Danske læger svigter barn der dør

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2009

Honningblomst

Smukkert skriver:

Selvfølgelig håber man da på at sygehuset gør sit bedste - og jeg skal helt ærligt ikke kunne fortælle om hvor dårlige vagtlæger er til at gøre sit arbejde, for det ved jeg ikke en disse om.
Det eneste jeg kan have en holdning ud fra er de historie jeg hører og de erfaringer jeg gør mig - og baseret på blot dette, så er det ikke mit indtryk at sådanne vagtlæger gør sit arbejde optimalt. Det er sikkert ikke lig med de er dårlige mennesker, men nok et spørgsmål penge. Derfor er det lang ventetid, derfor ser de helst ikke de skal tilse folk, medmindre det ikke kan vente til dagen efter, derfor tysser de på de bekymrede syge og beder dem "tage det roligt", "drikke noget vand" m.m., istedet for faktisk at bruge alle sine fagligheder på at nå frem til de enkeltes patienters årsager til deres ildebefindende.

Der er, desværre, flere negative historier om vagtlæger end der er positive.

Kunne det tænkes at det er fordi at det kun er de negative historier der bliver til historie...??
De gode historier sælger ikke aviser eller er kimen til en vild debat på baby.
Knus Eva..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2009

Kaufie

Eva skriver:

Kunne det tænkes at det er fordi at det kun er de negative historier der bliver til historie...??
De gode historier sælger ikke aviser eller er kimen til en vild debat på baby.
Knus Eva..

Præcis.

Når der er ca 100 patienter på en vagtlæges vagt, så er det ikke de 99 tilfælde af kyndig og venlig behandling man hører om....

Jeg har også kun haft gode erfaringer med vagtlæger - uanset om jeg har været derude eller haft dem i tlf.

Anmeld

16. juni 2009

Zeta

Det er rigtigt Zeta, du ER jo åbenbart ekspert når du nu har læst 2,5 journal... Jeg gætter på, at du ikke engang har forstået halvdelen af de ord, der bliver brugt i en journal. Det kan du jo ikke, idet du ikke er læge.

Og hvorfor jeg ikke reagerer på de ekspempler du nævner?

En debat er altid bedre når den er generel fremfor specifik... Og så passer jeg gevaldigt på, med at udtale mig fagligt om forhold jeg ikke kan sætte mig 100% ind i. Og det kan jeg jo af gode grunde ikke. Og nej.. Links er ikke nok.

Af samme årsag synes jeg også det er lidt til grin at du insisterer på at føre dig frem som om du er eksperten på området. At du ikke kan se, at der skal lidt mere erfaring til, at man kan udtale sig fornuftigt om en sag.

Jeg er i øvrigt ikke på siden i min egenskab af lægestuderende, men som mor. Og gider ikke forholde mig til folks personlige "da-min-moster-var syg"-historier.

I øvrigt skal man ikke tro andet end at jeg synes, det er dybt tragisk, det der er sket. Det skal på ingen måde forkleines! Men det skal omvendt heller ikke pustes op til noget det ikke er.

Jeg vil lade den ligge her! Vi bliver ikke enige og jeg har efterhånden erkendt, at du nok aldrig vil få et nuanceret syn på sagen.

/Neta

Dit forsvar er et usagligt angreb hvor du postulere ting der ikke har været fremført! Jeg har aldrig udtalt mig som ekspert hvilket jeg heller aldrig har påberåbt mig på noget tidspunkt! Det ville da være virkelig tåbeligt.

Lægelatinske udtryk er ikke mere vanskelige end at de kan slåes op og man dermed kan forstå indholdet, dvs. de legemsdele eller diagnose/konklusioner der stilles. Jeg har selv læst jura og det kan enhver også forstå med opslag.

Men det som jeg hele tiden har pointeret er at forløbene, historiken som du vil, i de tilfælde jeg har læst journaler, er meget mangelfuld, hvor vigtige informationer er udeladt. Om det så skyldes at lægerne er trætte, dovne eller andet skal jeg lade være usagt. Men det er et faktum.

Det springende punkt i denne konkrete sag, og som du stadig ikke har forholdt dig kritisk til, er hvordan 11 læger overser noget så simpelt og banalt som et batteri. Hvordan man skriver et i journalen, men gør noget andet (udelader røgten, når man skriver man igangsætter det) og alt det andet der har været fremført. Det står ubesvaret af dig. Ligeledes lægeløftet. Syntes du at det er ansvarlig lægegerning der er udført?

