Vækning af barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2013

Nessie

Anonym skriver:

Den med formiddag er prøvet. Men de siger at så vil barnet ikke sove til middag og så er det helt umuligt hele eftermiddagen. Så den er jo også lidt svær. 

Tjah, I må finde et kompromis, for din hverdag skal jo også hænge sammen.

Men jeg ville nok bare gøre som forældrene beder om, og så se om det ikke stille og roligt kommer ind i en passende rytme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2013

MorTil4<3

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym i tilfælde af forækdrene er herinde.

en far siger den anden dag til mig om jeg ikke kan vække barnet efter et par timer da de oplever barnet ikke altid vil sove til sædvanlig tid hjemme. Barnet falder så senere i søvn og er derfor træt når det vækkes om morgen.

jeg er ret så meget imod at vække et barn hvilket jeg siger, for der er jo en grund til barnet sover det mere til middag. Og det er slet ikke alle dage barnet sover mere end er par time. Nogen dage kun halvanden time og så en gang imellem mellem to en halv og tre en halv time. Og det må ikke lægges om formiddagen eller tidligere til middag. Så formiddagen er virkelig streng da barnet græder over ingenting.

det er jo en ond cirkel barnet er i. Men jeg tænker samtidig lidt at de gerne vil have lagt barnet til sædvanlig tid for at være selv. Hvilket jeg godt kan forstå, men hvis jeg skal vække et barn der stadig er træt hvordan tror de så ikke timerne indtil sengetid er,. Det skal siges det først er et problem nu fordi jeg har sagt hvor meget barnet har sovet.

hvad ville i gøre? Nok mest henvendt til dagpleje, men forældre må også gerne byde ind

vi havde også her en lang periode med knægten som lå og snakkede og legede til langt ud på aftenen istedet for at lægge sig til at sove, og der måtte vi også bede dagplejeren om at vække lidt før
og det hjalp

vi fandt så også ud af at han NEMT kunne sove 3 timer til middag!!!

sååå efter 2 timer bliver hans dør åbnet og så vågnede han stille af sig selv og var klar til at komme op (han sover inde da han ik kan sove i barnevogn)

Anmeld

14. august 2013

Anonym trådstarter

M (: skriver:

Det havde jeg ikke lige overvejet..

Det er helt i orden. Var jo ikke lige til at vide,

Anmeld

14. august 2013

Anonym trådstarter

Nessie skriver:

Tjah, I må finde et kompromis, for din hverdag skal jo også hænge sammen.

Men jeg ville nok bare gøre som forældrene beder om, og så se om det ikke stille og roligt kommer ind i en passende rytme

Det genere mig ikke at det er de to timer. Men jeg synes bare det er så forkert at vække barnet. Tror ikke der kommer noget godt ud af det. men det finder de jo bare selv ud af

Anmeld

14. august 2013

Anonym trådstarter

MilleMus1988 skriver:

vi havde også her en lang periode med knægten som lå og snakkede og legede til langt ud på aftenen istedet for at lægge sig til at sove, og der måtte vi også bede dagplejeren om at vække lidt før
og det hjalp

vi fandt så også ud af at han NEMT kunne sove 3 timer til middag!!!

sååå efter 2 timer bliver hans dør åbnet og så vågnede han stille af sig selv og var klar til at komme op (han sover inde da han ik kan sove i barnevogn)

Ja okay, barnet der sover i barnevogn. Jeg synes bare at de dage hvor jeg ved en fejl har vækket barnet at det er dagen efter de har klaget over at barnet er træt. 

Ved en fejl mener jeg fordi regnslag feks skal på. 

Anmeld

14. august 2013

CaWi

Anonym skriver:

Problemet kommer så i frokosten. For så skal den rykkes og hvad med de andre børn som først sover senere? 

Hvordan er spisetiderne hos dig?
For jeg tænker også at det måske kunne være smart at lægge middagsluren tidligere. Feks kl 10 - 10.30 hvis han sover ca to timer, så vil han jo være vågen igen til middagsmaden.
I vores DP møder de fleste fra kl 7.30. De har altså fået morgenmad hjemmefra. Min dreng har tidligere mødt kl 6.30 hvor han så fik morgenmad lige når han mødte.
Så får de boller og frugt ca kl 9. Middagsmad ca kl 12 og så lidt igwn fra kl 14.30 til 15.00

Anmeld

14. august 2013

Anonym trådstarter

CAWI skriver:

Hvordan er spisetiderne hos dig?
For jeg tænker også at det måske kunne være smart at lægge middagsluren tidligere. Feks kl 10 - 10.30 hvis han sover ca to timer, så vil han jo være vågen igen til middagsmaden.
I vores DP møder de fleste fra kl 7.30. De har altså fået morgenmad hjemmefra. Min dreng har tidligere mødt kl 6.30 hvor han så fik morgenmad lige når han mødte.
Så får de boller og frugt ca kl 9. Middagsmad ca kl 12 og så lidt igwn fra kl 14.30 til 15.00

