Ka nyfødt pige ha blåt på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2013

raca

Kyed skriver:

Personligt synes jeg helt klart det er sødest med blå til en dreng og lyserød til en pige. Men hvis ikke man har økonomien, til at gå ud og investere i helt nyt tøj, til det kommende barn, så synes jeg sagtens en pige kan have blåt tøj på.

det kan også været et bevist valg om ikke at overforbruge og tærre på jorderns sparsomme resurser..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2013

Juliekp

dollygirl skriver:

Hej piger

Jeg har meget tøj fra min søn og nu venter vi en pige.

Men hvor går grænsen for at hvilke tøj ser drenget ud?

Da min datter var nyfødt fik hun ikke blåt tøj på, kun de såkaldte pige farver, som lyserød og lilla. Hun var jo min lille prinsesse og dengang kunne jeg ikke drømme om at købe andet end lyserødt og lilla.

Idag er jeg lidt ligeglad. Hun går i blåt, grønt, gult, gråt osv. Så længe det stadig er tøset, f.eks med små blomster på el.l

Synes du skal gøre som det passer dig. Min datter blev alligevel kaldt for han, selvom hun var klædt i lyserødt fra top til tå.

Anmeld

3. august 2013

Karina84

raca skriver:

jammen er det vigtigt at kunne se forkel på hvad køn der gemmer sig i bleen, bliver piger og drenge ikke behandlet ens

jeg har fået et barn, ikket et køn.. og jeg har ikke difineret min opdragelse af barnet udfra barnet køn. så derfor har det ikke betydet ret mig for mig om omvernden har troet at det var en dreng eller pige.. det har været et barn med et navn. 

Det ved jeg ikke, har ærligt aldrig tænkt over at det var et problem, at man kan se at det er en dreng eller en pige. Og tja, jo - jeg vil da nok et eller andet sted gerne at folk kan se at det er en dreng eller en pige. Tror jeg ville blive træt af at skulle rette paa folk hele tiden.

Jeg kan ikke se hvorfor at det ik skulle være okay at der er forskel. 
Der ER jo forskel paa drenge og piger. Har hun en grøn trøje paa en dag, jamen herre gud det overlever hun da nok, og folk skal gøre som de lyster. Paa et tidspunkt bliver ungerne jo ogsaa bevidste om hvad de har paa, og kan være vældig stolte over deres smarte t-shirt, søde kjole eller smarte nye sko.  

Men nej, jeg kan ikke se problemet i at man holder sig til enten det ene eller andet. Plus der er vel en grund til at tøjet er kønsopdelt i butikkerne og fra producenternes side 

Anmeld

3. august 2013

raca

Karina84 skriver:

Det ved jeg ikke, har ærligt aldrig tænkt over at det var et problem, at man kan se at det er en dreng eller en pige. Og tja, jo - jeg vil da nok et eller andet sted gerne at folk kan se at det er en dreng eller en pige. Tror jeg ville blive træt af at skulle rette paa folk hele tiden.

Der ER jo forskel paa drenge og piger. Har hun en grøn trøje paa en dag, jamen herre gud det overlever hun da nok, og folk skal gøre som de lyster. Paa et tidspunkt bliver ungerne jo ogsaa bevidste om hvad de har paa, og kan være vældig stolte over deres smarte t-shirt, søde kjole eller smarte nye sko.  

Men nej, jeg kan ikke se problemet i at man holder sig til enten det ene eller andet. Plus der er vel en grund til at tøjet er kønsopdelt i butikkerne og fra producenternes side 

hvad indbefatter denne forskel som du mener der er på drenge og piger.. jeg sprøg oprigtig intrasset.

jeg har 2 børn, med forskellige interresser og sind.

og hvad hvis en pige søger hen i den blå legetøjs afdeling. så signalere det jo ret kraftigt at hun er FORKERT.. når det er så kønsspicifikt.  ligså kønsopdelt tøj. hvis en pige finder en sej speiderman trøje i drengeafdelingen er det vel ok at købe den selvom det er en DRENGE afdeling, men denne opdeling fanger ungerne hurtigt, så er man en forkert pige forde man kan lide speidernam og en forkert dreng forde man gerne vil havde en bluse med my litel pony.

Anmeld

3. august 2013

Ciss

Karina84 skriver:

En del af forklaringen på de kønsopdelte butikker er nok desværre ret og slet, at producenterne for længe siden har regnet ud, at de kan tjene meget mere på at lave meget drenge- og pigespecifikke ting i stedet for unisexting, som let kan gå i arv uanset, hvilket køn, det næste barn har... Markedet bliver større.

