endnu en om at gå 0.kl om :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2013

wamse

Nemesis skriver:

Jeg ville bede om en samtale allerede nu. DEt lyder til din datters lærer slet ikke formår at integrere hende i undervisningen når hun på den måde bliver "mobbet" af læreren med " du er den eneste.."

Her havde jonas det rigtig svært og vi var inde på talblindhed og han havde virkelig brug for hjælp.

Det har vi naturligvis arbejdet med..men faktisk mest primært apps så han har spillet det ind.
Det har faktisk gjort at han nu er rykket så langt og så vildt at vi nu er i gang med at læse. Han har ikke længere nogle problemer, men vi arbejder også stadig herhjemme.

Skolelæreren har alle dage været behjælpelig med både apps, bøger, øvelser osv der netop har kunne hjælpe Jonas.

Det lyder til at din datter har brug for mere tålmodighed og mere selvtillid og måske det bare kræver en times intensivt fra hendes lærer med POSITIV feedback.

Synes bestemt du skal vende dette med hendes lærer..og også fortælle at din datter faktisk gerne vil have lektier..det kan sagtens lade sig gøre at finde noget HUN kan lave.



Synes du kommer med nogle super gode råd - som altid

Til den første samtale bad jeg om råd til, hvordan jeg ville kunne hjælpe min datter, men fik svaret at det var ikke nødvendigt. Så jeg har læst bøger for hende, jeg har snakket ord med hende, vi tæller sammen. Det er bare som om hun intet husker af det

Hun mangler nemlig bare lige en der giver hende hende lidt ekstra tid, men sådan foregår det nok ikke i skolen i dag.

Jeg har snakket med hendes lærer omkring min datters vanskeligheder, så det undrer mig simpelthen at hun har så lidt rummelighed overfor hende

Jeg vil forsøge at få fat på hendes lærer i morgen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2013

wamse

Moma skriver:



Man tester i hvert fald brnene allerede i 0. for at kunne finde de børn, der har brug for tidlig læsehjælp. 



Så kan jeg simpelthen ikke forstå, at der ikke sker noget her For hun kan hverken høre forlyde eller noget, og genkeder kun få bogstaver.

Anmeld

7. marts 2013

wamse

Anna111 skriver:

Hvor er det synd for hende jeg gik selv 0klasse om fordi jeg var den mindste og det var en god ting for mig men jeg havde osse mange veninder der startede i 0der.. Men det virker jo osse bare som en rigtig dårlig lære hun skal jo ikke fortælle om din datters mangler men om de gode ting så hun har lyst til at være der og lære nye ting.. Så måske skulle der overvejes en anden klasse vis det ikke er det så en anden skole måske syntes det er synd hun bliver behandlet sådan hun skal jo ikke have dårligt selværre allerrede nu



Tak for dit svar

Jeg bliver bare så frustreret i det her.

Anmeld

7. marts 2013

Moma

wamse skriver:



Tak for dit svar

Jeg har kontaktet hende af flere omgange, og det hjælper bare slet ikke. Der er startet noget op som hedder AKT, hvor en pædagog arbejder med børn i små grupper. Men det handler mere om det sociale kunnen, men det er den hjælp der har været indtil nu

Jeg har 2 store drenge, og de har aldrig oplevet det så svært som hun desværre gør.



Vores datter er dygtig faglig og ret langt foran de andre, men til gengæld har hun virkelig sine udfordringer socialt og har autistiske handlemåder/træk. Men det jeg ville sige var, at vi og især hun har stor hjælp af AKT læren, som også har hjulpet lærerteamet med hende. Og der er rigtig god hjælp og opbakning til hende fra hendes klasselærer og klassepædagogen, så det findes altså folkeskoler, det kan rumme børn med særlige behov, og det skal den også kunne i dag. 

Anmeld

7. marts 2013

Nemesis

wamse skriver:



Synes du kommer med nogle super gode råd - som altid

Til den første samtale bad jeg om råd til, hvordan jeg ville kunne hjælpe min datter, men fik svaret at det var ikke nødvendigt. Så jeg har læst bøger for hende, jeg har snakket ord med hende, vi tæller sammen. Det er bare som om hun intet husker af det

Hun mangler nemlig bare lige en der giver hende hende lidt ekstra tid, men sådan foregår det nok ikke i skolen i dag.

Jeg har snakket med hendes lærer omkring min datters vanskeligheder, så det undrer mig simpelthen at hun har så lidt rummelighed overfor hende

Jeg vil forsøge at få fat på hendes lærer i morgen



Det giver jo ingen mening at du får af vide der ingen problemer er, hvis der reelt ER problemer!

Her havde Jonas også hukommelsesproblemer..hans genkendelses/arbejdshukommelse var stort set ikke eksisterende. Læreren har så bla. lavet bogstavsmodellervoks..hvor de har siddet og lsvet bogstaver i modellervoks og har snakket om hvilke ord der startede med det bogstav.

