nu har jeg skrevet mine kommentare til listen
så håber jeg du kan bruge det
ellers kan du lade være 
mit råd er bare at hold dig til nuet og fokuser på det i skal bruge lige når baby kommer... og så kan resten vente... det er det man har barsels shopping til 
Jeg har lavet en liste :
''Før fødslen''
Baby: Body, strømper, strømpebukser, over alt dragter, pyjamas (nat dragter), trøjer, bukser.
+ baby olie, salve, creme, våd serviet, ble, ørerens (vatpinde??) forhåbentlig ik de der kommersielle produkter... det har de slet ik behov for det kommer selv ud
, shampoo. det første år eller mere bruger man kun olie også til håret 
Mor : Amme BH, amme indlæg . de fleste oplever at deres bryster vokser efter mælken er løbet til... så dem du køber nu er ret sansyneligt for små til den tid du skal bruge dem... så vent!
Udstyr: Seng, sengerand, himmelstang, himmelstof, lagen , hjul til sengen, sengetøj (med navn) og en uro. seng går jeg ud fra du mener tramme seng!? det er en MEGET stor seng til en lille nyfødt... så der ville jeg bruge den vugge du beskriver neden under... så tramme seng og sengerand kan vente til baby er 4-6 måneder (vi har ik himmel på da jeg ik ser hvorfor det er nødvendigt) og så skal man tænkeover om baby skal lære at sengen er et sted man sover eller om det også skal være et sted den leger... vi har god erfaring med intet legetøj i sengen 
Vugge seng til væg (skal stå lige ved siden af mig, hvis baby græder osv). se ovenfor
Vippestol (ind til stuen)
Højstol, med 2 muligheder (sidde og ligge) skal være inde ved spisebordet. altså når du har en vippestol/skråstol er det ik super nødvendigt at havde en højstol med lige mulighed... og selve højstolen må de jo først sidde i når de kan sidde selv 6-8 måneder gammel
Puslebord, puslehynde, blespand, mønster på loftet over puslebordet (aner ikke hvaddet hedder) sørg for der er noget at kigge på forholdsvis tæt på... og senere (3-4 måneder og op... noget at hive fat i, så ligger de meget mere stille
hele min mødregruppe elsker mit pusleområde fordi det er indrettet efter babys behov 
Autostol, solskærm, spejl (til at se baby) vi fik et i barsels gave, og det bliver ik brugt... det sidder der men når vi køre 2 voksne sidder den ene bag i, og når man køre alene kan du ik gøre en skid alligevel hvis baby grædder... andet end at holde ind hurtigst muligt... så hvorfor kunne se den??, legetøj til bagsæde. kan vente til langt senere... de første 3-4 måneder leget de ik... vent til du ved hvad baby kan li at lege med
Badekar, sæde, badeslag.
Hagesmæk, sut, suttesnor kan vente... sutten ryger ik langt i starten, og den kan hurtigt komme i vejen når baby skal lære og rulle, samtidig er mange af dem småfarlige o forhold til små ting og længde på snoren ,
1 sæt flaske for sikkerhedskyld
. super god ide!!
Barnevogn, kop holder, bogstav's mønster (baby's Navn), love plade/skilt, afskærm (til at undgå sol og vind), pumpe til hjul, overflødig pynt?? og et varmt tæppe med navn+data. ( lift?? meget rat når de er helt små...
Pusletaske, 2 i 1
Speciel pude til hoved (for at undgå fladt hoved) det er ik alle der har brug for den... vent og se...
Hue og vanter
Thermometer sæt
Garderobe skab, bøjler. har du tænkt dig at stå og hænge alt babys tøj på bøjler? bøjler er meget upraktisk til baby tøj... komode med gode skuffer er mere overskueligt
men det er jo et valg man tager 
Baby alarm, med webcam. den med lyd er fin nok... og de færeste med cam kan holde til at være udendørs... så tjek det lige hvis du meget gerne vil han en med cam... det første stykke tid kommer baby nok alligevel til at sove tæt på dig.... da de færeste kan holde til at stå op så mange gange om natten man skal med en nyfødt... der er det mere praktisk at havde dem tæt på 
Næsepumpe, negleklipper. til hvad??
Vaskeklude, gylpeklude. stof bleer!? køb rigeligt 
Flyverdragt, overtrækssko.
Babybog, baby ramme (speciel fra 0-1år) ønske til dåb/navngivning eller barsels gave , + 1 bamse. "sutteklud med bamsehoved" er et råd her fra... dem har de mere glæde af helt fra start og kan give en god trøst og tryghed 
Jeg har så lavet en liste til den hedder så:
''baby 4 måned''
1 sæt sutteflaske, flaske/mad varmer.
Sterelisering, opbevaringsæsker (alt er AVENT). hvis du har planer om at amme så vent til de evt bliver et behov! hvis det bare er til at pumpe ud en gang i mellem og give så er det en meget dyr løsning at købe alt det når man bare kan hælde kogene vand over 
Legetæppe. det brugte vores allerede da hun var 1 måned... køb det før 
Bidering.
Bi bad (vi har ikke badekar desværre) + dyremotiv. havde du ik købt baby badekar? det kan stadig bruges!!
Badedragt. de må bade når de vejer mere end 5 kg. så den kan du godt få brug for før 
Baby bøger, historie, godnat bog osv. kan vente... evt dåb/navngivnings ønsker
Bæresele. kan bruges før... men vent og se om i går brug for det...
Alt andet som tøj, legetøj osv, bliver jo købt når der er behov og brug for det, sådan skal du også tænke med alle de andre ting
TÆNKER JEG
Den 3 liste er så sådan her:
''7 måned''
Gå stol.
Komfurskærm, lås til køleskab, kontakt sikring, låge lås, hjørnebeskytter, dør stopper.
Silikone finger børste køb når/hvis der bliver brug for det!
Den sidste liste er så fra 1 år og op ad :
På det tidspunkt skal baby have sit eget værelse, det tænker vi, men har baby brug for at få sit eget værelse med det samme så får baby det men så er vi nød til at købe alt med det samme.
6 rums fångst.
Gulvtæppe.
Loft, væg lampe.
2 boks hyller fra ikea.
1 opbevaringskombinasjon, med hvide kasser.
Spejl.
Hengestol/gyngestol.
Skammel.
Toiletsæde. køb når/hvis der bliver brug for det!
Legetøj til badet.
Badekåbe (med navn) når/hvis der bliver brug for det!
Handklæde (med navn)
Målestok.
Kæmpe bamse.
Legetøj, legemøbler. køb når/hvis der bliver brug for det!
Klapvogn, de alm + rejse tasken.
Billede hjerte pude, hjertekugle med billede, køleskab's magnet med billede, billede ramme fra ikea (lang, for loft) vægur med billede.
Tapet, skabelon.
Puff.
Fod og hånd tryk maling.
Gummi støvler, sko, flyverdragt, jakke, regntøj.
Sparebøsse.
Design skrift, navne bokstaver, dør skilt.
Igen, tøj, legetøj andre små diverse ting bliver købt efter behov og når der er brug for det, eller hvis jeg får øje på noget pænt så bliver det købt. det lillae kan være gave ønsker!
Men jeg er også klar over at der bliver meget mere når baby bliver ældre osv, altså så skal de starte i VG/BH/SKOLE der skal så købes andre ting osv bla bla bla . Men så lang ville jeg ikke gå allerede. du har allerede tænkt meget længere frem end der er behov for