Bagudvendt eller forudvendt autostol hvad har i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2013

Lenats31

l.kjoeller skriver:

dybt uenig. synes det vises tydeligt. men never mind. jeg har bare tænkt mig og se om retningslinjerne for autostole ændres og så indordne mig. der findes jo mange dårlige bagudvendte også så det er jo en jungle. følte mig bare lidt støt af måden du meldte ud på men skidt nu med det 

Videoen der skal vise misbrug med autostole med 5-punktssele. men det er såmænd også muligt at lave nogenledes samme fejl med en kollisionspude, og børnere er generelt ikke så godt spændt fast bag en kollisionspude som i en 5-punktssele selvom begge er korrekt anvendt. 

der ud over mangler de testdukker som anvendes idag måleinstrumenter i den endre del af nakken, maven og ryggen - alle kropsdele som påvirkes i stolene med kollisionspuden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2013

Lenats31

Ja, det må man sige! Men det afhænger nok af bilen.

Vi har en meget lang bil, men lave sæder som er meget komfort agtige. Stort baggagerum og små ruder - specialt bagruden!

De nye biler er det sikkerheden frem for alt, og den er ikke så børnevenlig, udover sikkerheden.

Nej, det er ikke bilen der er afgørende for det. selv en ældgammel smadderkasse kan sørge for fint udsyn til dem.

Et par af de bagudvendte autostol lader vente lidt på det gode udsyn til bagruden - ikke til vinduerne i siderne. men generelt så er udsynet det der for de helt små også.

det hjælper ofte en del at fjerne nakkestøtten på bagsædet og gemme den. det giver en hel del cm mere "fri udsyn". man bruger jo ikke den nakkestøtte alligevel så længe pladsen optages af en autostol.

En del af forklaringen på det bedre udsyn far en bagudvendt autostol kan du finde i bilen. Hvis du kigger efter på bagsæderne, vil du opdage at de sikkert hælder mod ryglænet. Barnet placeres med rumpen p kanten af sædet og dermed højere oppe. Ulempen ved den hældning kan så være at særligt de helt små børn hænger med hovedet når de sover. ikke noget der er farligt men ser ubehageligt ud. Men langt de fleste autostolsproducenter har deres egne løsninger på det i form af kiler. man sætter under stolene. 

men det er lige noget man skal være opmærksom på hvis man vil have en bagudvendt autostol.

Anmeld

23. juli 2013

Ciss

Vi havde begge unger bagudvendt indtil ca 2,5 år - dvs at stol nr to til at begynde med stod bagudvendt. Storesøster blev vendt, fordi hun begyndte at blive bilsyg selv på meget korte turer (til butikken f eks). Det sluttede, så snart vi vendte stolen - men jeg brød mig egentlig ikke om det, for var der sket noget, og hun var blevet permanent skadet ville jeg aldrig have kunnet tilgive mig selv. Lillebror blev vendt, da han var så lang i benene, at han sled kraftigt på sæderyggen foran sig. Jeg ville have købt et beskyttelsestræk til at have over, men manden nægtede at høre på den slags, og så blev stolen vendt.

Jeg synes, det er rigtig godt, at der laves en lov om dette. Jeg ved ikke helt, hvad vi skulle have gjort med stakkels bilsyge storesøster, hvis vi ikke havde kunnet vende hende, men Lillebror havde helt klart fået lov til at være bagudvendt længere, hvis loven havde været der.

Anmeld

23. juli 2013

l.kjoeller

Lenats31 skriver:

Videoen der skal vise misbrug med autostole med 5-punktssele. men det er såmænd også muligt at lave nogenledes samme fejl med en kollisionspude, og børnere er generelt ikke så godt spændt fast bag en kollisionspude som i en 5-punktssele selvom begge er korrekt anvendt. 

der ud over mangler de testdukker som anvendes idag måleinstrumenter i den endre del af nakken, maven og ryggen - alle kropsdele som påvirkes i stolene med kollisionspuden.

jeg har ikke bedt om at få mere at vide ? som jeg skriver er jeg helt tryg ved situationen

Anmeld

23. juli 2013

l.kjoeller

Lenats31 skriver:

Vær opmærksom på at en meget stor del af den årlige test af autostole som udgives af Tænk og FDM består af personlige vurderinger. det lyder som en røverhistorie.

det som kan måles objektivt og altså med computer og hele svineriet er udelukkende selve kollisionstestene OG skadelige stoffer.

ALT andet kan der ikke måles på. dvs. at hele brugervenligheden og faktisk også en del af sikkerhedsdelen (monteringen er her) vurderes udelukkende subjektivt og altså på personlige meninger. Og når det er personlige meninger så er alt jo relativt. Scorer en autostol fæle point her - og det gør bagudvendte ofte men har man ikke selv problemer indenfor de delområder der ligger i denne katagori (og det er mange) så kan du helt se bort fra testresultaterne her. 