Det har vi også gjort herhjemme...og lavet bogstavboller..altså bolledej der er formet som bogstaver. Det hjælper nemlig hukommelsen jo flere sanser man får brugt.

Det virker ikke som om, din datters lærer er helt så ...favnende som hun kunne være.

Anmeld

7. marts 2013

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
wamse skriver:

Hvis der var tvivl om, et barn kan fortsætte op i 0 klasse, ville man ikke have drøftet det med forældrene nu?

Jeg var til min datters første skole/hjem samtale i sep/okt sidste år, og de havde absolut intet positivt at sige omkring hende Fagligt var hun slet ikke med, og jeg kunne ikke genkende deres billede af hende. Det ramte mig virkelig helt vildt.

Nu har jeg så øvet alfabetet og lyde med hende siden, og jeg begynder helt ærligt at tænke, at hun ikke skal i 1. klasse. For hende giver bogstaverne ingen mening, og hun oplever hver dag, at hun ikke er lige så god som de andre i skolen. Hun har helt klart indtrykket af, at hun får skæld ud ofte af læreren fordi hun ikke forstår, hvad det er hun skal. I dag har læreren så åbenbart sagt til hende, at hun altid var den som havde brug for voksenhjælp, og min datter følte sig i den grad gjort forkert Hun ønsker så meget at få opgaver med hjem som de andre, at hun i dag gik ud i køkkenet og selv satte kryds på et ark, så det så ud som om, at hun var så dygtig at hun kunne få lektier for. Det gør sgu ondt

Der er forældremøde i april igen. Jeg gruer det allerede.

Ved sgu ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende, hvad ville i gøre?



Jeg er ikke lærer, men arbejder på en skole, og møder ofte børn med diverse udfordringer - fagligt som socialt.

Først vil jeg sige, at jeg synes, det er helt og aldeles uacceptabelt, at hendes lærer kommenterer på hendes behov for hjælp på den måde! Uproffesionelt og uempatisk - og bestemt ikke fordrende for den videre indlæring!

Spørgsmålet er, om hun vil have gavn af et ekstra år i 0. kl., hvis det er med den samme lærer. Som forælder ville jeg, med det du beskriver af opførsel og mangel på kommunikation, allerede nu overveje om hun som minimum kan komme i en anden 0. kl., hvis skolen kører med flere spor. Hvis ikke, ville jeg begynde at lede efter en ny skole.

Jeg synes endvidere, at det er utilfredsstillende, at de kommer med så stor kritik af hendes faglige kundskaber i efteråret, men ikke følger op med intens kommunikation og handleplan fra deres side. Og når der er svær ordblindhed i familien, bør det bestemt medregnes allerede nu - om man kan teste eller ej. Det er muligt allerede nu at gøre en indsats, så hun ikke kommer helt skævt ind på det at lære.

Mht. indlæringsmetoder kunne I måske se, om I kan finde hendes læringsstile - er hun kreativ, er det en genial ide med de bogstaver i modellervoks, der nævnes, er hun fysisk meget aktiv, kunne man lave hinkeruder med bogstaver etc.
Apps er også gode - især de apps hvor der fokuseres på bogstavlydene fremfor bogstavets navn. Hr. Skæg laver nogle gode programmer, der måske kan fange hendes nysgerrighed. Hvis du googler "mors apps", kan du finde en blog af en mor og lærer, der anmelder apps. Der er rigtig gode muligheder for at få inspiration til gode læringsapps.

Jeg håber, at I finder ud af det hele, og at hun formår at komme videre med nysgerrighed og læringslysten i behold.

Anmeld

8. marts 2013

wamse

Touché skriver:



Jeg er ikke lærer, men arbejder på en skole, og møder ofte børn med diverse udfordringer - fagligt som socialt.

Først vil jeg sige, at jeg synes, det er helt og aldeles uacceptabelt, at hendes lærer kommenterer på hendes behov for hjælp på den måde! Uproffesionelt og uempatisk - og bestemt ikke fordrende for den videre indlæring!

Spørgsmålet er, om hun vil have gavn af et ekstra år i 0. kl., hvis det er med den samme lærer. Som forælder ville jeg, med det du beskriver af opførsel og mangel på kommunikation, allerede nu overveje om hun som minimum kan komme i en anden 0. kl., hvis skolen kører med flere spor. Hvis ikke, ville jeg begynde at lede efter en ny skole.

Jeg synes endvidere, at det er utilfredsstillende, at de kommer med så stor kritik af hendes faglige kundskaber i efteråret, men ikke følger op med intens kommunikation og handleplan fra deres side. Og når der er svær ordblindhed i familien, bør det bestemt medregnes allerede nu - om man kan teste eller ej. Det er muligt allerede nu at gøre en indsats, så hun ikke kommer helt skævt ind på det at lære.

