Jeg tror der er en udbredt misforståelse for hvad en behandlingsdom egentligt betyder.
En behandlingsdom er faktisk en hårdere straf en fængsel - ved fængsel, der afsoner du din dom, og færdig slut. Ved en behandlingsdom skal du igennem en behandling, enten ved at være på en aflåst pykiatrisk afdeling, eller ambulant - men uagtet om der er på den ene eller anden måde, betyder det terapi, samtaler, tests og rigtigt mange gange medicinsk behandling.
Ved en behandlingsdom er der som sådan ikke nogen tidsfrist for hvornår du er parat til samfundet igen - det skal afgøres af en lang række eksperter samt en undersøgelsesrapport, og dette sker med nogle års mellemrum - det kan faktisk betyde at nogle behandlinsdømte aldrig kommer tilbage til samfundet igen, og skal forblive på pykistrisk anstalt resten af deres dage.
I lige præcis denne sag, syntes jeg at systemet har fejlet i ligeså stor grad som moderen - systemet er ligeså skyldig som hun.. Hun har tigget om hjælp, opsøgt pykiatrisk skadestue osv.. Men IKKE en gang har hun modtaget hjælp!
Jeg mener at det er den helt rigtige dom, for hun er erklæret sinddsyg i gerningsøjeblikket, og tro mig (har arbejdet indenfor feltet), det er ualmindelig svært at få en diagnose. Ergo er en behandlingsdom det eneste rigtige.
Om spørgsmålet om hvorfor manden stadig er sammen med hende, kan jeg kun svare at han nok kan se at hun er meget syg, og ikke har gjort det af ond vilje.
Anmeld