Hvordan gør i med mandlen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2012

MorDk

dorthemus skriver:

Sådan læser jeg det ikke....tror hun mener at hvis en voksen vinder så er der en voksen gave og vinder et barn så er der en børne gave.

I øvrigt samme måde vi gør det hos mig

Jo men hvis den voksne vinder får han gaven vi har alligevel... men under "dække" at den er fra nissen... (som en extra lille julegave)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2012

Emily2012<3

Der er én mandel, men de voksne udser sig altid en af de små børn og snyder den hen i tallerkenen..

Anmeld

23. december 2012

LinLin

MorDk skriver:

Fordi her er det så ikke en mandelgave... men en gave fra nissen...

Jeg vil bare gerne at han lærer at man ikke altid "vinder"

Det kan man jo lære alle andre dage men ok

Anmeld

23. december 2012

LinLin

dorthemus skriver:

Sådan læser jeg det ikke....tror hun mener at hvis en voksen vinder så er der en voksen gave og vinder et barn så er der en børne gave.

I øvrigt samme måde vi gør det hos mig

Nej... Han får den uanset hvad...

Anmeld

23. december 2012

LinLin

dorthemus skriver:

Ét selskab én mandel

Dog to mandelgaver: chokolade til de voksne og et stykke legetøj til Runa hvis hun vinder

Og hvis hun ikke vinder? Hvad sker der så med gaven?

Anmeld

23. december 2012

MorDk

DAs mor skriver:

Det kan man jo lære alle andre dage men ok

Ja men nu sidder vi ikke og spiller spil og spiser Ris ala manden de andre dage året... Ja det kan læres på mange måder... men her sys jeg det er ganske fint at vi gør som vi gør! Netop også HVIS vi skal holde jul andre steder... så er ungerne vandt til "voksenmetoden"

Anmeld

23. december 2012

MorDk

DAs mor skriver:

Nej... Han får den uanset hvad...

Ja men det er ikke en mandelgave så så er det en extra lille gave fra nissen...

Anmeld

23. december 2012

Lusi

Der er én mandel og hvem der får den vides ikke

Anmeld

23. december 2012

L86

I min familie er det lidt forskelligt hvordan man gør med mandelen alt efter hvilken del af familien vi holder jul med.

Da mine kusiner og jeg var børn (måske frem til 8-10 års alderen), fik vi i min fars familie en tallerken hver med en mandel i, da vi blev ældre gik vi over til at være med i kampen om mandelen i de voksnes skål. Og der har aldrig været problemer hvis en af os ikke vandt mandelgaven. Jeg tror ikke på at den ene aften lærer børnene at man ikke kan vinde hvergang, det kan der arbejdes med alle årets andre dage. Vi børn havde desuden ingen ide om at vi fik speciel behandling ved at få vores egen tallerken. 

I min mors famile er der en stor skål med en eller to mandler i som alle kæmper om.

I min svigerfamilie er der en der går i køkkenet og øser en portion ris ala mand op i det antal tallerkener som der er personer til, og der bliver puttet en mandel for hver mandelgave i tilfældige tallerkener. Herefter vælger den yngste en tallerken først, og så den næst yngest osv., sådan fortsætter det indtil alle har taget en tallerken. Den der har øst ris ala manden op tager selvfølgelig den tallerken der bliver tilbage når alle andre har taget en tallerken.

Det er derfor lidt forskelligt hvordan det med mandelen og børn forgår i vores familie. 

Anmeld

23. december 2012

dorthemus

DAs mor skriver:

Og hvis hun ikke vinder? Hvad sker der så med gaven?

Så får hun den da bare på et andet tidspunkt....hun kommer næppe til at mangle den aften

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.