Hos os har storesøster et meget sjældent navn. Det er et af de gamle, som bare er gået lidt ud af brug, men det er hverken sært eller vanskeligt. (Vil ikke skrive det her, da jeg ikke ønsker, at f eks hendes veninder skal google hende, når de er teenagere, og så sidde der og læse alt muligt privat, hendes mor skrev om hende, da hun var lille...). Det var ikke fordi, det på død og liv skulle være et meget specielt navn. Vi havde også Nanna og Cecilia og Lotte på listen. Men da hun blev født, var der kun et navn som passede, og vi var helt enige. Det var et navn jeg tilfældigt faldt over på en navneliste og forelskede mig i.
Lillebror hedder Aksel. Det var det eneste navn, vi kunne enes om. Min mand ønskede, at han skulle hedde Peder og var ikke villig til at diskutere andet i mange måneder, men det var bare slet ikke et navn, jeg kunne acceptere - specielt siden den person, han ønskede at opkalde efter, ikke var et menneske, jeg har et godt indtryk af i det hele taget. Min navnesmag er egentlig mest til navn som Elliot, Kornelius, Leonel osv. Min mand kan lide de gamle, tunge slægtsnavn a la Peder, Per, Hans osv. Så vi var langt fra hinanden. Aksel var et navn, jeg fandt perifert men brugt flere gange i min egen slægt. Det kunne han acceptere, og i dag kan drengen selvfølgelig ikke hedde andet, og både vi og han selv er fornøjet med det.
Anmeld