Polterabend

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juli 2009

Anonym trådstarter

cmks2007 skriver:

Jeg har selv stået i din situation.
Min bedste veninde siden 1. klasse skulle giftes sidste år. Vi havde i nogle ikke været bedste veninder, men bare mere almindelige veninder, men alligevel skulle vi selvfølgelig med til hendes PA. Den skulle afholdes i juni, og min sidste SU var gået ind i slutningen af maj. Fra og med juni til og med november skulle vi leve af den SU og de 8.000 vi havde opsparet - mandens løn gik til faste udgifter. Over hele sommeren skulle vi altså til PA, bryllup og derudover en barnedåb, en 40-års fødselsdag og vi skulle fejre vores egen piges 1-års dag. Og der var ikke sparet ekstra op til det, da vi simpelthen ikke havde kunnet spare mere sammen.

En af brudens bekendte havde planlagt PA´en og sendte derefter en mail rundt til os, om at PA ville koste 1000 kr. pr. person, og både manden og jeg var inviteret. Derudover ville jeg også gerne give en fin gave og vi skulle møde i galla, så nyt tøj var også påkrævet. Jeg meldte fra til PA´en. Og jeg følte mig også rigtig ærgelig over, at det skulle gøres så dyrt. Jeg er generrelt imod at låne penge af familien, og gør det kun hvis det f.eks. er i yderste nødstilfælde som mangel på mad - ikke til en PA.

Jeg snakkede med bruden om det efterfølgende, og hun sagde, at hun ikke fattede at det skulle være så dyrt, for flere af dem hun rent faktisk gerne ville have set, havde måtte melde fra. Og hun var fuld af forståelse for vores situation, omend hun var ærgelig.

Så jeg ved godt hvordan det er, når man bare gerne vil, men ikke finder det muligt. Du er ikke en dårligere veninde af den grund - i min verden er det bryllupsdagen og ikke PA´en, der er den vigtigste dag for brudeparret.

Tusind tak for din historie kære cmks!

Det er jo nøjagtigt den samme situation - bortset fra, at I sikkert havde endnu færre penge at gøre med og en endnu dyrere PA at melde fra til. 

Virkelig rart at høre, at din historie endte godt med en veninde, der udmærket forstod dig!
Puha, jeg kan lige forestille mig, hvordan du følte, da du læste invitationen og prisen. ØV, hvor føler man sig lille og udenfor.
Og stakkels brud, for der er sgu da ikke noget ved sådan en dag/aften, når nogle ikke kan være med.

Og jeg er også enig i at bryllupsdagen må være den vigtigste. Jeg ville i hvert fald blive meget mere skuffet, hvis en veninde ikke kom til mit bryllup end til min polterabend. Men selvfølgelig er vi jo vidt forskellige, hvad det angår.

Tusind tak for din historie!

Knus mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2009

Kaufie

Jeg kan sagtens følge dig i, at du melder fra fordi prisen ligger over et leje, hvor du kan være med. Men ja, det gør arrangementet dyrere for dem, der holder ved, hvilket de sikkert ikke er helt tilfredse med. Men det er ikke dit problem.

Problemet mener jeg ligger hos arrangørerne - og nu snakker vi generelt for arrangører af polterabends. Der er tildens til at skulle overgå den sidste PA i venneflokken - eller lægge et unaturligt højt niveau, hvis det er den første.

Jeg har været ude for et par PA'er, hvor arrangørerne slet ikke havde taget højde for hvem bruden var som person. Hun skulle fx ud at ride på hest, selvom mindst én af arrangørerne godt ved hun ikke brøds sig om heste. En anden skulle ud på vandski - selvom hun ikke kunne svømme.... Og så er det BARE IKKE SJOVT at klæde den kommende brud ud, hvis hun selv synes det er totalt plat.... Til min mands PA blev der lagt vægt på at der skulle en masse alkohol i ham - på trods af at han i de foregående år faktisk ikke havde været i byen med drengene - og faktisk ikke bryder sig om at drikke sig fuld. Han var så kun med halvvejs i festen

Men i det hele taget burde arrangørerne snakke sammen med de indbudte - finde ud af hvad der er stemning for - og ud fra det lægge et budget/lave en øvre grænse for hvor dyrt arrangemenetet må blive. Herefter kan man så finde på løjer - der altså ikke behøver koste en bondegård.

