skal mændene hjælpes med at ta ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2012

Noneother

Michel Steen-Hansen skriver:

Vil lige understrege, at jeg ikke argumenterer for tvang, men en øremærkning af nogle måneders barsel til mænd, som familien så selv kan vælge om de vil bruge. Jeg har så samlet en række argumenter på farsbarsel.dk for hvorfor det er gavnligt for ligestilling, familien og arbejdsmarkedet at mænd også tager barsel.

Det handler om at skabe en kulturændring så både mænd og kvinder finder det naturligt at tage barselsorlov. Det sket ikke helt af sig selv og derfor synes jeg det er fedt, hvis der er politikere som vil være med til at skubbe i den rigtige retning. 

Det er en del af demokratiet, at der ind imellem skal justeringer til i lovgivningen for at hjælpe borgerne på vej i den rigtige retning. I 1985 lød der også et ramaskrig, da mændene nu fik ret til 14 dages barsel sammen med mor og barn lige efter fødslen. I dag er det en helt naturlig del af det at få børn.....sådan kan man skabe små kulturændringer.

Vi har også haft en del debat om det på www.facebook.com/saintmichels

men noget du ikke gør klart er om disse måneders barsel kommer oveni så at sige.. Eller de blot skal tages fra kvinderne. -For hvis blot tager det fra kvinderne og giver til mændende, så bliver det.. som du nævner TVANG. 

-og det kommer virkelig ikke særlig mange til gode i sidste ende, da der kan være så uendeligt mange årsager til at mænd vælger, eller ikke burde vælge at gå på barsel.

Du har heller ikke svaret på hvad der så skal ske i de tilfælle hvor far slet ikke er inde over af den ene eller anden årsag?
Skal de så bare have betalt ferie uden at bidrage med noget, for det kan man jo ikke TVINGE dem til.

Hvordan skal det fungere i praksis?

Anmeld

28. december 2012

Thalia

Jeg er stor fortaler for at der øremærkes barselsuger til mændene - nøjagtigt ligesom at der nu er barselsuger øremærket til mødrene.

For mig at se handler det ikke om at diktere ting, men om at sikre at mænd har bedre muligheder for at forhandle barsel med deres arbejdsgivere.

Anmeld

28. december 2012

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

som en del andre skriver, så syntes jeg som udgangspunkt forslaget er godt, men bliver sur når det skal være tvang. Ingen skal bestemme hvordan det skal være i min familie og vi kan godt selv bestemme og behøver ikke hjælp atil at beslutte om far skal gå hjemme. Og det bliver tvang når den del af barslen bortfaldet hvis ikke far tager den. Hvor er det fornuftige i det, hvis barnet fx ikke er klar til institution, men far er selvstændig og butikken lukker hvis ikke far er det. Mange selvstændige kan ikke få det til at løbe rundt hvis de skal på barsel. skal barnet starte før tid,eller skal faderen holde barsel velvidende at han er nødt til at sætte butikken på standby mens han er på barsel. Jeg syntes aldrig vi får svar på disse eksempler fra hverdagen....

Anmeld

29. december 2012

Michel Steen-Hansen

Mit forslag på  www.farsbarsel.dk  var ikke et udtryk for at jeg har de vises sten til hvordan man i detaljen indretter en ordning hvor man øremærker 3 måneders barsel til mænd. Jeg synes bare det er en god ide, man skal se at få gennemført.

Alt den forskning og statistik jeg har kunne finde viser utvetydigt, at hvis mænd tager mere barselsorlov gavner det familien, arbejdsmarkedet, ligeløn og ikke mindst barnet og relationen mellem far/barn. (og giver et bedre sexliv, som jeg også nævner til sidst på bloggen)

Så jeg hilser velkommet, at regeringen tilsyneladende nedsætter et udvalg til at få lavet sådan en ordning, som jeg håber bliver fulgt op af en barselsfond og nogle overenskomster der giver bedre muligheder for lønkompensation. 