Mht. indlæringsmetoder kunne I måske se, om I kan finde hendes læringsstile - er hun kreativ, er det en genial ide med de bogstaver i modellervoks, der nævnes, er hun fysisk meget aktiv, kunne man lave hinkeruder med bogstaver etc.
Apps er også gode - især de apps hvor der fokuseres på bogstavlydene fremfor bogstavets navn. Hr. Skæg laver nogle gode programmer, der måske kan fange hendes nysgerrighed. Hvis du googler "mors apps", kan du finde en blog af en mor og lærer, der anmelder apps. Der er rigtig gode muligheder for at få inspiration til gode læringsapps.

Jeg håber, at I finder ud af det hele, og at hun formår at komme videre med nysgerrighed og læringslysten i behold.



Mange tak for dit svar

Jeg har tænkt meget over det siden igår, og i dag havde jeg en datter, der havde ondt i maven, og hun siger at hun ikke vil i skole. Så i dag fik hun lov til at blive hjemme, for det er slet ikke første gang, at hun klager over ondt i maven pga skolen.

Så nu skal der ske nogetjeg er villig til at flytte min datter ud på en friskole, hvis det er det, som skal til, for det her er bare ikke okay.
De skulle prøve at se hende i situationer, hvor hun får opbakning, så er der intet den pige ikke kan. Hun går til ridning, og er hammer sej til det. Hun kan koncentrere sig, og har ingen problemer what so ever i at kende forskel på bogstaverne, når hun skal ride til og fra de forskellige mærker.

Lige præcis Hr. Skæg er hun vild med, og hun fik en bog med/om ham i julegave. Jeg læser den med hende, hvor vi snakker om hvert enkelt bogstav. I næste måned skal vi til "koncert" med ham i Esbjerg.
Når vi cykler snakker vi om bogstaver vi ser på skilte. Vi øver både tal og bogstaver når vi handler ind Hun er rigtig interesseret i det med mig.
Hun har en ipad, så jeg vil prøve at finde apps til den, som er mere målrettet bogstaver og deres lyde
Mange tak for de gode råd

Anmeld

8. marts 2013

wamse

Nemesis skriver:



Det giver jo ingen mening at du får af vide der ingen problemer er, hvis der reelt ER problemer!

Her havde Jonas også hukommelsesproblemer..hans genkendelses/arbejdshukommelse var stort set ikke eksisterende. Læreren har så bla. lavet bogstavsmodellervoks..hvor de har siddet og lsvet bogstaver i modellervoks og har snakket om hvilke ord der startede med det bogstav.

Det har vi også gjort herhjemme...og lavet bogstavboller..altså bolledej der er formet som bogstaver. Det hjælper nemlig hukommelsen jo flere sanser man får brugt.

Det virker ikke som om, din datters lærer er helt så ...favnende som hun kunne være.



Jeg fik ikke kontaktet læreren/skolen i dag, men har fået tænkt mere over det.

På mandag kontakter jeg både skolen og AKT, for at få hende støttet, for hun reagerer med ondt i maven, så noget skal der ske.

Vi øver bogstaverne ved at inkludere det i vores daglige ting, altså når vi cykler, handler ind, ser tv, læser osv Vi har bogstavmagneter på køleskabet, som vi leger med.

Anmeld

8. marts 2013

wamse

Moma skriver:



Vores datter er dygtig faglig og ret langt foran de andre, men til gengæld har hun virkelig sine udfordringer socialt og har autistiske handlemåder/træk. Men det jeg ville sige var, at vi og især hun har stor hjælp af AKT læren, som også har hjulpet lærerteamet med hende. Og der er rigtig god hjælp og opbakning til hende fra hendes klasselærer og klassepædagogen, så det findes altså folkeskoler, det kan rumme børn med særlige behov, og det skal den også kunne i dag. 



Jeg prøver på mandag at tage kontakt, for der skal ske noget. Det er jo ulideligt for hende, at skulle sidde i en klasse, hvor hun bliver gjort så forkert

Jeg prøver at sende en mail til AKT i aften, for at bede om hjælp de steder, der er muligt.

Anmeld

8. marts 2013

tarkoflen

Jeg har ikke læst alle svarerne, men helt ærlig så synes jeg din datters lærer virker meget lidt pædagogisk! Synes det er helt uhørt, at hun kan finde på at sige, at hun er den enste, der ikke kan følge med og det altid er hende der skal have hjælp! Det er muligt hun er frustreret, men det bør hun tale med jer om, og ikke jeres datter!

Jeg ville faktisk gå så vidt, at jeg ville bede om en samtale med læreren og evt. skolelederen og fortælle, at det bare ikke er ok, at sige sådan noget til et barn! Hun kan jo altså ikke gøre for, at bogstaverne slet ikke giver mening, og når hendes far tilmed er meget ordblind, så skal der da tages hånd om det, og ikke "mobbes" med det, som jeg faktisk synes læren gør!

Hvis ikke skolen vil hjælpe jer, ville jeg overveje at flytte mit barn! De nederlag så tidligt i skolen skal stoppes!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.