Ka nyfødt pige ha blåt på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2013

modesty

dollygirl skriver:

Hej piger

Jeg har meget tøj fra min søn og nu venter vi en pige.

Men hvor går grænsen for at hvilke tøj ser drenget ud?

Jeg synes sagtens en babypige (og stor pige for den sags skyld) kan have blåt på. Man kan jo altid blande det lidt (feks blå body og pigefarvede bukser) hvis man synes det bliver for meget. Men jeg er så også af den holdning at der er gået hysteri i kønsopdelingen af farver (og legetøj og så meget andet).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2013

Benjamins'mor

Det kommer an på hvilken type blå og hvad du kombinere det med.
Og om der er tryk på, hvis der er biler, traktorer mv på, så vil jeg sige no-go.
Hvis du giver en blå sparkedragt på, synes jeg også det er no-go.

Men det er min personlige holdning, og man skal jo gøre det man selv føler for og ikke hvad andre føler for.

Anmeld

3. august 2013

ESV

dollygirl skriver:

Hej piger

Det syntes jeg sagtens en pige kan. Emilie havde blå på da hun var lille jeg elsker blå..

Anmeld

3. august 2013

Xolia

dollygirl skriver:

Hej piger

Tror hvis du kan putte noget lyserødt, lyselilla ind sammen med, så ville jeg personligt godt kunne gøre det :-)

Omvendt ville jeg dog aldrig :-)

Og så "skid hul i hvad andre tænker" - ved det er svært, men jeg ville da helt klart bruge så meget som muligt :-)

Anmeld

3. august 2013

Mitlivsommooor

dollygirl skriver:

Hej piger

Personligt synes jeg helt klart det er sødest med blå til en dreng og lyserød til en pige. Men hvis ikke man har økonomien, til at gå ud og investere i helt nyt tøj, til det kommende barn, så synes jeg sagtens en pige kan have blåt tøj på.

Anmeld

3. august 2013

Billemyre

er tøjet helt rent og passer til årstiden så ja..

piger sover ganske udemærket og trives ganske udemærket i blåt tøj, de lider ingen form for overlast.

og hvis du har det beds med det kan du jo altid købe et par sæt pigetøj til når i skal nogle steder..

Hæhæhæ... Præcis!

Jeg kan simpelthen ikke forstå det ræs der. Det er bare farver, de kan ikke gøre ondt.
(Og jeg kan virkelig godt forstå, man kan blive træt af at skulle korrigere folk, hvis de tager fejl af kønnet, men igen er det jo det, der sker, fordi folk netop er - og bliver - vant til at tænke i farver. Hvis ikke vi var det, ville fremmede nok bare lægge ud med at spørge til kønnet, frem for at forudindtage.)

Til TS: Du kan nok regne ud, at jeg vil sige: Ja, jeg synes sagtens, hun kan ha' blåt på

Undskylder lige på forhånd dette sidespor:
Da jeg var lille havde jeg en bog med Grimms samlede eventyr; hvidt omslag og flotte farverige håndtegnede illustrationer.
For et par år siden så jeg pludselig samme samling i Kvickly - denne gang var der bare to udgaver; En lyserød med Askepot, Snehvide, Tornerose, Rødhætte etc., og en blå med Den bestøvlede kat, Fyrtøjet, Den standhaftige tinsoldat, Klodshans og Svinedrengen osv.
Det prikker altså til noget i mig - vi er et ih og åh, så moderne samfund, men kønsopdeling lever virkelig i bedste velgående.

Igen sorry for dette 'sidetrack'

Anmeld

3. august 2013

raca

Karina84 skriver:

Jeg har selv stået i samme situation, storebror er 2 og lillesøster er knap 4mdr. Og jeg må indrømme at jeg kun har gemt de hvide bodyer, og måske noget sort/hvid noget. 
Jeg synes også, at når de er små kan det være svært nok i forvejen at se om det er en dreng eller pige. Så her har hun kun pige-farver på, eller kjoler som måske ikke lige er i pigefarver, men som jo så er kjoler.