Jeg har en ven der er selvstændig praktiserende psykolog, som i øjeblikket holder barselsorlov. Som selvstændig er man på dagpenge i barselsperioden. Hvis det er et argument at mænd ikke kan holde barsel fordi der er lønnedgang, skal man så lade være med at holde orlov fordi man kommer på dagpenge?

Tjaa,.. det ville for mange mænd sikkert være konsekvensen, men nu er vennen en kvinde og holder ti måneders barsel, men hun havde kalkuleret med det indtægtstab, før hun blev gravid og overvejet den kamp det bliver at komme tilbage og opbygge en helt ny kundekreds for kunderne venter ikke bare på hende i 10 måneder. Det er jo ikke fedt for hende. 

I den kontekst tænker jeg om mænd mon ikke også kunne gøre det i tre måneder? 

Eller som Trier Mogensen udtrykker det i Dagens Politiken
” Uha, vi har ikke råd til at undvære forskellen mellem mandens løn og dagpengesatsen, lyder et udbredt alibi. 

Men så burde du have husket kondomet, fumlehoved. For de tre måneders løntab bliver nok den mindste udgift i de næste 18 år. Og imens vil det være på sin plads at kræve fuld løn under barsel for mænd skrevet ind i alle overenskomster. ”

Jeg synes vi skal kæmpe for bedre overenskomster og arbejde på at skabe barselsfond, som kan understøtte bedre økonomiske vilkår for de barslende uanset køn, men jeg tror vi skal have skabt yderligere incitamenter for at få mændene på banen og en øremærket barsel kunne være en start.

Anmeld

29. december 2012

Mettefpigen

Michel Steen-Hansen skriver:

Mit forslag på  www.farsbarsel.dk  var ikke et udtryk for at jeg har de vises sten til hvordan man i detaljen indretter en ordning hvor man øremærker 3 måneders barsel til mænd. Jeg synes bare det er en god ide, man skal se at få gennemført.

Alt den forskning og statistik jeg har kunne finde viser utvetydigt, at hvis mænd tager mere barselsorlov gavner det familien, arbejdsmarkedet, ligeløn og ikke mindst barnet og relationen mellem far/barn. (og giver et bedre sexliv, som jeg også nævner til sidst på bloggen)

Så jeg hilser velkommet, at regeringen tilsyneladende nedsætter et udvalg til at få lavet sådan en ordning, som jeg håber bliver fulgt op af en barselsfond og nogle overenskomster der giver bedre muligheder for lønkompensation. 

Jeg har en ven der er selvstændig praktiserende psykolog, som i øjeblikket holder barselsorlov. Som selvstændig er man på dagpenge i barselsperioden. Hvis det er et argument at mænd ikke kan holde barsel fordi der er lønnedgang, skal man så lade være med at holde orlov fordi man kommer på dagpenge?

Tjaa,.. det ville for mange mænd sikkert være konsekvensen, men nu er vennen en kvinde og holder ti måneders barsel, men hun havde kalkuleret med det indtægtstab, før hun blev gravid og overvejet den kamp det bliver at komme tilbage og opbygge en helt ny kundekreds for kunderne venter ikke bare på hende i 10 måneder. Det er jo ikke fedt for hende. 

I den kontekst tænker jeg om mænd mon ikke også kunne gøre det i tre måneder? 

Eller som Trier Mogensen udtrykker det i Dagens Politiken
” Uha, vi har ikke råd til at undvære forskellen mellem mandens løn og dagpengesatsen, lyder et udbredt alibi. 

Men så burde du have husket kondomet, fumlehoved. For de tre måneders løntab bliver nok den mindste udgift i de næste 18 år. Og imens vil det være på sin plads at kræve fuld løn under barsel for mænd skrevet ind i alle overenskomster. ”

Jeg synes vi skal kæmpe for bedre overenskomster og arbejde på at skabe barselsfond, som kan understøtte bedre økonomiske vilkår for de barslende uanset køn, men jeg tror vi skal have skabt yderligere incitamenter for at få mændene på banen og en øremærket barsel kunne være en start.