Det bedste indslag ved min egen PA var fx en kalender til min kommende mand - skudt hjemme hos en af veninderne - de havde fundet et outfit til hver måned og derefter leget med billederne i photoshop. Så gode/sjove/personlige indslag behøver ikke koste en milliard.

Det var så ikke så meget råd til dig, men mere til kommende arrangører af PA.

Anmeld

20. juli 2009

..

Trold skriver:

Er det??? Jeg må ærligt tilstå at jeg synes det er selve brylluppet der er en stor dag og ikke dagen for polterabend... For mig der er polterabend bare en dårlig undskyldning for at drikke sig skide fuld og opføre sig tåbeligt... Og ja jeg ville blive dybt skuffet hvis nogen holdt en polterabend for mig...

Men sådan er vi heldigvis så forskellig..

Sådan er vi jo så forskellige. Brylluppet var en fantastisk dag for os - ingen tvivl om det men vores polterabend var altså også en virkelig fantastisk dag, på en anden måde selvfølgelig. Min mand og jeg har flere gange talt om at vores polterabend næsten var en større oplevelse, der skulle vi ikke stå for noget, havde ingen bekymringer skulle bare nyde en suveræn dag som alle dem vi holder af havde lavet for os. Tænk sig at venner og familie på kryds og tværs har arbejdet så hårdt (-ja og betalt) for at vi skulle have en super god dag. Vi syntes det er stort.

Ja, vi fik da lidt at drikke og blev fulde til sidst men formålet med dagen var da at vi skulle have en god dag i selskab med alle dem vi holder af!

Jeg ved ikke hvor meget de betalte for vores PA men det var alle pengene værd!!

Anmeld

20. juli 2009

Anonym trådstarter

Kaufie skriver:

Jeg kan sagtens følge dig i, at du melder fra fordi prisen ligger over et leje, hvor du kan være med. Men ja, det gør arrangementet dyrere for dem, der holder ved, hvilket de sikkert ikke er helt tilfredse med. Men det er ikke dit problem.

Problemet mener jeg ligger hos arrangørerne - og nu snakker vi generelt for arrangører af polterabends. Der er tildens til at skulle overgå den sidste PA i venneflokken - eller lægge et unaturligt højt niveau, hvis det er den første.

Jeg har været ude for et par PA'er, hvor arrangørerne slet ikke havde taget højde for hvem bruden var som person. Hun skulle fx ud at ride på hest, selvom mindst én af arrangørerne godt ved hun ikke brøds sig om heste. En anden skulle ud på vandski - selvom hun ikke kunne svømme.... Og så er det BARE IKKE SJOVT at klæde den kommende brud ud, hvis hun selv synes det er totalt plat.... Til min mands PA blev der lagt vægt på at der skulle en masse alkohol i ham - på trods af at han i de foregående år faktisk ikke havde været i byen med drengene - og faktisk ikke bryder sig om at drikke sig fuld. Han var så kun med halvvejs i festen

Men i det hele taget burde arrangørerne snakke sammen med de indbudte - finde ud af hvad der er stemning for - og ud fra det lægge et budget/lave en øvre grænse for hvor dyrt arrangemenetet må blive. Herefter kan man så finde på løjer - der altså ikke behøver koste en bondegård.

Det bedste indslag ved min egen PA var fx en kalender til min kommende mand - skudt hjemme hos en af veninderne - de havde fundet et outfit til hver måned og derefter leget med billederne i photoshop. Så gode/sjove/personlige indslag behøver ikke koste en milliard.

Det var så ikke så meget råd til dig, men mere til kommende arrangører af PA.

Hvor har du ret! I min verden altså.

Og sikke en god idé med kalenderen! Det er sådan noget, der gør en PA god og ikke alle de mere eller mindre vilde kurser, man skal deltage i. Med mindre selvfølgelig, at bruden er tosset med den slags.

