ofte får jeres børn slik?

Vores på 2,5 år får lov til at pege på det hun ku tænke sig.:
Og vi lander ca på 2-3kr og hun er LYKKELIG! Ser ingen grund til mere.. Men i hverdagen er vi heller ikke sippet, alt med måde..

Anmeld

5. november 2013

Faith

*Pingvinen* skriver:

Fordelen ved børn i den alder er, at når de er mættet af alt det søde, priser de bare ikke mere! Ikke som vi voksne, der bare skovler i hovedet. Også kan ingen jo se om de havde gjort noget ekstraordinært ved at få det slik. Foragelsen kan jo også have gået den anden vej, hvor hun rynker næse af din måde :-)

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg er forarget. Jeg skriver at jeg synes det er meget slik til en 3 årig, og også at jeg er klar over at det meget vel kan være et særtilfælde eller en særlig anledning. Hvad andre gør må de helt selv om.

Anmeld

5. november 2013

*Pingvinen*

Faith skriver:

Meo

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg er forarget. Jeg skriver at jeg synes det er meget slik til en 3 årig, og også at jeg er klar over at det meget vel kan være et særtilfælde eller en særlig anledning. Hvad andre gør må de helt selv om.

Men noget sprang dig jo i øjnene, siden du lavede indlægget :-) En anden mulighed kunne jo også være, at han blandede slik til hele familien og det var hans tur til at bestemme :-)

Anmeld

5. november 2013

lineog4

Twinkle little star skriver:

Enig et langt stykke hen af vejen, vi har en "plejer" mentalitet om hvad er sundt og hvad skal vores børn have - bare rugbrød fx en god sund madpakke skal bestå af rugbrød - øhh nej ikke i Italien eller Tyrkiet og deres mad er lige så lødigt som vores.

og vi har fået en sukkerforskrækkelse med os i takt med maven voksede - jeg kan sagtens forstå vi ikke skal hælde vingummi i vores børn (og må indrømme det egentlig ikke er sukkeret jeg er mest "bange" for men alle de skønne Eer), men der fra til der ikke må komme glasur på en fødselsdagsbolle er for mig et overdrev.

Og den 3 årige kunne jo som min være nummer 3 i flokken og klog nok til at se at hans 3 stykker vingummi bare ikke fylder det samme som hans 10 årige søster slikpose til en 20er. Og hånden på hjertet hvor mange af vores børn spiser alt deres slik og hvor mange af os voksne spiser resten når de er gået i seng 

Vi er forfærdelig hurtige til at pege af hinanden - jeg peger da og selv bare ikke lige om slik, men så måske over den postkasserøde spegepølse eller knorrs lasagne eller hvad det kan være. Og har nogen gange følelsen af det at være forældre er en konkurrence om hvem har mest overskud og er mest politisk korrekte - falder selv i den med begge ben, men forsøger hele tiden at holde fast på jeg gør det her fordi det er godt for mig og mine og ikke fordi det skal se godt ud. Og jeg lader mine børn blande for 30 kr også selvom jeg nu ved nogen vil undre sig. Læste en gang, at rod i hjemmet er en hjælp til andre for så kan de komme og føle sig mere oven på  Så vil nu se mine store silikoser som hjælp til andre for så føler de sig mere oven på  Og mit eneste problem med dem er min vægt...

Eneste jeg er uenig i er argumentet, hvis man ikke får lov så spiser man mere... Fik den samme da vi nægtede vores datter fjernsyn de første to år af hendes liv, hun ender med kun at ville se fjernsyn. Men den holder ikke her, derimod lille lillebror hvor vi ikke kunne holde den er mest glad for fjernsyn. Trangen til de søde sagformå jeg indrømme handler om noget helt andet. Og der er hverken noget galt med 30 kr silikoser, 10 vingummier eller slet intet slik - det er som det er bedst for den enkelte familie....

Anmeld

5. november 2013

Tip!

Yurie skriver:

helt enig. jeg kender en pige, der ikke fik slik før hun var næsten 6, og hun blev helt besat af det. plagede hele tiden. jeg fandt hende i et skab, fordi hun skammede sig over at hun havde drukket en cola der var til os alle tre(en halvliters, der var lidt under halvt fuld)

og jeg har også set det der med saftevand, at det bare bliver hældt ned og så vil de have mere. det bliver ikke nydt, fordi de skal tage chancen når den nu er der.

Jeg er helt enig.. Jeg kan virkelig ikke have de forældre der nægter deres børn at smage de faaarlige usunde ting.. 

Børnene skal nok blive så store, så de selv køber det... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.