skal mændene hjælpes med at ta ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2012

M (:

Profilbillede for M (:
Elsker mine tre skønne børn
lotchen skriver:

Jeg er for at mænd skal have mere barsel. Kan kun se det som et gode for både barn, far og mor.

Jeg er dog imod, at det bliver tvang på den måde, at hvis far ikke benytter sig af de uger han har ret til, så bortfalder de helt. Der kan være flere grunde til at far ikke kan/vil tage barsel og hvis ugerne så bortfalder, så skal barnet tidligere i institution/pasning og hvordan kan det være en fordel for barnet??

Hos os var far hjemme de første 12 uger af bassens liv og hvor var det dog skønt med skønt på. ALLE nød det og min kæreste synes da helt sikkert han har fået en helt speciel oplevelse med sig. Den her gang kan det ikke lade sig gøre, da han er under uddannelse. Det er både af praktiske årsager (at stoppe midt i et semester duer ikke) og økonomisk (vi skal jo så forlænge hans uddannelsestid).

Så skriver du godt nok, at du ikke håber det er pga. en gammeldags opfattelse af at kvinderne er bedre til at passe hus og børn. Hvad så med de familier, hvor det faktisk ER sådan. Måske ikke bedre i den forstand, at manden ikke kan finde ud af det, men i den forstand hvor det passer bedst ind i det liv, man har skabt sig. Kan godt være de mænd ikke findes i de omgangskredse, hvor dette forslag er blevet til , men tro mig de findes derude, hvor jeg kommer fra. Sig til en landmand, at han er tvunget til at tage barsel og han vil blegne. Hvem skal passe besætningen i mens? For det duer jo nok ikke at man skal ansætte en til at passe det mens bondemanden passer barn Eller den selvstændige, der ikke lige kan forlade firmaet for en 'stund', for hvis han ikke passer butikken så gør ingen det? I de tilfælde vil barslen helt sikkert bortfalde, for det kan ikke lade sig gøre. I de tilfælde synes jeg at barnets tarv tilsidesættes til fordel for en ideologi og det kan vel ikke have været meningen?

Enig! 

Hjemme hos os tager jeg hele barslen, fordi min kæreste er studerende, og de har kun semesterstar én gang om året, så det ville ikke kunne lade sig gøre, at han f.eks. skulle tage tre måneders barsel - herhjemme ville de hedde alt eller intet, da han ville skulle bruge et helt års pause fra studiet for at kunne holde få måneders barsel. 

Det er ikke fordi min kæreste ikke får tid med sit barn, for som studerende har han jo den fordel, at han har store mængder ferie (f.eks. to mdr. sommerferie, efterårsferie, juleferie, vinterferie, påske, pinse osv.) og derudover har mange studiedage, hvor han vil kunne arbejde hjemmefra. 

Jeg ville i denne situation synes det var ærgerligt, om "hans" barsel bortfaldt pga. hans studies opbygning, for på den måde ville vores barn skulle "tvinges" i institution tidligere, og til hvis fordel er dette?

Venligst M (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2012

CaWi

Her er det kun mig der holder barsel (kæresten var selvfølgelig hjemme de første 14 dage)
For det første egner han sig ikke til at gå hjemme. Der skal ske en masse, og det kan man altså ikke altid med en baby på armen.
For det andet kan det slet ikke lade sig gøre økonomisk. Vi arbejder begge inden for landbruget. De fleste landmænd følger IKKE en overenskomst, derfor skal man selv forhandle sig frem til løn under barsel, og det er der ikke ret mange der vil give.
Min kæreste tjener mere end mig, derfor kan det kun betale sig at jeg er på dagpenge og ikke ham.

Derudover synes jeg det skal være frivilligt om faderen vil have barsel.
Det vil være under al kritik hvis børnene skal tidligere i institution, fordi det af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre at far går hjemme.

Derudover er vi altså stadig mange der lever, mere eller mindre, efter de gamle dyder, med at manden klarer det hårde arbejde, mens kvinden klarer børn og hjemmet. Jeg trives i hvert fald med det!!!