Det sætter - uanset hvad forældrene eller bedsteforældrene har oplyst - lægerne i en særdeles dårlig situation. Der er travlt ved håndvasken!

Det er da pokkers   at du i et indlæg efterlyser andre situationer med dårlige journalisering, og når de så fremsættes, så sviner du dem til som da-min-moster-historier, og bagefter skal du så lige påstå at vi andre ikke kan forstå journaler  det er da den mest nederdrægtige form for debat og argumentation jeg længe har oplevet. Men det viser jo bare endnu engang, at læger føler sig hævet over andre, for de andre forstår jo ikke en skid  Det er jo netop den indstilling der gjorde at den lille dreng døede, for det var jo usandsynligt at han kunne have slugt så stort et batteri, det sagde flere læger jo.

Det er sjovt at du et sted i debatten da den er generel søger konkrete eksempler, og nu her i dette svar fra dig, der vender du på en talerken, og bruger nu argumentation som at generel debat er bedre end specifik. Er du klar over hvad det er du mener? Jeg er ihvertfald forvirret!

Og din bemærkning om at en drengs død ikke skal pustes op til mere end hvad den er, det er bare topmålet af arrogance. Ingen puster noget op, men det er tydeligt at du føler dig trådt på i kraft af din profession. Dertil må jeg så sige, kom ind i kampen søster, og argumenter for pokker for hvordan 11 læger kan fejle. Det tror jeg ikke et sygehus i Uganda, Kenya eller Malaysia kan slå, for så mange læger har de nok ikke.

Og nej du har ganske ret, vi blir ikke enige, for du vil ikke forholde dig til de få ting vi kan forholde os til, uden at kende sagen mere end den er belyst på nuværende tidspunkt.

Anmeld

16. juni 2009

lion

jeg har ikk læst hvad I andre har skrevet. Da jeg var ved at tude bare ved at læse artiklen.
Men det burde bare ikke ske.

Anmeld

16. juni 2009

lion

jeg har godt nok svaret sjusk og fejl og det synes jeg.
Men ja fejl sker, de burde ikk ske, men det går det.
Men jo det er let at give alle læger skylden eller lægevagterne, men så sort og hvid er verden ikk

Anmeld

16. juni 2009

Zeta

Enig - og super godt formuleret!

Zeta - Må jeg spørge om du selv har børn?

Hvis det er tilfældet ville du så selv lade dit barn gå i 14 dage med feber og med en mistanke om at det KUNNE have slugt et batteri?
Vile du ikke banke i bordet og insistere på at få taget det billede af brystkassen hvis dit barn havde kvælningsfornemmelser når det skulle spise?
Ville du affinde dig med at blive sendt hjem?
Ville du sende dit barn afsted i DP fordi det viste en smule tegn på bedring, men stadig ikke var helt raskt?

Med dette siger jeg ikke at lægerne ikke har fejlet - Jeg siger bare at man som forældre også må tage et ansvar og få sin mening trumfet igennem!
Som jeg læser den artikel du har linket så flittigt til, så blev batteriet ikke nævnt til alle 11 læger.

Jeg synes det er for nemt at kaste skylden 100%  over på lægerne.
Ja, vi kan godt blive enige om at der er mangelfulde oplysninger i journalen, men igen - Du har jo næsten kun set sagen fra forældrenes side.
Desuden mener jeg ikke man kan bruge den "undskyldning" der blev brugt i Go´morgen DK igår med at forældre kun er 21 og har meget at lære endnu.

Jeg syntes bestemt at forældrene skulle have handlet anerledes. Havde det været mig, så havde jeg gjort ALT for at få taget et røgten. Om om nødvendigt taget på et privathospital og fået det gjort. Jeg havde også underforløbet bedt om aktindsigt, dermed kan man følge med, men desværre er det ikke ualmindeligt at en anmodning om aktindsigt tager mange uger eller måneder at få. Så vi er rørende enige i at forældrenes reaktioner og handlemåde bidrager til den negative udgang på historien.

MEN, det er altid, lægen der har ansvaret for patienten, og det er lægens ansvar at finde årsag til symtomer, og helbrede hurtigt og bedst muligt. At give pencillin fordi man tror der er tale om en infektion, det svarer til at gulvmanden hælder 300kg reparationsmasse udover et 14 mdr. gammelt parketgulv fordi det buler og larmer når man går på det.