Hmm kan huske vi en gang gav min søn en orange/lakse- farvet polo, den var super smart, og han var så sej. Men må stadig høre fra noget familie (vi ik ser særlig tit) at de ikke kan forstå at vi gav ham en lyserød trøje på 

Jeg synes så også at det er super hyggeligt at kunne shoppe pige tøj, og pige farver, nu man kun har kigget i drengeafdelingen de første par år 

jammen er det vigtigt at kunne se forkel på hvad køn der gemmer sig i bleen, bliver piger og drenge ikke behandlet ens

jeg har fået et barn, ikket et køn.. og jeg har ikke difineret min opdragelse af barnet udfra barnet køn. så derfor har det ikke betydet ret mig for mig om omvernden har troet at det var en dreng eller pige.. det har været et barn med et navn. 

Anmeld

3. august 2013

raca

Billemyre skriver:

Hæhæhæ... Præcis!

Jeg kan simpelthen ikke forstå det ræs der. Det er bare farver, de kan ikke gøre ondt.
(Og jeg kan virkelig godt forstå, man kan blive træt af at skulle korrigere folk, hvis de tager fejl af kønnet, men igen er det jo det, der sker, fordi folk netop er - og bliver - vant til at tænke i farver. Hvis ikke vi var det, ville fremmede nok bare lægge ud med at spørge til kønnet, frem for at forudindtage.)

Til TS: Du kan nok regne ud, at jeg vil sige: Ja, jeg synes sagtens, hun kan ha' blåt på

Undskylder lige på forhånd dette sidespor:
Da jeg var lille havde jeg en bog med Grimms samlede eventyr; hvidt omslag og flotte farverige håndtegnede illustrationer.
For et par år siden så jeg pludselig samme samling i Kvickly - denne gang var der bare to udgaver; En lyserød med Askepot, Snehvide, Tornerose, Rødhætte etc., og en blå med Den bestøvlede kat, Fyrtøjet, Den standhaftige tinsoldat, Klodshans og Svinedrengen osv.
Det prikker altså til noget i mig - vi er et ih og åh, så moderne samfund, men kønsopdeling lever virkelig i bedste velgående.

Igen sorry for dette 'sidetrack'

jeg har det på helt samme måde..

jeg forstår ikke at halt til piger skal soves ind i pink-lilla-lyserød skalaen.. tilsat glimmer og kroner

og alt til drenge skal være i blå-grøn skalen.. og tilsat seje prints.

forstå mig ret jeg elsker seje print på tøjet, jeg elsker farver, så derfor finder jeg det fast låst og gammeldag at definere børn ud fra kønnet, hved hjælp af farver og valg af legetøj..

jeg får også små bitte røde knupper når legetøjet er i enten blå eller lyserøde æsker, ligeås kanterne på legetøjs kataloget, således man ikke er i tvivil om om legetøjet kan anvendes til en dreng eller pige..

jeg vil ikke begrænset af hvad indholdet i mine underbukser er udfra et steriotypt kønsrollemønster, men ud fra det menneske jeg er,

og derfor mener jeg også det er så inderligt forkert at stoppe børn ind i de roller fra de er nyfødte.

Anmeld

3. august 2013

Billemyre

raca skriver:

jeg har det på helt samme måde..

jeg forstår ikke at halt til piger skal soves ind i pink-lilla-lyserød skalaen.. tilsat glimmer og kroner

og alt til drenge skal være i blå-grøn skalen.. og tilsat seje prints.

forstå mig ret jeg elsker seje print på tøjet, jeg elsker farver, så derfor finder jeg det fast låst og gammeldag at definere børn ud fra kønnet, hved hjælp af farver og valg af legetøj..

jeg får også små bitte røde knupper når legetøjet er i enten blå eller lyserøde æsker, ligeås kanterne på legetøjs kataloget, således man ikke er i tvivil om om legetøjet kan anvendes til en dreng eller pige..

jeg vil ikke begrænset af hvad indholdet i mine underbukser er udfra et steriotypt kønsrollemønster, men ud fra det menneske jeg er,

og derfor mener jeg også det er så inderligt forkert at stoppe børn ind i de roller fra de er nyfødte.

Du skriver præcis det, jeg tænker!

Anmeld

3. august 2013

Kløver

Sagtens, gjorde vi men endte med at kombinere, feks lyserød body og blå bukser/sparkedragt uden ærmer eller omvendt. Vi har også nogle billeder hvor hun er helt i blå men så fik vi svært ved at kende forskel på dem, på nogle af de helt nye baby billeder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.