Det er nogle forfærdelige eksempler, du kommer med fra dine veninders og din mands PA'er, hvor arrangementerne faktisk er lavet helt hen over hovedet på dem.

Jeg kan huske, min mand kom helt hvid i hovedet hjem fra sin PA, fordi de havde taget ham med på stripklub og fået en eller anden stakkels Thai kvinde til at skulle lave lab- (lap?) dance på ham og det gjorde ham helt dårlig, fordi han syntes, det var så ydmygende for hende og fordi han ikke kunne lade være med at tænke på, hvordan hun var endt der.
Nårh ja, det var selvfølgelig ikke den værste historie, men i hvert fald et eksempel på, at PA'er tit bliver arrangeret mere for at underholde eller imponere vennerne end for bruden eller gommen.

Jeg synes, det er rigtig fedt, du kommer med nogle råd til kommende PA-arrangører, for det må være det vigtigste at få med fra den her efterhånden lange debat: at tænke over de ting, vi vender her, hvis man skal arrangere sådan en PA for nogle.

Knus mig

Anmeld

20. juli 2009

Anonym trådstarter

Nu skal I høre, hvad jeg har svaret på invitationen:

Takket være alle de forskellige holdninger, der er blevet luftet her, er det lykkedes mig at lade være med at være så vred på de stakkels, sagesløse arrangører og forfatte et venligt afslag, håber jeg.

Jeg skrev bla.

Det lyder som en rigtig fin polterabend, I har arrangeret for X og
tusind tak for alt det arbejde, I har lagt i det og jeg kan se, at der
ligger mange gode tanker bag.

Jeg befinder mig dog i et stort dilemma, fordi prisen for at deltage
simpelthen er for høj til vores budget. Jeg kan selvfølgelig godt forstå,
at de ting, I har arrangeret, koster det, de gør, så jeg er bare rigtig,
rigtig ked af, at vi ikke fra starten fik lagt et budget, vi var sikre på,
at alle kunne være med til. Det er helt og holdent min fejl, at jeg ikke
spurgte jer eller satte mig ind i, hvad normen er for polterabender i dag
og det er jeg virkelig ked af, at jeg ikke tænkte på.

Jeg er rigtig ked af ikke at kunne deltage og vil meget gerne høre, hvis
der sker nogle ændringer i programmet, der resulterer i en lavere pris, så
jeg måske alligevel kan komme med.

Ellers håber jeg virkelig, at I får en fantastisk dag og at der ikke er
flere, der som jeg ikke havde regnet og budgetteret med den pris.

Sådan blev det give and take og jeg føler mig godt tilpas med at have fået sagt det jeg ville uden at flippe ud på sagesløse, så tusind tak allesammen, fordi I fik mig til at se det fra flere forskellige sider!

Knus mig

Anmeld

20. juli 2009

Muffinmus

EJ, det synes jeg er et rigtigt godt svar...det er ærligt og så kan de jo se hvor i problemet er og evt forsøge at løse det..LAngt bedre end abre at sige nej tak og være fornærmet

Anmeld

20. juli 2009

Anonym trådstarter

MariaE skriver:

EJ, det synes jeg er et rigtigt godt svar...det er ærligt og så kan de jo se hvor i problemet er og evt forsøge at løse det..LAngt bedre end abre at sige nej tak og være fornærmet

Tusind tak Maria! Det er jeg glad for at høre.

Anmeld

20. juli 2009

Helle30

Hvor er det bare et godt og velformuleret svar søde. Du rammer plet uden at slå for hårdt. Lige i øjet. Det kan du kun opnå respekt og forståelse for.

Knus fra Helle

Anmeld

20. juli 2009

Anonym trådstarter

Helle30 skriver:

Hvor er det bare et godt og velformuleret svar søde. Du rammer plet uden at slå for hårdt. Lige i øjet. Det kan du kun opnå respekt og forståelse for.

Knus fra Helle

Tusind tak Helle! Det er jeg også rigtig glad for at høre!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.