Mit forslag på www.farsbarsel.dk var ikke et udtryk for at jeg har de vises sten til hvordan man i detaljen indretter en ordning hvor man øremærker 3 måneders barsel til mænd. Jeg synes bare det er en god ide, man skal se at få gennemført.
Alt den forskning og statistik jeg har kunne finde viser utvetydigt, at hvis mænd tager mere barselsorlov gavner det familien, arbejdsmarkedet, ligeløn og ikke mindst barnet og relationen mellem far/barn. (og giver et bedre sexliv, som jeg også nævner til sidst på bloggen)
Så jeg hilser velkommet, at regeringen tilsyneladende nedsætter et udvalg til at få lavet sådan en ordning, som jeg håber bliver fulgt op af en barselsfond og nogle overenskomster der giver bedre muligheder for lønkompensation.
Jeg har en ven der er selvstændig praktiserende psykolog, som i øjeblikket holder barselsorlov. Som selvstændig er man på dagpenge i barselsperioden. Hvis det er et argument at mænd ikke kan holde barsel fordi der er lønnedgang, skal man så lade være med at holde orlov fordi man kommer på dagpenge?
Tjaa,.. det ville for mange mænd sikkert være konsekvensen, men nu er vennen en kvinde og holder ti måneders barsel, men hun havde kalkuleret med det indtægtstab, før hun blev gravid og overvejet den kamp det bliver at komme tilbage og opbygge en helt ny kundekreds for kunderne venter ikke bare på hende i 10 måneder. Det er jo ikke fedt for hende.
I den kontekst tænker jeg om mænd mon ikke også kunne gøre det i tre måneder?
Eller som Trier Mogensen udtrykker det i Dagens Politiken
” Uha, vi har ikke råd til at undvære forskellen mellem mandens løn og dagpengesatsen, lyder et udbredt alibi.
Men så burde du have husket kondomet, fumlehoved. For de tre måneders løntab bliver nok den mindste udgift i de næste 18 år. Og imens vil det være på sin plads at kræve fuld løn under barsel for mænd skrevet ind i alle overenskomster. ”
Jeg synes vi skal kæmpe for bedre overenskomster og arbejde på at skabe barselsfond, som kan understøtte bedre økonomiske vilkår for de barslende uanset køn, men jeg tror vi skal have skabt yderligere incitamenter for at få mændene på banen og en øremærket barsel kunne være en start.
Anmeld