Nu er der også forskel på hvad babyer koster og at miste flere tusind om måneden... Her ville forskellen være ca 4-5000..... Det koster babyer ikk...

Anmeld

29. december 2012

L&V

Som familie ville vi elske at der var mere barsel til mændene MEN det skal ikke være sådan at hvis han ikke vil ha det så bortfalder det.. Det er urimeligt syntes jeg.. Så kan det jo i værste tilfælde ende med at der kommer flere og flere små babyer ud i institutionerne og det syntes jeg slet ikke er barnets behov

Anmeld

29. december 2012

Muhmi

Jeg har barselsorlov sammen med Vitus på 9 måneder. Vi skriver dagligt om mænd, identitet og barsel på www.farsbarsel.dk

Vores Mor sidder i folketinget og lige nu mener hu, at hun kæmper en kamp for at give familierne bedre forhold ved at reserverer en del af barselsorloven til mænd. Vitus og jeg, at det er en god ide med øremærket barsel. Ikke kun fordi  knægten og hans gamle far synes det er fantastisk dejligt, men også fordi der er så mange undersøgelser og indikatorer der viser, at det gavner hele familien og skaber mere dynamik på arbejdsmarkedet, hvis mænd tager en større del af barselsorloven.

Hvad synes I?

Det handler ikke om at  tvinge fædre på barsel mod deres vilje, men om at lave reglerne så en del af barslen er til faderen og en del er til moderen. På den måde kan familierne selv vælge om de vil bruge både mor og fars barsel. At lave sådanne regler skal motiverer flere fædre til at tage barselsorlov. Hvis vi ser på udviklingen i andelen af fædre på barsel halter vi gevaldigt bagud i Danmark i forhold til Norge, Sverige og Island, hvor de har forskellige former for øremærket barsel og gode erfaringer med det - se  mere. Hvad er det egentlig som det patriarkalske Danmark frygter ved at dele barselsorlov op med en del til mænd og kvinder? 

De politiske argumenter mod barselsorlov, som f.eks. i dagens  Politiken  har stort set kun en pointe, nemlig at det skal være op til de enkelte familier selv at bestemme. Det er vel egentlig også det regeringen lægger op til med deres øremærkning af en del af orloven og det man har gjort i norden. Så modstanden må bygge på noget andet? Jeg håber inderligt ikke at modstanden bygger på den traditionelle opfattelse af, at det nu engang er mødre der er bedst til det med børn og hus.

Du kan læse hele blogindlægget her http://farsbarsel.blogspot.dk/2012/12/farsbarsel-29-skal-hjlpe-mndene-med-at.html

Det er meget fint at mænd gerne vil have barsel... Men i KAN og vil aldrig komme til at amme og jeg ville blive super ked af at der var én eller anden politiker der skulle sidde og diktere hvor lang tid jeg må amme mit barn... Silas ammede jeg i lidt over et år og det havde ligesom ikke kunnet lade sig gøre hvis farmand var tvunget til at skulle have 3 mdrs barsel...

Lige meget hvad, så synes jeg at politikere skal blande sig HELT og aldeles udenom hvordan VI gør i vores familie... Hvis vi synes det var en god idé at far fik 3 mdr af min barsel, ja ved du hvad, så havde han sgu nok fået den... Og det er SÅ forkert at der skal dikteres i hvordan vi gør i vores familie... Politikere kan sgu gøre hvad de vil i deres familie, det rager mig, de skal bare ikke sidde og lege "jeg ved bedst" om MIN!

Anmeld

23. januar 2013

Michel Steen-Hansen

Muhmi skriver:

Det er meget fint at mænd gerne vil have barsel... Men i KAN og vil aldrig komme til at amme og jeg ville blive super ked af at der var én eller anden politiker der skulle sidde og diktere hvor lang tid jeg må amme mit barn... Silas ammede jeg i lidt over et år og det havde ligesom ikke kunnet lade sig gøre hvis farmand var tvunget til at skulle have 3 mdrs barsel...

