Kom med jeres bedste sparetips.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2013

VIPpigen

Her hjemme har vi ikke en decideret madplan, men jeg skriver ned hvad vi feks gerne vil have i løbet af ugen, eller hvertfald mandag til torsdag... Så 4 måltider skriver jeg på en seddel, og så ligger det os frit for hvilken dag vi vil spise hvad. Det lavede vi fordi min kæreste heller ikke ville have en rigtig madplan, hvor dagene og maden var bestemt på forhånd. Så nu er maden bestemt, men ikke dagen, så bestemmer vi os dagen før, for så kan det tø op i køleskabet, og det spare på elforbruget... Det sker vi ikke har besluttet hvad vi vil have, og så roder vi gerne i fryseren for at finde ideer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2013

A.n.onym.

Han har det med at hvis vi f.eks. siger at vi skal have kylling en lørdag så er det ikke sikkert at han har lyst til at spise kylling den dag. Han er mere spontan med mad hvis man kan sige det på den måde. Vi finde ud af hver dag hvad vi skal spise om aftenen. Og så er det at jeg skal ud og handle hver dag. Og så kan han heller ikke se at man kan spare nogen penge ved at lave madplan.

Han lyder ærlig talt lidt umoden - på det område. Han vil ikke yde noget, vil ikke tage hensyn til din tid og dine bekymringer, han bliver styret af sin impulsivitet og gider iøvrigt ikke at gå på kompromis med noget. Min mening er at han må til at melde sig ind i kampen og acceptere at i nu er en familie, med et barn der tager en del af ens tid, så så meget man kan planlægge sig ud af, des bedre. Så må i jo have en åben dag i ugen, hvor han kan være impulsiv og resten af ugen være planlagt. 

Prøv at regn sammen hvor meget tid du vil spare hver uge, på ikke at stå i kø :-)

Anmeld

22. marts 2013

gædde/gitte

åh.... spare tips..... Har ikke så mange, og ved ikke om de er relavante men:

Køb køb, pålæg og brød der nærmer sig sidste salgsdato og frys ned i små portioner.

Plantegødning (50,- flasken) kan erstattes med en bananskræl der står i en kande vand(evt stik kanden under hanen, mens du venter på vandet bliver varmt) natten over (0 kr)

Sluk alt elektronik om natte/dagen, på kontakten, når i ikke er hjemme (vi bruger så lidt, at vi ofte bliver tjekket om vi snyder he he he)

Har I et gammeldags lokum som bruger ocaner af vand, så læg en stor sten ned i cisternen... så tror wcet at der er rigeligt med vand, og den bruger kun 1/2 vand på skyl.

Tank bilen inden kl 10.00 om morgnen og gerne en tirsdag, der er benzin priserne længere nede .

Har du en ven der arbejder ved en bager, kan du måske købe det der skal kasseres billigt.
Jeg er i tøjbutik, og jeg harr tit solgt ud af klædeskabet til veninder, til symbolske beløber... måske du kender en som arbejder sådan et sted?

lav madpakker når i skal på job, eller evt udflugter.. kantine/cafemad er dyyyyyyyyrt.

Hæv penge hver mrd til Mad og lommepenge.... for når du står med pengene fysisk i hånden kan du bedre forholde dig til at DET ER PENGE- ikke bare et tal på kontoen... det er også nemt at se når det tynder ud i kontanterne... og man bliver underligt nok mere nærrig.

også syntes jeg du skal sluge din stolthed og fortælle ham at du er ked af at din konto, hele tiden er i minus... det burde en hver mand kunne forstå.

Min mand har altid haft mange penge, og jeg har været på samme plan som dig, så da vi fandt sammen, var det noget af et kulturchok. Kan tydeligt huske første gang vi var ude og handle sammen. Han anede simpelhen ikke hvad tingene kostede.... nu er han en haj til tilbud måske du skulle slæbe manden med??

Anmeld

22. marts 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Er din kærste selv med til at lave mad?? Hvis ik han deltager i hverken madlavningen eller i at handle ind, ville jeg helt sikkert bare købe stort ind 1 gang pr uge, og bestemme hva i sku spise!! 

Vil han ik spise det mad du har handlet ind til, må han selv ud og handle og lave mad!! 

Syntes helt sikkert også at i burde få en madkonto, hvor i begge satte 2000 kr ind pr mdr. Og de penge må så kun bruges på mad og ik andet!! 