Anmeld

28. december 2012

ano14316

Michel Steen-Hansen skriver:

Jeg har barselsorlov sammen med Vitus på 9 måneder. Vi skriver dagligt om mænd, identitet og barsel på www.farsbarsel.dk

Vores Mor sidder i folketinget og lige nu mener hu, at hun kæmper en kamp for at give familierne bedre forhold ved at reserverer en del af barselsorloven til mænd. Vitus og jeg, at det er en god ide med øremærket barsel. Ikke kun fordi  knægten og hans gamle far synes det er fantastisk dejligt, men også fordi der er så mange undersøgelser og indikatorer der viser, at det gavner hele familien og skaber mere dynamik på arbejdsmarkedet, hvis mænd tager en større del af barselsorloven.

Hvad synes I?

Det handler ikke om at  tvinge fædre på barsel mod deres vilje, men om at lave reglerne så en del af barslen er til faderen og en del er til moderen. På den måde kan familierne selv vælge om de vil bruge både mor og fars barsel. At lave sådanne regler skal motiverer flere fædre til at tage barselsorlov. Hvis vi ser på udviklingen i andelen af fædre på barsel halter vi gevaldigt bagud i Danmark i forhold til Norge, Sverige og Island, hvor de har forskellige former for øremærket barsel og gode erfaringer med det - se  mere. Hvad er det egentlig som det patriarkalske Danmark frygter ved at dele barselsorlov op med en del til mænd og kvinder? 

De politiske argumenter mod barselsorlov, som f.eks. i dagens  Politiken  har stort set kun en pointe, nemlig at det skal være op til de enkelte familier selv at bestemme. Det er vel egentlig også det regeringen lægger op til med deres øremærkning af en del af orloven og det man har gjort i norden. Så modstanden må bygge på noget andet? Jeg håber inderligt ikke at modstanden bygger på den traditionelle opfattelse af, at det nu engang er mødre der er bedst til det med børn og hus.

Du kan læse hele blogindlægget her http://farsbarsel.blogspot.dk/2012/12/farsbarsel-29-skal-hjlpe-mndene-med-at.html

Jeg synes det er fint at sige "her far, her har du x antal ugers barsel, hvis du ikke bruger dem, frafalder de) men de skal komme oveni den barsel der er nu, for ellers bliver børnene dårligere stillet, og det er ikk ok, jeg startede selv tidligt og min kæreste gik på 3 mdr barsel, og det var der ingen af os der trivedes ved... 

Han kunne ikke holde ud at gå hjemme i 3 mdr. og eg kunne ikke holde ud at være væk fra vores søn.. Nicolaj vil gerne have 1 mnd barsel eller lign. men ikke mere end det.. 

Anmeld

28. december 2012

tinasmor

Michel Steen-Hansen skriver:

Jeg har barselsorlov sammen med Vitus på 9 måneder. Vi skriver dagligt om mænd, identitet og barsel på www.farsbarsel.dk

Vores Mor sidder i folketinget og lige nu mener hu, at hun kæmper en kamp for at give familierne bedre forhold ved at reserverer en del af barselsorloven til mænd. Vitus og jeg, at det er en god ide med øremærket barsel. Ikke kun fordi  knægten og hans gamle far synes det er fantastisk dejligt, men også fordi der er så mange undersøgelser og indikatorer der viser, at det gavner hele familien og skaber mere dynamik på arbejdsmarkedet, hvis mænd tager en større del af barselsorloven.

Hvad synes I?

Det handler ikke om at  tvinge fædre på barsel mod deres vilje, men om at lave reglerne så en del af barslen er til faderen og en del er til moderen. På den måde kan familierne selv vælge om de vil bruge både mor og fars barsel. At lave sådanne regler skal motiverer flere fædre til at tage barselsorlov. Hvis vi ser på udviklingen i andelen af fædre på barsel halter vi gevaldigt bagud i Danmark i forhold til Norge, Sverige og Island, hvor de har forskellige former for øremærket barsel og gode erfaringer med det - se  mere. Hvad er det egentlig som det patriarkalske Danmark frygter ved at dele barselsorlov op med en del til mænd og kvinder? 