Og det er her den er helt gal i sagen. Det der skriger til himlen er at 11 læger overse noget banalt der får en dødelig udgang. Jeg blir  når jeg tænker på det sløseri og ekstremt ked  når jeg tænker på at drengen døde af indre blødninger. Det er simpelthen forfærdeligt og må aldrig ske. Det er jo ikke akut og noget der sker over et par dage, det er 14 dage og 11 lægers inkompetance der skriger til himlen!

Jeg har igår skrevet til forældrene, sender det idag, at jeg er frygtlig berørt over deres historie, og at de ikke skal forvente nogen tilbundsgående undersøgelse, eller ansvarsplacering hos patientklagenævnet, og at jeg derfor på den baggrund gerne ville støtte dem økonomisk så de kan anlægge en retssag mod alle de læger og sygehuse der har indvolveret i sagen. Det er altid vanskeligt at få nogen dømt når der har været så mange inde over, men så må sagen kunne bruges positivt så lovgivningen ændres, og læger også fremover - som alle andre i dette land - udfører deres arbejde under ansvar!

Der skal statueres eksempler og rulles hoveder før der sker noget i dette land. Er ked af at sige det, men denne her sag var dråben for mit vedkommende.

Anmeld

16. juni 2009

Stumpen

Zeta skriver:

Dit forsvar er et usagligt angreb hvor du postulere ting der ikke har været fremført! Jeg har aldrig udtalt mig som ekspert hvilket jeg heller aldrig har påberåbt mig på noget tidspunkt! Det ville da være virkelig tåbeligt.

Lægelatinske udtryk er ikke mere vanskelige end at de kan slåes op og man dermed kan forstå indholdet, dvs. de legemsdele eller diagnose/konklusioner der stilles. Jeg har selv læst jura og det kan enhver også forstå med opslag.

Men det som jeg hele tiden har pointeret er at forløbene, historiken som du vil, i de tilfælde jeg har læst journaler, er meget mangelfuld, hvor vigtige informationer er udeladt. Om det så skyldes at lægerne er trætte, dovne eller andet skal jeg lade være usagt. Men det er et faktum.

Det springende punkt i denne konkrete sag, og som du stadig ikke har forholdt dig kritisk til, er hvordan 11 læger overser noget så simpelt og banalt som et batteri. Hvordan man skriver et i journalen, men gør noget andet (udelader røgten, når man skriver man igangsætter det) og alt det andet der har været fremført. Det står ubesvaret af dig. Ligeledes lægeløftet. Syntes du at det er ansvarlig lægegerning der er udført?

Det sætter - uanset hvad forældrene eller bedsteforældrene har oplyst - lægerne i en særdeles dårlig situation. Der er travlt ved håndvasken!

Det er da pokkers   at du i et indlæg efterlyser andre situationer med dårlige journalisering, og når de så fremsættes, så sviner du dem til som da-min-moster-historier, og bagefter skal du så lige påstå at vi andre ikke kan forstå journaler  det er da den mest nederdrægtige form for debat og argumentation jeg længe har oplevet. Men det viser jo bare endnu engang, at læger føler sig hævet over andre, for de andre forstår jo ikke en skid  Det er jo netop den indstilling der gjorde at den lille dreng døede, for det var jo usandsynligt at han kunne have slugt så stort et batteri, det sagde flere læger jo.

Det er sjovt at du et sted i debatten da den er generel søger konkrete eksempler, og nu her i dette svar fra dig, der vender du på en talerken, og bruger nu argumentation som at generel debat er bedre end specifik. Er du klar over hvad det er du mener? Jeg er ihvertfald forvirret!

Og din bemærkning om at en drengs død ikke skal pustes op til mere end hvad den er, det er bare topmålet af arrogance. Ingen puster noget op, men det er tydeligt at du føler dig trådt på i kraft af din profession. Dertil må jeg så sige, kom ind i kampen søster, og argumenter for pokker for hvordan 11 læger kan fejle. Det tror jeg ikke et sygehus i Uganda, Kenya eller Malaysia kan slå, for så mange læger har de nok ikke.

Og nej du har ganske ret, vi blir ikke enige, for du vil ikke forholde dig til de få ting vi kan forholde os til, uden at kende sagen mere end den er belyst på nuværende tidspunkt.