Lige meget hvad, så synes jeg at politikere skal blande sig HELT og aldeles udenom hvordan VI gør i vores familie... Hvis vi synes det var en god idé at far fik 3 mdr af min barsel, ja ved du hvad, så havde han sgu nok fået den... Og det er SÅ forkert at der skal dikteres i hvordan vi gør i vores familie... Politikere kan sgu gøre hvad de vil i deres familie, det rager mig, de skal bare ikke sidde og lege "jeg ved bedst" om MIN!

Muhmi  - nu virker din form for argumentation ikke så fremkommelig i forhold til at indgå i konstruktiv dialog, så måske skulle jeg lade være, men jeg har bare lige lyst til at sige.

Jeg synes også familierne selv skal have lov at vælge og I kan jo vælge hvad I vil uanset hvordan barselsorloven er reserveret.

Specielt hvis I selv betaler, men som du måske er klar over lever vi et demokrati, hvor det faktisk også er fælleskabet der betaler for at folk kan gå på barselsorlov. Derfor er det jo også vi laver regler for hvordan det gøres, hvis man vil modtage det offentliges penge. Men der er ingen der tvinger jer. I må gerne sige nej tak og du må gerne blive hjemme og amme dit barn lige så længe du vil.

I dag er 14 uger reserveret til moderen -  Selvfølgelig er der en række fysiologiske forhold, der gør det naturligt at mor holder barsel lige efter fødslen og man derfor reservere en del til hende, men ligeså mange positive psykologiske og socioøkonomiske forhold viser sig, hvis fædre tager barsel.

Det er det jeg løbende har kommet med undersøgelser om på www.farsbarsel.dk og jeg synes i den grad familierne selv må bestemme, men jeg synes det er fornuftigt at vi laver fælles regler i et demokratisk samfund.

Der var også for nylig samråd i folketinget om det, hvilket jeg også har kommenteret på http://farsbarsel.blogspot.dk/2013/01/farsbarsel-abent-samrad-i.html 

Anmeld

23. januar 2013

sofie-journalist

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan forslaget tager hensyn til en familie som vores, hvor både mor og far er selvstændige? Jeg har kalkuleret med lønnedgang, og at min virksomhed må dreje nøglen om (sådan er min branche), men vi har bestemt ikke råd til, at det samme skal ske for min mand! Så ender vi som to selvstændige, der er røget ned på barselsdagpenge og skal bruge mindst 1 år på at opbygge en ny kundekreds. 

Nej, jeg er enig i, at det er godt at få fædrene mere på banen, men vores familie ville ligge i økonomiske ruiner i et godt stykke tid efter barslen, hvis min mand skulle tvinges ud i barsel. NEJ tak til, at regeringen skal bestemme, hvordan vi gør herhjemme. 

Anmeld

23. januar 2013

raca

jeg ønsker ikke at regeringen blander sig i hvordan vi planligger vores liv.. så det kommer til at gavne netop vores familie og vores barn bedst mugligt.. jeg går ikke indfor tvang og trække barsel ned over hovdet på de mænd og kvinder der af arbejdsmessige grunde ikke vil og kan.. og jeg stoler på familien selv er i stand til at tilgode se familiens behov, dette behøver regeringen ikke blande sig i... ligesom de heller ikke skal blande sig i mine børns madpakke...

også tror jeg det ville være et langt stærker signal at sende hvis mændene forhandlede sig frem til barsel.. ud over de 14 dage. istedet for at regeringen lavede nogle regide regler forde de VIL bestemme at FAR SKAL HOLDE barlse.. .og hvis dette ikke er muglig..

hvorfor ikke bibeholde at barslen er for barnet skyl så det ikke skal i ins. før det er 1 år... også stole på at familien nok skal kunne adminestere dette år bedst mugligt. .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.