De politiske argumenter mod barselsorlov, som f.eks. i dagens  Politiken  har stort set kun en pointe, nemlig at det skal være op til de enkelte familier selv at bestemme. Det er vel egentlig også det regeringen lægger op til med deres øremærkning af en del af orloven og det man har gjort i norden. Så modstanden må bygge på noget andet? Jeg håber inderligt ikke at modstanden bygger på den traditionelle opfattelse af, at det nu engang er mødre der er bedst til det med børn og hus.

Du kan læse hele blogindlægget her http://farsbarsel.blogspot.dk/2012/12/farsbarsel-29-skal-hjlpe-mndene-med-at.html

Vi ville ikke kunne have råd til at far skulle på barsel i 3 måneder.

Anmeld

28. december 2012

Noneother

Jeg synes at det kunne være helt fint at mændende tog lidt mere barsel, og jeg tror at det ville hjælpe en del på rollefordelingerne i de små hjem.

Min eneste bekymring går bare på fx. de mødre hvor far er skredet, ikke ønsker at have noget med barnet at gøre, er psykisk ustabil eller lignende. 

Skal disse mænd stadig bare have x antal betalte ferieuger, alt imens at mor skal gå før tilbage på arbejdet og tvinges til at sende sin baby i vuggestue før planlagt?

For øremærker man barsel til far på den måde, vil sådan noget helt klart komme til at ske. -Der skal jo nok være nogen der udnytter systemet.

Anmeld

28. december 2012

Tøs85

Jeg tror mange fædre godt ville have mere barsel sammen med børnene, men for mig virker det som om arbejdsgiverne er problemet.. Kender mange hvor det blir et problem på jobbet hvis mændene skal have 14 dages barsel og de ender derfor med kun at holde en uge.. Eller også kan de ikke holde de 14 dage fra den dag barnet blir født.. Når det er så svært at få 14 dages barsel, tror jeg det ville blive et problem hvis noget af barslen blev øremærket til faderen.

Anmeld

28. december 2012

kesuh

jeg er imod det nye forslag. jeg kan simpelthen ikke se nogen idé ved at barslen frafalder totalt, hvis man ikke kan tage barsel 3 måneder i streg

men mon ikke der kommer lidt redigeringer på forslaget. Jeg tvivler stærkt på det får lov til at gå rent igennem.

Jeg var så heldig at være i arbejde og eksen var studerende på det tidspunkt, så ingen af os var afhængig af hinanden på det punkt.

Jeg fik det hele for mig selv 32 uger og eksen fik et helt år på su

Anmeld

28. december 2012

Annette A

Synes absolut mænd skal holde barsel hvis de har lyst til det, men at dele af barslen bortfalder hvis de ikke gør det er helt forkert mod barnet synes jeg. Man skal gøre det attraktivt for mænd at holde barsel ift til de forhold de har på arbejdsmarkedet mv, men tvang er forkert og vi er vel alle kompetente nok til at finde ud af hvad der er bedst for vores familier.

Her ville det aldrig være godt at min mand holdt barsel, for han er ikke til alt det med småbørn andet på det plan hvor han selv kan vælge hvor meget han vil det. Han er en super god far, men bare bedre til dem når de er lidt større mens jeg trives rigtig fint med de helt små. Jeg ville være rigtigt ked af at skulle miste tre mdr af barslen, når jeg ved at min kæreste kun ville tage de tre mdr. af tvang og for at undgå den lille skulle afsted for tidligt. For det ville han bestemt være ked af og det betyder jo ikke at han ikke elsker sit lille barn, at han helst vil undgå barslen, blot at al det et lille barn medfører er noget der er sværere for ham at håndtere. Der synes jeg det er rart vi selv har kunne vælge fordelingen, for han er jo stadig fuldt ud tilstedeværende som far når han så deltager.