Neta skriver jo netop at hun ikke kan forholde sig til den sag, når hun ikke kender alle detaljerne -fra Ekstra bladet, som du åbenbart sluger og tror på..

Men du ved vel godt -ja det må gøre eftersom du er så godt inde i det danske sygehusvæsen at du gerne må tage til udlandet at blive behandlet, så næste gang du fejler noget, så rejs til Kenya og bliv behandlet, hvis du tror det er bedre dernede...

Gu er det tragisk det der er sket og jeg undre mig også vildt over at 11 læger ikke gør noget (men må samtidig erkende at jeg ikke har læst alle dine links, for det kan jeg simpelthen ikke) og derfor kan jeg heller ikke komme ind på hvis skyld det er..

Jeg ved bare at jeg ud fra det jeg trods alt har hørt og læst har konkluderet at hvis jeg engang får en mistanke til noget og lægerne ikke vil tro mig, så må jeg være standhaftig og kræve en undersøgelse...

Anmeld

16. juni 2009

Tynen

MEN, det er altid, lægen der har ansvaret for patienten, og det er lægens ansvar at finde årsag til symtomer, og helbrede hurtigt og bedst muligt. At give pencillin fordi man tror der er tale om en infektion, det svarer til at gulvmanden hælder 300kg reparationsmasse udover et 14 mdr. gammelt parketgulv fordi det buler og larmer når man går på det.

Lige en kort comment, men for at lægerne skal behandle korrekt bliver de også nødt til at have alle oplysningerne.

Nu nævner du de 11 læger igen og igen (Og igen) men der står jo faktisk i den artikel du linker til at det "kun" var 3 af dem der fik forældrenes mistanke om batteriet at vide.
Igen - Hvis det var mig, ville jeg slet ikke undlade at fortælle dem ALLE om batteriet.

Hvis man bare tager til lægen med et barn med feber, opkast og smerter laver de jo bare et basistjek hvis de ikke får andet at vide.
Og her var det så ørerne der blev undersøgt.

Lægerne ringende jo faktisk også og tjekkede op på ham 2 gange (Mener jeg), hvor de fik svaret at han havde det bedre men stadig ikke var helt rask.
Hvad skal de så stille op?

Jeg kan godt høre at historien berører dig meget, så måske er det umuligt at få dig til at se det bare en lille smule fra den anden side af?!

Anmeld

16. juni 2009

Smølf

Zeta skriver:

Ok... sidste svar... (At jeg gider)...

Du bryder dig åbenbart ikke om, at jeg har kaldt dig en selvbestaltet sundhedsekspert... Nej, men du har da i alle indlæg givet udtryk for, at du i den konkrete sag har nok viden til at kunne vurdere, hvad der er god lægelig behandling og hvad der ikke er.

Jep... alle kan slå enkelte fagord op på nettet... Men hånden på hjertet... Så kan man umuligt forstå alle detajler og resonnementer i en journal ud fra det. Det ville du kunne ligeså lidt som jeg ville kunne læse en russisk avis kun ved hjælp af en mini parlør.

Og en gang til for Prins Knud... ja så vil jeg ikke forholde mig til en konkret sag. Den besked går åbenbart ikke igennem..

Jeg mindes i øvrigt ikke at have efterlyst andre specifikke sager. I så fald må du have misforstået mig. Jeg ved godt at man ikke kan vurdere et sundhedsvæsens generelle status ud fra enkelte sager.

Blot fordi du kigger ud af vinduet og ser at jorden er flad, behøver den jo ikke at være det, vel?

Mener i øvrigt heller ikke, at jeg sviner andre folks sygehistorier til... Siger blot at det ville være fagligt uforsvarligt af mig at svare på dem. Så der overfortolker du.

Jeg vil nu heller ikke mene at læger som helhed føler sig hævede over andre. Det er vist en fordom fra din side. Måske fordi du føler dig lidt trådt på?

Jeg står i øvrigt fast ved at jeg ikke mener at den omtalte sag skal pustes op til noget den ikke er. For den er ikke eksponenten på den generelle status i vores sundhedsvæsen. Hvadenten du eller medierne forsøger at gøre den til det. På den måde skulle det forstås.

Med hensyn til din status besked... Er det mig du hentyder til? For så skal du da vist ikke selv sidde og flæbe over nederdrægtige debatter og argumentationsformer. 

/ Neta

Anmeld

16. juni 2009

ka li ja

hmm mærkelig debat!

zeta har du børn selv???

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.