Vores frokost starter kl 11. Og ungerne er mellem 30 mail 45 min om at spise. Jeg har prøvet at lægge frokost lidt senere men de er sultne når vi når kl 11. Der er dog ikke formiddags mad fordi jeg har oplevet de så ikke spiser til frokost. Og de er samtidig også godt trætte så kan ikke lægge dem senere.

prolemet ved at lægge luren før er at jeg står med tre andre børn der ikke er klar til at sove der. De er vant til det først er omkring 1145. Så jeg risikere de ikke vil sove ret meget hvis de overhovedet vil sove når de lægges så tidligt

Anmeld

14. august 2013

Faith

Vi har samme "problem" med vores søn på knap 15 måneder.

Når han sover længere end 2 timer i dp, er han svær at få til at sove om aftenen.

Men har netop i dag haft besøg af sundhedsplejersken og hun siger at alle undersøgelser og forskning peger på at det ikke er fordelagtigt at vække småbørn om dagen for at opnå bedre nattesøvn. Det er faktisk lige omvendt. Jo mere de sover i løbet af dagen, jo bedre nattesøvn. Jeg troede det kun gjaldt spædbørn, men undersøgelser viser at bør helt op til 2 års alderen ikke har godt af at blive vækket om dagen. De har behov for deres søvn.

Det er først omkring 2½-3 års alderen at man kan begynde at se påvirkning af nattesøvn og hvor træt barnet er om aftenen, hvis barnet sover for lang middagslur.

Anmeld

14. august 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym i tilfælde af forækdrene er herinde.

en far siger den anden dag til mig om jeg ikke kan vække barnet efter et par timer da de oplever barnet ikke altid vil sove til sædvanlig tid hjemme. Barnet falder så senere i søvn og er derfor træt når det vækkes om morgen.

jeg er ret så meget imod at vække et barn hvilket jeg siger, for der er jo en grund til barnet sover det mere til middag. Og det er slet ikke alle dage barnet sover mere end er par time. Nogen dage kun halvanden time og så en gang imellem mellem to en halv og tre en halv time. Og det må ikke lægges om formiddagen eller tidligere til middag. Så formiddagen er virkelig streng da barnet græder over ingenting.

det er jo en ond cirkel barnet er i. Men jeg tænker samtidig lidt at de gerne vil have lagt barnet til sædvanlig tid for at være selv. Hvilket jeg godt kan forstå, men hvis jeg skal vække et barn der stadig er træt hvordan tror de så ikke timerne indtil sengetid er,. Det skal siges det først er et problem nu fordi jeg har sagt hvor meget barnet har sovet.

hvad ville i gøre? Nok mest henvendt til dagpleje, men forældre må også gerne byde ind

Jeg ville personligt aldrig bede institution/dagplejer om at vække mit 18 mdr gamle (unge!) barn. Men har for nyligt lavet en 2 timers aftale med min 32 mdr gamle datters institution, - med mindre, jeg ved hun er pjevs, - så må hun selvfølgelig sove alt det, hun vil. 

(Min datter har udfordringer og mange søvnproblemer)..

Men ved de 18 mdr vil jeg mene, det var bedre at ændre putte/stimulerings-strategi for barnet.

Anmeld

14. august 2013

Anonym trådstarter

Faith skriver:

Vi har samme "problem" med vores søn på knap 15 måneder.

Når han sover længere end 2 timer i dp, er han svær at få til at sove om aftenen.

Men har netop i dag haft besøg af sundhedsplejersken og hun siger at alle undersøgelser og forskning peger på at det ikke er fordelagtigt at vække småbørn om dagen for at opnå bedre nattesøvn. Det er faktisk lige omvendt. Jo mere de sover i løbet af dagen, jo bedre nattesøvn. Jeg troede det kun gjaldt spædbørn, men undersøgelser viser at bør helt op til 2 års alderen ikke har godt af at blive vækket om dagen. De har behov for deres søvn.

Det er først omkring 2½-3 års alderen at man kan begynde at se påvirkning af nattesøvn og hvor træt barnet er om aftenen, hvis barnet sover for lang middagslur.

Den har jeg nemlig godt hørt om. Men hvordan dælen får man det indført når forældrene ikke er enige med mig. Vi snakkede om det igen i dag. Og de holder fast i barnet skal vækkes, overvejer lidt at lade det komme an på en prøve. Lade barnet sove det det har brug for men ikke fortælle forældrene hvor meget og så se hvordan det er de efterfølgende dage. Bre for at se om det gør nogen forskel. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.