lotchen skriver:
Jeg er for at mænd skal have mere barsel. Kan kun se det som et gode for både barn, far og mor.
Jeg er dog imod, at det bliver tvang på den måde, at hvis far ikke benytter sig af de uger han har ret til, så bortfalder de helt. Der kan være flere grunde til at far ikke kan/vil tage barsel og hvis ugerne så bortfalder, så skal barnet tidligere i institution/pasning og hvordan kan det være en fordel for barnet??
Hos os var far hjemme de første 12 uger af bassens liv og hvor var det dog skønt med skønt på. ALLE nød det og min kæreste synes da helt sikkert han har fået en helt speciel oplevelse med sig. Den her gang kan det ikke lade sig gøre, da han er under uddannelse. Det er både af praktiske årsager (at stoppe midt i et semester duer ikke) og økonomisk (vi skal jo så forlænge hans uddannelsestid).
Så skriver du godt nok, at du ikke håber det er pga. en gammeldags opfattelse af at kvinderne er bedre til at passe hus og børn. Hvad så med de familier, hvor det faktisk ER sådan. Måske ikke bedre i den forstand, at manden ikke kan finde ud af det, men i den forstand hvor det passer bedst ind i det liv, man har skabt sig. Kan godt være de mænd ikke findes i de omgangskredse, hvor dette forslag er blevet til , men tro mig de findes derude, hvor jeg kommer fra. Sig til en landmand, at han er tvunget til at tage barsel og han vil blegne. Hvem skal passe besætningen i mens? For det duer jo nok ikke at man skal ansætte en til at passe det mens bondemanden passer barn
Eller den selvstændige, der ikke lige kan forlade firmaet for en 'stund', for hvis han ikke passer butikken så gør ingen det? I de tilfælde vil barslen helt sikkert bortfalde, for det kan ikke lade sig gøre. I de tilfælde synes jeg at barnets tarv tilsidesættes til fordel for en ideologi og det kan vel ikke have været meningen?
Fuldstændig enig!
Jeg kender flere familier, hvor det økonomisk ikke ville kunne hænge sammen, hvis det var far der skulle tre måneder på barsel!
Jeg tror der hvor man skal starte, er ved, arbejdsgiverne... Det skal være mere legalt at tage barsel for farmand på arbejdspladsen! Min kæreste skal have en del af barslen, men dette kan kun lade sig gøre, fordi han er så heldig, at hans arbejdsplads har valgt, at give løn til 10 ugers barsel, ellers ville det økonomisk ikke kunne hænge sammen, da jeg desværre ikke har at job, og i værste fald ville tre måneder kun med dagpenge fra os begge, ikke kunne lade sig gøre!
Jeg synes det er noget skidt, hvis barnet skal tidligere i institution af den ene årsag at far ikke har mulighed for at tage barsel! Det kan da ikke være i barnets tarv!