Touché skriver:
Jeg er ikke lærer, men arbejder på en skole, og møder ofte børn med diverse udfordringer - fagligt som socialt.
Først vil jeg sige, at jeg synes, det er helt og aldeles uacceptabelt, at hendes lærer kommenterer på hendes behov for hjælp på den måde! Uproffesionelt og uempatisk - og bestemt ikke fordrende for den videre indlæring!
Spørgsmålet er, om hun vil have gavn af et ekstra år i 0. kl., hvis det er med den samme lærer. Som forælder ville jeg, med det du beskriver af opførsel og mangel på kommunikation, allerede nu overveje om hun som minimum kan komme i en anden 0. kl., hvis skolen kører med flere spor. Hvis ikke, ville jeg begynde at lede efter en ny skole.
Jeg synes endvidere, at det er utilfredsstillende, at de kommer med så stor kritik af hendes faglige kundskaber i efteråret, men ikke følger op med intens kommunikation og handleplan fra deres side. Og når der er svær ordblindhed i familien, bør det bestemt medregnes allerede nu - om man kan teste eller ej. Det er muligt allerede nu at gøre en indsats, så hun ikke kommer helt skævt ind på det at lære.
Mht. indlæringsmetoder kunne I måske se, om I kan finde hendes læringsstile - er hun kreativ, er det en genial ide med de bogstaver i modellervoks, der nævnes, er hun fysisk meget aktiv, kunne man lave hinkeruder med bogstaver etc.
Apps er også gode - især de apps hvor der fokuseres på bogstavlydene fremfor bogstavets navn. Hr. Skæg laver nogle gode programmer, der måske kan fange hendes nysgerrighed. Hvis du googler "mors apps", kan du finde en blog af en mor og lærer, der anmelder apps. Der er rigtig gode muligheder for at få inspiration til gode læringsapps.
Jeg håber, at I finder ud af det hele, og at hun formår at komme videre med nysgerrighed og læringslysten i behold.
Mange tak for dit svar