Derudover er der jo også amningen som manden jo ikke bare kan overtage. Ligestilling er godt men vi skal også hylde de forskelle der nu engang kan være på mænd og kvinder. Vi kan jo heller ikke sætte mænd til at føde halvdelen af børnene, for det kan vi ikke lave om på at naturen ikke vil. Lad os da tage de roller på os vi ønsker og derfor kan vi da sagtens være gode mødre og fædre og igen gør tingene atrraktivt istedet for at tvinge ting ned over hovedet på os, så kommer det i langt højere grad mere af sig selv. Er også sikker på at fremtidens generationer vil blive langt bedre til det da det vil komme langt mere naturligt.

Men ja hvis tingene kommer naturligt bliver det som regel bedre end alt det der bliver presset ned i os gennem alverdens love. Specielt når det handler om noget så privat som familieplanlægning. Vi har godt af selv at tage ansvar for vores personlige valg her i livet og det er da dejligere hvis fædre helt frivilligt vil vælge at gå på barsel med deres børn, fremfor at de ikke har noget valg og det i sidste ende er barnet der bliver straffet på den ene eller den anden måde.

Anmeld

28. december 2012

JustMe

lotchen skriver:

Jeg er for at mænd skal have mere barsel. Kan kun se det som et gode for både barn, far og mor.

Jeg er dog imod, at det bliver tvang på den måde, at hvis far ikke benytter sig af de uger han har ret til, så bortfalder de helt. Der kan være flere grunde til at far ikke kan/vil tage barsel og hvis ugerne så bortfalder, så skal barnet tidligere i institution/pasning og hvordan kan det være en fordel for barnet??

Hos os var far hjemme de første 12 uger af bassens liv og hvor var det dog skønt med skønt på. ALLE nød det og min kæreste synes da helt sikkert han har fået en helt speciel oplevelse med sig. Den her gang kan det ikke lade sig gøre, da han er under uddannelse. Det er både af praktiske årsager (at stoppe midt i et semester duer ikke) og økonomisk (vi skal jo så forlænge hans uddannelsestid).

Så skriver du godt nok, at du ikke håber det er pga. en gammeldags opfattelse af at kvinderne er bedre til at passe hus og børn. Hvad så med de familier, hvor det faktisk ER sådan. Måske ikke bedre i den forstand, at manden ikke kan finde ud af det, men i den forstand hvor det passer bedst ind i det liv, man har skabt sig. Kan godt være de mænd ikke findes i de omgangskredse, hvor dette forslag er blevet til , men tro mig de findes derude, hvor jeg kommer fra. Sig til en landmand, at han er tvunget til at tage barsel og han vil blegne. Hvem skal passe besætningen i mens? For det duer jo nok ikke at man skal ansætte en til at passe det mens bondemanden passer barn Eller den selvstændige, der ikke lige kan forlade firmaet for en 'stund', for hvis han ikke passer butikken så gør ingen det? I de tilfælde vil barslen helt sikkert bortfalde, for det kan ikke lade sig gøre. I de tilfælde synes jeg at barnets tarv tilsidesættes til fordel for en ideologi og det kan vel ikke have været meningen?

Helt enig

Anmeld

28. december 2012

Michel Steen-Hansen

Vil lige understrege, at jeg ikke argumenterer for tvang, men en øremærkning af nogle måneders barsel til mænd, som familien så selv kan vælge om de vil bruge. Jeg har så samlet en række argumenter på farsbarsel.dk for hvorfor det er gavnligt for ligestilling, familien og arbejdsmarkedet at mænd også tager barsel.

Det handler om at skabe en kulturændring så både mænd og kvinder finder det naturligt at tage barselsorlov. Det sket ikke helt af sig selv og derfor synes jeg det er fedt, hvis der er politikere som vil være med til at skubbe i den rigtige retning. 

Det er en del af demokratiet, at der ind imellem skal justeringer til i lovgivningen for at hjælpe borgerne på vej i den rigtige retning. I 1985 lød der også et ramaskrig, da mændene nu fik ret til 14 dages barsel sammen med mor og barn lige efter fødslen. I dag er det en helt naturlig del af det at få børn.....sådan kan man skabe små kulturændringer.

Vi har også haft en del debat om det på www.facebook.com/saintmichels

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.