I min familie er det lidt forskelligt hvordan man gør med mandelen alt efter hvilken del af familien vi holder jul med.
Da mine kusiner og jeg var børn (måske frem til 8-10 års alderen), fik vi i min fars familie en tallerken hver med en mandel i, da vi blev ældre gik vi over til at være med i kampen om mandelen i de voksnes skål. Og der har aldrig været problemer hvis en af os ikke vandt mandelgaven. Jeg tror ikke på at den ene aften lærer børnene at man ikke kan vinde hvergang, det kan der arbejdes med alle årets andre dage. Vi børn havde desuden ingen ide om at vi fik speciel behandling ved at få vores egen tallerken.
I min mors famile er der en stor skål med en eller to mandler i som alle kæmper om.
I min svigerfamilie er der en der går i køkkenet og øser en portion ris ala mand op i det antal tallerkener som der er personer til, og der bliver puttet en mandel for hver mandelgave i tilfældige tallerkener. Herefter vælger den yngste en tallerken først, og så den næst yngest osv., sådan fortsætter det indtil alle har taget en tallerken. Den der har øst ris ala manden op tager selvfølgelig den tallerken der bliver tilbage når alle andre har taget en tallerken.
Det er derfor lidt forskelligt hvordan det med mandelen og børn forgår i vores familie. 
Anmeld