Modsat, hvis en autostol scorer gode point her - og det gør fremadvendte stort set altid, men du selv synes det er svært eller ikke har spændt barnet ordenligt fast osv, så skal du også se bort fra de resultater og dermed hele testresultatet.

Brugervenlighed vejer 50% af den endelige vurdering.

igen må jeg henvise til jeg ikke behøver vide mere da jeg føler jeg er informeret. og ikke kun fra tænk og fdm ! jeg har bl.a. forhørt mig ved folk der arbejder med det . jeg føler mig tryk ved at sætte hende i den

Anmeld

23. juli 2013

Chevro

Lenats31 skriver:

Nej, det er ikke bilen der er afgørende for det. selv en ældgammel smadderkasse kan sørge for fint udsyn til dem.

Et par af de bagudvendte autostol lader vente lidt på det gode udsyn til bagruden - ikke til vinduerne i siderne. men generelt så er udsynet det der for de helt små også.

det hjælper ofte en del at fjerne nakkestøtten på bagsædet og gemme den. det giver en hel del cm mere "fri udsyn". man bruger jo ikke den nakkestøtte alligevel så længe pladsen optages af en autostol.

En del af forklaringen på det bedre udsyn far en bagudvendt autostol kan du finde i bilen. Hvis du kigger efter på bagsæderne, vil du opdage at de sikkert hælder mod ryglænet. Barnet placeres med rumpen p kanten af sædet og dermed højere oppe. Ulempen ved den hældning kan så være at særligt de helt små børn hænger med hovedet når de sover. ikke noget der er farligt men ser ubehageligt ud. Men langt de fleste autostolsproducenter har deres egne løsninger på det i form af kiler. man sætter under stolene. 

men det er lige noget man skal være opmærksom på hvis man vil have en bagudvendt autostol.

Det jeg mener er, at der IKKE er så godt udsyn i nye biler!
Vores gamle bil var der meget bedre udsyn både sideruder og bagruden, også for os!

Anmeld

24. juli 2013

Lenats31

Chevro skriver:

Det jeg mener er, at der IKKE er så godt udsyn i nye biler!
Vores gamle bil var der meget bedre udsyn både sideruder og bagruden, også for os!

Ikke enig - og taler af erfaring

Anmeld

24. juli 2013

Lenats31

l.kjoeller skriver:

jeg har ikke bedt om at få mere at vide ? som jeg skriver er jeg helt tryg ved situationen

Den video kan misforstås - feks at en kollisionspude er mere sikker end en 5-punktssele.  Det er de ikke - kender en der crash tester autostole og han har crashtestet alle typer autostole i 18 år.

det hjælper ikke at blive fornærmet over det.

Anmeld

26. juli 2013

l.kjoeller

Lenats31 skriver:

Den video kan misforstås - feks at en kollisionspude er mere sikker end en 5-punktssele.  Det er de ikke - kender en der crash tester autostole og han har crashtestet alle typer autostole i 18 år.

det hjælper ikke at blive fornærmet over det.

bliver ikke fornærmet men har ikke bedt om at få mere at vide (som det står nederst i hvert indlæg, at hvis jeg vil vide mere bla bla bla. . videoen er ikke en jeg har lagt ind hvis du kigger. det der bliver talt om i forhold til videoen er at puden hjælper mod nakkeskader, da den stopper hovedet som airbag , kontra forudvendt uden pude!. det er hvad der snakkes om . men synes det er virker lidt som reklame den måde du skriver på i bunden i hver kommentar når folk bare deltager i en hel almindelig debat. og siger bare hvis jeg har behov for at vide mere skal jeg nok selv undersøge det. for mig at se har du kun oprettet profil her for at gøre reklame for hjemme siden når du gør sådan , og det synes jeg til gengæld er frastødene da dette er et site for mødre og fædre angående deres børn og ikke kun om sikkerhed mv. bare min holdning

Anmeld

26. juli 2013

l.kjoeller

l.kjoeller skriver:

bliver ikke fornærmet men har ikke bedt om at få mere at vide (som det står nederst i hvert indlæg, at hvis jeg vil vide mere bla bla bla. . videoen er ikke en jeg har lagt ind hvis du kigger. det der bliver talt om i forhold til videoen er at puden hjælper mod nakkeskader, da den stopper hovedet som airbag , kontra forudvendt uden pude!. det er hvad der snakkes om . men synes det er virker lidt som reklame den måde du skriver på i bunden i hver kommentar når folk bare deltager i en hel almindelig debat. og siger bare hvis jeg har behov for at vide mere skal jeg nok selv undersøge det. for mig at se har du kun oprettet profil her for at gøre reklame for hjemme siden når du gør sådan , og det synes jeg til gengæld er frastødene da dette er et site for mødre og fædre angående deres børn og ikke kun om sikkerhed mv. bare min holdning

og selvfølgelig også alle andre med interesse eller ønske om børn glemte jeg at skrive

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.