Anmeld

3. august 2013

Enirt

Faith skriver:

Det har da intet at gøre med om barnet lider overlast eller mistrives

Det er ironi og for sjov... der manglede bare denne smily

Anmeld

3. august 2013

Faith

raca skriver:

jeg har det på helt samme måde..

jeg forstår ikke at halt til piger skal soves ind i pink-lilla-lyserød skalaen.. tilsat glimmer og kroner

og alt til drenge skal være i blå-grøn skalen.. og tilsat seje prints.

forstå mig ret jeg elsker seje print på tøjet, jeg elsker farver, så derfor finder jeg det fast låst og gammeldag at definere børn ud fra kønnet, hved hjælp af farver og valg af legetøj..

jeg får også små bitte røde knupper når legetøjet er i enten blå eller lyserøde æsker, ligeås kanterne på legetøjs kataloget, således man ikke er i tvivil om om legetøjet kan anvendes til en dreng eller pige..

jeg vil ikke begrænset af hvad indholdet i mine underbukser er udfra et steriotypt kønsrollemønster, men ud fra det menneske jeg er,

og derfor mener jeg også det er så inderligt forkert at stoppe børn ind i de roller fra de er nyfødte.

Vi er sådan set enige. Jeg mener også det er ærgerligt at piger og drenge bliver gjort stereotype og at pink/lilla bliver betragtet som pigefarver og blå og grøn som drengefarver.

Men alligevel må jeg indrømme at hvis min 3 årige dreng sagde til mig at han gerne ville have en lyserød Hello kitty trøje på i børnehaven, ville jeg sige nej. Simpelthen fordi jeg ved han ville blive drillet, og hvorfor udsætte ham for det?

Så er det sådan set ligegyldigt at jeg har en ret afslappet holdning til såkaldte pige- og drengeting. Min søn ville ikke kunne forsvare sig overfor en flok mobbende 4-5 årige drenge i børnehaven.

Hvad han vælger at gøre når han bliver ældre, er en helt anden sag. Men så længe han er så lille og ikke selv kan forsvare sine valg, ser jeg det som mit ansvar at beskytte ham så godt jeg kan, og det kan jeg bla. gøre ved at træffe kloge valg for ham.

Anmeld

3. august 2013

Mother-love

Jeg kunne godt finde på at give en nyfødt drengetøj på men self med måde. Som en anden skriver sætte det sammen så det stadig signalere pige.
I starten ville jeg nok holde lidt igen og bruge neutrale farver samt pige farver.

Det er straks værre at have en masse pigetøj hvis man venter en dreng. Der skal ikke ret meget til før det signalere pige.

Men kig tøjet igennem og gør som du synes.
Altså strømper, strømpebukser og den slags synes jeg ikke gør noget hvad farve det er til en pige

Anmeld

4. august 2013

Karina84

raca skriver:

hvad indbefatter denne forskel som du mener der er på drenge og piger.. jeg sprøg oprigtig intrasset.

jeg har 2 børn, med forskellige interresser og sind.

og hvad hvis en pige søger hen i den blå legetøjs afdeling. så signalere det jo ret kraftigt at hun er FORKERT.. når det er så kønsspicifikt.  ligså kønsopdelt tøj. hvis en pige finder en sej speiderman trøje i drengeafdelingen er det vel ok at købe den selvom det er en DRENGE afdeling, men denne opdeling fanger ungerne hurtigt, så er man en forkert pige forde man kan lide speidernam og en forkert dreng forde man gerne vil havde en bluse med my litel pony.

Nu er min lille pige jo ikke så stor endnu, så kan ikke snakke så meget ud fra erfaring. Men man ved jo at der ofte er forskel udviklingsmæssigt, piger har en andet sind en drenge og har ofte styr på alt hvad der sker omkring hende. Hvorimod drengen kan have nok i have styr på at lege med hans lastbil. 
Min pige kommer helt sikkert til at lege med storebrors biler, og lur mig om ik også han vil synes at hendes dukker bliver spændende en gang. Det har jeg virkelig intet problem med. 

Men nu er det jo heller ikke det TS snakker om...

Som en anden også skriver, så tror jeg at for min søns eget bedste, ville jeg aldrig give ham en Hello Kitty bluse på i BH, da han blive drillet, og det synes jeg altså er synd! Hvad han selv vælger når han bliver ældre er op til ham.

Jeg siger ikke at ungerne skal sættes i bås og være små prinser og prinsesser, slet ikke, og det bliver mine heller ikke. Meeeen jeg kan nu heller ikke se noget forkert i, at klæ dem i pige farver og drenge farver. Eller som flere foreslår, at mixe f.eks. blå bukser, med en rød body osv. Så er der jo stadig gjort forskel, og det synes jeg faktisk er rigtig fint 

Anmeld

4. august 2013

NinaNymannMadsen

giv din datter det tøj på du har lyst til hun skal ha på.
det er dig selv der bestemmer det.

mine piger arver tøj fra deres fætre af nogen gange, jeg sortere i det, jeg ikke kan lide, men en bluse med pirater eller biler er lige så velkomne her som en lyserød tyl kjole er.

miner piger har tøj i næsten alle farver ville jeg tro når jeg lige kikker i deres skab.

jeg plejer at kombinere tøjet så det ikke ser drenget ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.