Undgå junk food!! Vh stine

Anmeld

22. marts 2013

alonso

Men hensyn til tøj, sko, legetøj og udstyr til børnene, køber jeg aldrig noget uden jeg spare 60-80% på det, og det kan man nemt gøre ved at planlægge frem i tiden, jeg køber f.eks deres vintertøj et år i forvejen hvis jeg finder et godt tilbud, og køber også tøj i de næste str. så snart jeg finder noget billigt. jeg køber rigtigt meget på lagersalg og på nettet, og der er noget hele tiden, så det var da en mulighed.

jeg bruger selv siden www.lagersalg.com rigtigt meget

Anmeld

22. marts 2013

Studerendemor

Min mand elsker også kød, og skulle han bestemme helt alene, skulle vi leve af entrecotes og vildsvinesteg. Men han bestemmer ikke alene, og det kan slet ikke lade sig gøre. Vores ugentlige madplan ser sådan ud:

En grøddag

En suppedag, eller fx vegetar pizza, spinat lasagne

En bælgfrugtdag

En rugbrødsdag med fx spejlæg, torskerogn, tunsalat

En kalkun/kyllingdag

En fiskedag

En køddag

Det betyder, at vi uden problemer kan leve tre mennesker for 2000,- om måneden inkl. bleer. Vi køber kun kød, når prisen er væsentligt nedsat, og fryser det ned. I begyndelsen syntes min mand heller ikke om ideen, men nu hvor han kan se, vores opsparring vokse sig større og større, er han lige så engageret som jeg. Og når vi så endelig får kød, sidder vi nærmest og jubler. Det smager ekstra godt, fordi vi ikke får det så ofte. Samtidig er vores hverdag blevet så meget nemmere, fordi vi har, hvad vi skal bruge i huset og ved på forhånd, hvad vi skal spise. Vi brugte alt for meget tid på, at tænke på aftensmad og indkøb. Nu planlægge vi ca. 10 dage frem, det tager under 10 min. og vores datter er med til at finde på madretter. Det synes hun er alletiders, og er meget stolt, når vi får de retter, hun har foreslået. Vi har gjort det til en familiehobby at spare, og når man er kommet i gang, kan det faktisk være sjovt. Vi drømmer om at købe et hus, og den drøm bliver mere og mere til virkelighed. 

Jeg har en studiekammerat, der er rigtig god til at arrangere bytte-tøj-dage, loppemarkeder og lign. Så får vi alle skiftet det ubrugelige ud med nyt, og det sparer vi også enormt mange penge på. 

Anmeld

22. marts 2013

bøllen

Anonym skriver:

Han siger at man jo alligelvel skal ud og handle alt hvad man skal bruge så man sparer ikke noget. Og han kan ikke sige at f.eks. om torsdagen har han lyst til frikadeller, for så når vi kommer til torsdag så har han ikke lyst til det. Han er meget mere den "spontane" type hvis jeg kan sige det sådan inden for det her.

Du må undskylde men syntes det er en underlig holdning din mand har. Og lidt noget pjat.

som flere skriver er der penge at ved at lave madplan. Der bliver handlet ind 1 gang om ugen ( f.eks ) madplaner kan laves så der er min af spild. Du undgår en masse impuls køb, som ofte er det der gør pengene forsvinder. Der er bare mere dyrt og handle til 1 dag af gangen.

og har han ikke lyst til frikadeller torsdag jamen så spis det fredag. Mere låst fast er man jo ikke. Der er handlet ind til 1 uge dvs 7 dage, så kan man da spise i den række følge man lyster.

poiten er jo at spare penge .... Og der gør man f.eks ved at lave madplan

Anmeld

22. marts 2013

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Er din kærste selv med til at lave mad?? Hvis ik han deltager i hverken madlavningen eller i at handle ind, ville jeg helt sikkert bare købe stort ind 1 gang pr uge, og bestemme hva i sku spise!! 

Vil han ik spise det mad du har handlet ind til, må han selv ud og handle og lave mad!! 

Syntes helt sikkert også at i burde få en madkonto, hvor i begge satte 2000 kr ind pr mdr. Og de penge må så kun bruges på mad og ik andet!! 

Undgå junk food!! Vh stine

En gang imellem handler han og laver mad selv men det er sjældent.
Madkonto synes jeg også er en god ide men det kan han ikke se

Anmeld

22. marts 2013

Anonym trådstarter

alonso skriver:

Men hensyn til tøj, sko, legetøj og udstyr til børnene, køber jeg aldrig noget uden jeg spare 60-80% på det, og det kan man nemt gøre ved at planlægge frem i tiden, jeg køber f.eks deres vintertøj et år i forvejen hvis jeg finder et godt tilbud, og køber også tøj i de næste str. så snart jeg finder noget billigt. jeg køber rigtigt meget på lagersalg og på nettet, og der er noget hele tiden, så det var da en mulighed.

jeg bruger selv siden www.lagersalg.com rigtigt meget

Hold da op! Der er virkelig noget at spare

Anmeld

22. marts 2013

gædde/gitte

Anonym skriver:

En gang imellem handler han og laver mad selv men det er sjældent.
Madkonto synes jeg også er en god ide men det kan han ikke se

rent ud af posen : er det fordi han ikke mener det er hans bord, at sørge for I får noget at spise og derfor ikke vil hjælpe med penge til mad???

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.