Kage-spørgsmål (pastafarver m.m.) - BM og andre??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2009

Muffinmus

ahmen hvor gad jeg godt jeg havde overskuddet til det fis der. De er så flotte de der kager, men orker sgu bare ikke at gå så meget op i en kage...ALT for mange krafter, men er drøn misundelig på alle jer der gider det. Skide flotte kager man får

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2009

Kaufie

Hvor længe før man skal spise den kan man lave sådan en kage???

William har fx fødselsdag en søndag - men vi er ikke hjemme om lørdagen - kan man så godt lave den fredag?

Geht dass?

Anmeld

22. juni 2009

linemus

Kaufie skriver:

Hvor længe før man skal spise den kan man lave sådan en kage???

William har fx fødselsdag en søndag - men vi er ikke hjemme om lørdagen - kan man så godt lave den fredag?

Geht dass?

Jeg tror godt, du kan lave den færdig fredag, men jeg er ikke 100 % sikker. Jeg ville nok vente med at lægge fondant og pynt på til lørdag aften el. søndag morgen for at være på den sikre side, men måske nogen er klogere end mig på det område.

Min plan lyder, at jeg skal starte torsdag eftermiddag, og så er den færdig lørdag aften. Vi holder fødselsdag søndag.

Det tager så lang tid, fordi der er nogle ting, der skal køle ned natten over, men det kommer jo an på, hvilket fyld du har i.

Anmeld

22. juni 2009

linemus

Sådan! Nu har jeg bestilt 10 stk. farve hos cakecraftshoppen. Så krydser jeg fingre for, at de kommer rigtig hurtigt 

Må ind på youtube i aften og svælge i kager, mens jeg fortsat spiser af mud-cake'en. Der er vist til mange dage i sådan en 

Anmeld

22. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Når jeg laver kage følger jeg denne tidsplan:

Dag 1: ved middagstid laver jeg bundene og rører fyldet sammen og sætter det på køl. Derefter laver jeg MMF´en og smider den på køl.
Om aftenen, når bundene er kølet ned og fyldet, lægger jeg kagen sammen, og lader den trække på køl natten over. Skal der roser eller andre blomster på, laver jeg dem denne aften, så de kan nå at hærde inden de skal på kagen.

Dag 2: om morgenen laver jeg smørcreme og smører kagen op, og sætter den på køl igen. Hvis den skal smøres op mere end 1 gang, gør jeg det efter en times tid på køl.
Når smørcremen er helt stivnet efter et par timer, varmer jeg lige hurtigt MMF´en i mikro (10 sek. ca), ruller den ud og ligger den over, og pynter den, og så er den klar til brug om eftermiddag/aften.

Kagen kan også laves over 3 dage (musen72 på min-mave bruger vist nok 3 dage på sine) eller på 4 timer - det er dog med en del stress, og jeg synes ikke den blev helt så god, som når man giver sig tid

Anmeld

22. juni 2009

Tynen

cmks2007 skriver:

Dag 1: ved middagstid laver jeg bundene og rører fyldet sammen og sætter det på køl. Derefter laver jeg MMF´en og smider den på køl.
Om aftenen, når bundene er kølet ned og fyldet, lægger jeg kagen sammen, og lader den trække på køl natten over. Skal der roser eller andre blomster på, laver jeg dem denne aften, så de kan nå at hærde inden de skal på kagen.

Dag 2: om morgenen laver jeg smørcreme og smører kagen op, og sætter den på køl igen. Hvis den skal smøres op mere end 1 gang, gør jeg det efter en times tid på køl.
Når smørcremen er helt stivnet efter et par timer, varmer jeg lige hurtigt MMF´en i mikro (10 sek. ca), ruller den ud og ligger den over, og pynter den, og så er den klar til brug om eftermiddag/aften.

Kagen kan også laves over 3 dage (musen72 på min-mave bruger vist nok 3 dage på sine) eller på 4 timer - det er dog med en del stress, og jeg synes ikke den blev helt så god, som når man giver sig tid

Se det er lige sådan en skåret-ud-i-pap-trin-for-trin jeg vil have!!
Jeg kan slet ikke selv tage ansvar for hvornår man skal begynde på diverse ting og sager når man aldrig har prøvet det før

Anmeld

22. juni 2009

ka li ja

birgittemarie skriver:

Og så lige opskriften på sugarpaste uden skumfiduser:

Sugarpaste/Dekorfondant

·   æggehvide

·   2 spsk glukose

·   750 g flormelis

·   1 tsk tylose

·   10-20 dråber smagsessens

Bland æggehvide og glukose i en skål, så godt det lader sig gøre. Bland derefter flormelis i lidt ad gangen. Når massen begynder at hænge sammen og blive som en dej kan du tage det ud på bordet og ælte det med flormelis indtil det ikke klister mere. Fordi glukosen er lidt svær at måle af præcist, er det forskelligt fra gang til gang, hvor meget flormelis du skal bruge. Ælt til slut en lille teskefuld tylose i, det gør at massen bliver elastisk.

Sugarpasten kan nu rulles ud med en kagerulle og trækkes over en kage. Brug Maizena til at pudre bordet og kagerullen med, så hænger det ikke så nemt i.

Hvis du vil modellere figurer eller blomster kan du ælte lidt mere tylosepulver i sugarpasten. Tylose er et stabiliseringsmiddel udvundet af bomuldsfrø, som gør at sugarpasten tørrer hårdere og hurtigere op.

Du kan også tilsætte smagsessens, ca. 10-20 dråber. Det skal tilsættes før flormelisen.

Og den opskrift kan jeg desværre ikke huske, hvor jeg gaflede henne

ok nu har jeg så ikke lige fået boret mig igennem alle de her indlæg... men kan det passe at det er den her opskrift, og så mit frugtfarve, jeg skal bruge hvis jeg ikke vil ofre en masse penge på det??
og så fore jeg bare et eller andet med en pose og kommer fyld i??

Anmeld

22. juni 2009

ka li ja

cmks2007 skriver:

ja det kunne jeg også forholde mig til

hvad betyder smøres op??

Anmeld

22. juni 2009

linemus

ka li ja skriver:

ok nu har jeg så ikke lige fået boret mig igennem alle de her indlæg... men kan det passe at det er den her opskrift, og så mit frugtfarve, jeg skal bruge hvis jeg ikke vil ofre en masse penge på det??
og så fore jeg bare et eller andet med en pose og kommer fyld i??

Det er vist svært at få fat i Tylose - BM kan kun finde det på en engelsk webside. Ellers så lav MMF - marsh mallows fondant. Det gør jeg. Ellers så ja - men husk lige kagebunde mellem fyldet

Her er opskriften igen:
MMF - Marsh mallow fondant 

15 skumfiduser ( dem fra Netto er bedst, men ellers skal det være dem der kan "grilles")

2 spsk. vand

1 spsk olie smags neutral ( jeg har dog brugt alm. og det funger fint )

ca 250 g. flormelis

skumfiduser + vand og olie kommes i en skål, varmes i mikro-ovn ( eller vandbad ) i indtil fiduser er smeltet ( omrøres ca. hvert 30 sek ) det må endelig ikke buller koge, og så er det ellers bare at tilsætte flormelis lidt ad gangen indtil det her konsistens så det kan modeleres, kan opbevares på køl i en pose, så skal det dog lige en tur i mikro i ca 10-15 sek når det skal bruges.

Skal MMF´en farves med frugt farve så er det nemmeste at komme det i  inden flormelis, er det pastafarve så skal det æltes i tilsidst.

Brug flormelis eller maizena til at rulle ud med, jeg bruger ren maizena, mens andre foretrækker at bruge halvt af hver, her er det nok noget hvor man prøver sig frem.

Anmeld

22. juni 2009

ka li ja

bliver det hvidt eller cremefarvet hvis ikke man putter farve i??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.